Nokia roert zich op de markt van smartphones met een sterke line up in het lager- en middensegment. TBM/Connexie is benieuwd naar de ontwikkelingen bij het merk, wat in licentie wordt uitgebracht door HMD Global. We vragen het aan Stefan De Clerck, General Manager Benelux en Frankrijk.
Hoe zien jullie de markt voor smartphones en wat is de positie van Nokia?
Smartphones zijn onmisbaar geworden en worden tegenwoordig gebruikt voor bijvoorbeeld werk gerelateerde doeleinden en privacygevoelige banktransacties. Daarom worden software- en beveiligingsupdates steeds essentiëler. Het is ons uitgangspunt om betaalbare, betrouwbare Nokia smartphones in de markt te zetten die voor een langere tijd en veilig gebruikt kunnen worden. HMD Global biedt daarom de garantie gedurende drie jaar maandelijkse beveiligingsupdates en gedurende twee jaar software-updates uit te brengen. Voor de Nokia X-serie geldt zelfs de 3-3-3 belofte: kopers ontvangen drie jaar security updates, drie jaar OS upgrades en drie jaar garantie (wat de industrienorm van twee jaar overtreft). Naast het verzekeren van veilig gebruik van Nokia smartphones moedigen we daarmee duurzame consumptie aan, wat de productlevenscyclus verlengt en e-waste vermindert.
Daarnaast is HMD Global dit jaar door de lancering van een eigen Enterprise Mobility Management (EMM)-oplossing voor IoT en zakelijk gebruik doorgegroeid naar een one-stop-shop. In combinatie met Nokia smartphones en HMD Connect Pro-data roaming service kunnen we bedrijven een flexibele totaaloplossing voor hun mobiliteitsbehoeften bieden.
Door het praktisch wegvallen van Huawei en de komst van nieuwe OS is er een grote shift onder fabrikanten, wat betekent dat voor jullie?
Er zullen altijd partijen komen en gaan. Voor consumenten en zeker voor bedrijven is continuïteit belangrijk: ze moeten erop kunnen vertrouwen dat ze met een leverancier te maken hebben die er over een aantal jaar ook nog is, voor service en opvolging bijvoorbeeld. Daarom houdt HMD Global zich vast aan hun eigen visie, waarbij het als Europees merk veiligheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid toegankelijk wil maken voor consumenten en bedrijven.
Onze strategie werkt: ondertussen is de organisatie pas 5 jaar actief en al winstgevend. We bewijzen dat we toekomstbestendig zijn. Dit geeft zekerheid aan onze klanten, zij kunnen erop vertrouwen dat de leverancier van hun smartphone ook volgend jaar nog bestaat. In B2B ervaren we duidelijk dat Chinese spelers in twijfel worden getrokken als het op veiligheid en langdurige opvolging aankomt. Omdat dit voor ons focuspunten zijn waarop we ons onderscheiden, geeft dit ons een aantal extra kansen. We ervaren dan ook dat hier potentie zit.
Welke toestellen komen binnenkort 2022 op de markt?
Over nog niet aangekondigde toestellen doen we geen uitspraken.
Wat is jullie top 3 meest verkochte toestellen in de Benelux?
Op dit moment zijn dat duidelijk de Nokia X20 met de 3+3+3-belofte (drie jaar security updates, drie jaar OS upgrades en drie jaar garantie ) en de Nokia G20 en de Nokia G10 uit ons middensegment.
Hoe belangrijk is de Benelux-markt voor jullie?
Voor HMD Global is de Benelux markt een zeer waardevolle markt binnen Europa. De Nederlandse markt loopt vaak voor op Europa. Het is voor ons dus van belang om hier sterk aanwezig te zijn. Daarnaast doen we
hier waardevolle inzichten op die we gebruiken om verder te groeien. Zo is Nederland heel ver vooruit op gebied van e-commerce. We hebben met HMD Global daarom een aantal zaken getest voordat www.nokia.com/phones als internationaal online sales platform gelanceerd werd.
Verder geldt ook dat Nokia als merknaam nog heel sterk is in de Benelux. Er is een grote loyaliteit ten opzichte van het merk dat gedurende meer dan 20 jaar pionier was in vele telecom-ontwikkelingen. Daar willen wij op verder bouwen en consumenten de kwaliteit en betrouwbaarheid bieden die ze van Nokia gewend waren.
In hoeverre is de komst van 5g belangrijk voor jullie?
5G is de toekomst en dus is het ook binnen HMD Global een belangrijke pilaar. Wij streven ernaar de vele oplossingen die 5G met zich meebrengt toegankelijk te maken voor alle consumenten en bedrijven. Dat doen we door kwalitatieve toestellen te ontwikkelen voor ieder budget, waarbij het updatebeleid, veiligheid en ook duurzaamheid altijd een belangrijke rol spelen.