Avaya voert wijzigingen door in zijn cloudstrategie en verhoogt de minimale afname voor zijn openbare cloudcontactcenters. Daarnaast schrapt het bedrijf diverse diensten als onderdeel van een bredere herstructurering.
Avaya heeft aangekondigd dat het vanaf 30 juni 2025 een minimumafname van 200 seats hanteert voor klanten van het Avaya Experience Platform (AXP) Public. Bestaande klanten met minder seats krijgen de mogelijkheid om hun abonnement kosteloos te beëindigen of aan te passen om aan de nieuwe eis te voldoen. De wijziging geldt voor alle abonnementsbundels, waaronder ‘Essentials Digital’, ‘Essentials Voice’ en ‘Advanced’.
De maatregel is onderdeel van een bredere strategische koerswijziging van Avaya, gericht op grote zakelijke klanten. In lijn hiermee ondergaat AXP Public een rebranding en zal het platform voortaan als Avaya Experience Platform (AXP) door het leven gaan.
Beëindiging SIP Trunking en CPaaS
Naast de aanpassingen in de cloudcontactcenterstrategie kondigde Avaya ook de stopzetting van zijn SIP Trunking en Communications API’s (CPaaS) aan. Per 3 februari 2025 zijn deze diensten niet meer beschikbaar voor nieuwe klanten, en op 28 april 2025 worden ze volledig uitgefaseerd. Avaya adviseert bestaande klanten om over te stappen op gecertificeerde BYOC-standaarden (Bring Your Own Carrier), met aanbevelingen voor aanbieders zoals BT, Maintel en Sabio.
Verdere afbouw van diensten
Naast de structurele wijzigingen trekt Avaya zich verder terug uit bepaalde productsegmenten. Vanaf 30 juni 2025 stopt het bedrijf met de ondersteuning van AXP-servicebundels met Avaya Voice Recording (AVR). Ook de AXP Voice Only- en All Media-bundels met AVR verdwijnen per 3 maart 2025 uit het aanbod. Daarnaast wordt de integratie van berichten van derden met X (voorheen Twitter) in AXP Social Media Direct Channels per 1 maart 2025 stopgezet.