Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»UC & C»AI transformeert UC in kleine stappen met grote impact
    UC & C

    AI transformeert UC in kleine stappen met grote impact

    15 januari 20255 Min leestijd
    Gelijke toegang voor iedereen: UC evolueert naar optimale gebruikerservaring
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Het Zweedse Humly levert oplossingen voor het beheer van werkplekken en vergaderruimtes. Het bedrijf biedt tools zoals room booking displays, desk booking systemen en managementsoftware. Bob Hanemaaijer is de vertegenwoordiger in Nederland. Vanuit zijn rol binnen Humly vragen we hem naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van UC. 

    Wat zijn de belangrijkste trends sinds de overgang naar hybride werken? 

    Iedereen lijkt te popelen om terug te keren naar een soepele en voorspelbare workflow. Naar onze mening bevindt de hybride werkplek zich momenteel in een staat van “stille chaos”. De meeste organisaties hebben manieren gevonden om ermee om te gaan en het is nu zoveel beter vergeleken met de totale chaos die we allemaal hebben meegemaakt. 

    Op individueel niveau hebben velen van ons enorme verbeteringen gezien met hybride werk, niet elke dag hoeven reizen, geen onderbroken werksessies, enz. Maar veel organisaties hebben te maken met veel kleinere, meer uiteenlopende knelpunten die samenhangen met hybride werken. Het is alsof je in een kamer bent en veel verschillende apparaten hebt die een beetje lawaai maken. Computerventilatoren, airco’s en verkeer van buitenaf. We passen ons eraan aan en kunnen er doorheen werken en merken het na een tijdje bijna niet meer. Het aanpassen van een enkele geluidsbron maakt niet altijd een merkbaar verschil, maar als je de een na de ander aanpakt, kom je bij de laatste en is het verschil heel goed hoorbaar. Dat gevoel van soepel en voorspelbaar hybride werk is waar bedrijven volgens mij op uit zijn. 

    Hoe zie je de rol van AI in UC zich de komende jaren ontwikkelen?  

    Bij Humly denken we dat AI zijn weg zal vinden in elk onderdeel van het moderne werken en UC is daarop geen uitzondering. We zullen een eindeloos aantal kleine verbeteringen zien in het hele ecosysteem. De meeste zullen op geen enkele manier revolutionair zijn, maar de som van honderden, zo niet duizenden kleine verbeteringen zal een enorm verschil gaan maken. Over een paar jaar zullen systemen zonder AI aanvoelen alsof je vandaag een Blackberry pakt in plaats van bijvoorbeeld een moderne iPhone. 

    Wij denken dat AI voor verbeteringen zal zorgen in ons grootste vakgebied “ruimtereservering”. AI-algoritmes kunnen leergedrag vertonen en persoonlijke voorkeuren onthouden, zoals favoriete locaties, tijden en faciliteiten. Op basis van eerdere boekingen en huidige trends kan AI suggesties doen voor ruimtes die het beste passen bij de specifieke behoefte van een gebruiker.  

    In hoeverre zal  XR (extended reality) de toekomst van IC beïnvloeden? 

    XR-technologieën zoals AR en VR hebben het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de wereld van Unified Communications (UC). Door fysieke en digitale werelden samen te brengen, kunnen deze technologieën de manier waarop we communiceren, samenwerken en ruimtes gebruiken drastisch veranderen. Enkele innovatieve voorbeelden op het gebied van workplace solutions zouden bijvoorbeeld toepassingen als virtuele rondleidingen, interactieve plattegronden, bezettingsinformatie en slimme routing via VR-bril of AR app kunnen zijn. 

    Hoe belangrijk zijn beveiliging en privacy in UC-oplossingen?  

    Gemak en ervaring wonnen het in het verleden vaak van veiligheid en privacy in UC-ruimtes. De lat ligt tegenwoordig echter veel hoger, dus wij denken dat het moeilijker zal worden om een oplossing op de UC-markt te brengen zonder beveiliging en gegevens-privacy als fundamentele factor. Met AI en de waanzinnige hoeveelheid rekenkracht die wordt toegevoegd aan het verbonden netwerk zullen we een nieuwe golf van beveiligingswapenwedloop zien, en hier zal de huidige geopolitieke situatie een enorme impact op gaan hebben. 

    Het zou een grote mijlpaal zijn als we een zeer veilige wereldwijde authenticatie- en encryptiestandaard zouden kunnen implementeren die gemakkelijk te gebruiken is. 

    Bij Humly leveren wij onder meer aan grote, wereldwijde enterprise klanten waarbij veiligheid en dataprotectie belangrijke factoren zijn om uiteindelijk voor onze oplossing te kiezen.  

    Wat zijn de grootste obstakels die bedrijven ervaren bij het implementeren van AI in UC-oplossingen en hoe kunnen ze die overwinnen? 

    Wij zijn van mening dat elke nieuwe technologie zo eenvoudig te gebruiken is dat je er niet bij nadenkt dat je het überhaupt gebruikt. AI-chat, het genereren van afbeeldingen, automatisch notities maken en soortgelijke toepassingen zijn al in een stadium waarin het natuurlijk aanvoelt om te gebruiken. Voor alles wat de vaardigheid van ‘prompt engineering’ vereist of waarbij je de AI zelf actief moet trainen op je eigen gegevens is het al te complex voor 70 tot 90 procent van de gebruikers. 

    Het andere grote probleem dat wij ervaren is dat het betrouwbaarder moet zijn en moet werken in de unieke context van het bedrijf waar het wordt ingezet. Vandaag de dag kunnen CoPilot en ChatGPT snel een productiviteitsboost geven op individueel niveau, maar om de kracht van AI echt te ontsluiten, moeten we erop kunnen vertrouwen dat AI accuraat is en dat het kan werken met onze verschillende contexten.  

    Waar ziet u de Unified Communications-markt over 3-5 jaar?  

    Over 3-5 jaar verwachten wij dat er veel meer bedrijfsgerichte workflows met UC-technologie zijn, simpelweg omdat het creëren en implementeren van dergelijke workflows veel eenvoudiger wordt met behulp van AI. Als het opzetten van een nieuwe geautomatiseerde workflow een vijf minuten durend gesprek in natuurlijke taal wordt met een AI, dan kunnen we onze standaardtools en -platformen aanpassen aan de specifieke behoeften van het bedrijf en zelfs aan individuele gebruikers. Gebruikers zullen kunnen communiceren met een AI die volledig geïntegreerd is in de bedrijfscontext en toegang hebben tot verschillende gespecialiseerde modellen voor verschillende taken, en de primaire integratie-interface is in natuurlijke taal in een conversatiestijl met behulp van spraak.  

    Bij Humly houden wij uiteraard alle nieuwe technologieën nauwlettend in de gaten en zullen wij deze zo efficiënt en veilig mogelijk in onze oplossingen toepassen. 

    Gerelateerd

    Vorige artikelMilieu Centraal lanceert kiesrefurbished.nl om te helpen bij maken van juiste refurbished keuze
    Volgende artikel Jean Pierre Overbeek Country Manager van Econocom Nederland

    Gerelateerde berichten

    Yealink MeetingDisplay

    Yealink MeetingDisplay: drie formaten, één systeem voor alle vergaderruimtes

    Yealink MeetingBoard Pro: all-in-one oplossing voor moderne vergaderruimte

    Yealink MeetingBoard Pro: all-in-one oplossing voor moderne vergaderruimte

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!