Ondanks dat het de norm lijkt te worden, staan lang niet alle werkgevers te springen wanneer werknemers aangeven hun werk (groten)deels vanuit huis te willen uitvoeren. En dat is begrijpelijk, het hybride mogen werken kan nu eenmaal een punt van discussie zijn, dat vanuit verschillende invalshoeken te benaderen is. Waar werknemers vooral voordelen zien als niet meer in de file staan, werken zonder afleiding van kantoorgeluiden en meer vrijheid, kan het werkgevers afschrikken door het gebrek aan controle en overzicht en het verliezen van teamgevoel of binding met het bedrijf. Meer vrijheid tegenover minder controle. Juist omdat beide standpunten prima te verdedigen zijn maar vaak lijnrecht tegenover elkaar staan is hybride werken binnen veel bedrijven nog steeds een regelmatig onderwerp van gesprek.
Wanneer je toch besluit om het hybride werken te omarmen, hoe zorg je er dan voor dat dit voor alle partijen een positieve ervaring is (en blijft)? We geven je vijf tips:
-
Maak duidelijke afspraken en stel eventueel een thuiswerkreglement op.
De eerste tip lijkt misschien logisch, toch wordt het vaak nog nagelaten: maak duidelijke afspraken over hybride werken. Welke functies of werkzaamheden zijn hiervoor geschikt, en welke niet? Wat wordt er verwacht op het gebied van productiviteit en bereikbaarheid en wat zijn de werktijden en pauzes? In het verlengde hiervan stellen veel bedrijven een thuiswerkreglement op. Hierin worden naast bovengenoemde afspraken ook zaken als inrichting van de werkplek, databeveiliging en omgang met bedrijfseigendommen vastgelegd. Een dergelijke overeenkomst biedt houvast en schept duidelijkheid.
-
Voor werkgevers: heb vertrouwen in je mensen.
Veel werkgevers hebben het gevoel controle en grip te verliezen bij hybride werken en dat is begrijpelijk; tenzij je een bedrijf hebt waarin alles is vastgelegd met KPI’s en urenregistraties laat je als werkgever de teugels in dit geval wat vieren, en dat is eng. Maar thuiswerken vraagt om leiderschap vanuit vertrouwen. Maak afspraken, vertrouw op het verantwoordelijkheidsgevoel van je werknemers en spreek ze indien nodig hier ook op aan. En bedenk dat hybride werken jou ook voordelen biedt: het is kostenbesparend, werknemers zijn vaak gemotiveerder en het verzuim onder werknemers die hybride werken is lager. Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat werknemers op dagen dat ze thuiswerken minstens zo productief of zelfs productiever zijn.
-
Voor werknemers: neem je verantwoordelijkheid.
De vrijheid en het vertrouwen dat je krijgt met thuiswerken gaat hand in hand met de verantwoordelijkheid die jij hebt voor je werk. Zorg voor een goede thuiswerkplek met minimale afleiding. Plan je dag, stel doelen en prioriteiten en bespreek deze met je collega’s of werkgever. Kom gemaakte afspraken na. Wees bereikbaar en reageer tijdig op berichten. Laat, misschien nog wel meer dan op kantoor, zien dat je je best doet en productief bent. Zo zorg je dat er geen twijfel ontstaat over jouw inzet. Neem tenslotte op tijd je pauzes, veel werknemers voelen zich bezwaard om tijdens het thuiswerken te pauzeren (“ik eet m’n boterham wel vlug tussendoor”) maar ook als je thuis werkt heb je af en toe rust nodig om efficiënt te blijven werken.
-
Zorg ervoor dat werknemers beschikken over de juiste middelen.
Als werkgever moet je zorgen voor goede arbeidsomstandigheden voor jouw werknemers, ook als ze thuiswerken. Dit heet zorgplicht. In de praktijk betekent dit dat je er ten minste op moet toezien dat werknemers hun thuiswerkplek ergonomisch inrichten. Verder moet je in sommige gevallen voorzieningen als een bureau, stoel en monitor beschikbaar stellen. Dit kan in de vorm van bruikleen of een vergoeding. Zorg ook dat je werknemers de beschikking hebben over de juiste tooling. Haperende software kan natuurlijk echt niet meer in deze tijd. En al helemaal niet bij hybride werken, waar online communicatie en samenwerken nog belangrijker en essentiëler is. Een Unified Communications oplossing als 3CX kan hierin uitkomst bieden.
-
Blijf verbonden
Werken op kantoor heeft ook een sociaal karakter: gesprekken bij het koffieapparaat, samen lunchen en de vrijdagmiddagborrel. Dat sociale aspect en de binding met het bedrijf blijft enorm belangrijk. Geef je werknemers daarom af en toe wat extra aandacht, stel een vaste dag in dat iedereen op kantoor is, of organiseer kennissessies of een extra teamuitje. Ben je werknemer en werk je meerdere dagen per week vanuit huis, dan doe je er goed aan contact te houden met je collega’s. Bel of app eens wat vaker informeel, vraag of je ergens mee kunt helpen en trek vooral ook zelf aan de bel als je hulp nodig hebt. Uiteindelijk haal je een heel groot deel van je werkgeluk namelijk uit je collega’s. En waar zie je die? Juist.