Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Contactcenters»Grote stap vooruit voor AI-chatbots: zelfstandige antwoorden met actuele klantinformatie
    Contactcenters

    Grote stap vooruit voor AI-chatbots: zelfstandige antwoorden met actuele klantinformatie

    24 april 20242 Min leestijd
    AI-Actions
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    AI-startup Watermelon lanceert vandaag een nieuwe innovatieve functie binnen hun AI-klantenservicesysteem, genaamd ‘AI Actions’. Met deze functie kan een AI-chatbot rechtstreeks gekoppeld worden aan alle soorten databases, zoals van een webshop. Het werk van programmeurs wordt hiermee uit handen genomen omdat de chatbot het programmeerwerk zelf doet. De chatbot kan dankzij deze nieuwe functie zelfstandig antwoord geven op persoonsgebonden vragen over bestellingen en andere complexe vragen beantwoorden die binnenkomen bij een klantenservice. Deze nieuwe functie is mogelijk dankzij het nieuwste GPT-4 Turbo model van OpenAI.

    Voorbeeld in praktijk met orderstatusvraag

    Wanneer een consument de AI-chatbot met de ingebouwde AI Action-functie bijvoorbeeld vraagt naar de actuele status van zijn of haar bestelling, vraagt de chatbot vervolgens eerst naar het bestelnummer. De AI-chatbot is geprogrammeerd om via dit nummer de orderstatus op te halen in de database. Het bestelnummer dient ook ter verificatie. Daarna ontvangt de klant via de chat informatie over de actuele orderstatus van de opgevraagde bestelling.
    “We hebben deze nieuwe functie ontwikkeld omdat minstens 30 procent van de vragen die aan klantenservicemedewerkers worden gesteld, beantwoord moet worden met informatie vanuit de database met persoonsgegevens van een bedrijf, zoals het ordersysteem van webshop. Doordat de chatbot nu zelfstandig en binnen een seconde de benodigde informatie in het systeem kan vinden, zal dit enorm veel tijd besparen,” vertelt Alexander Wijninga, mede-oprichter van Watermelon.

    Soorten acties: retouren, annuleren en wijzigingen doorvoeren

    De chatbot kan voorzien worden van een onbeperkt aantal acties. Zolang er een mogelijkheid is om data te verkrijgen uit een database, van bijvoorbeeld een webshop, kan de chatbot de acties uitvoeren zonder limiet. Voorbeelden van acties zijn, naast het ophalen van een bestelstatus, het beantwoorden van vragen over retouren, annuleringen, betalingen, voorraadbeheer of het wijzigen van adresgegevens.

    AI-chatbot ingesteld aan de hand van beschrijving, authenticatie en regels

    Om de AI Action-functie in te stellen zijn drie onderdelen nodig. Allereerst moet de uit te voeren actie beschreven worden. Daarnaast dient de chatbot toegang te krijgen tot de database, wat mogelijk is via een API-key of een andere vorm van authenticatie. Ten derde moet er een set regels, ook wel API-documentatie, opgesteld worden die beschrijft waar de opgevraagde klantgegevens in het systeem te vinden zijn. De chatbot gebruikt deze informatie vervolgens om tijdens het chatgesprek met een klant realtime te programmeren om data op te halen uit de database.

    Gerelateerd

    Vorige artikelTelemos sluit zich aan bij Lenovo als servicecenter
    Volgende artikel 6G heeft nu een officieel logo

    Gerelateerde berichten

    4. SpeakUp introduceert AI-gestuurde oplossingen voor compliancebeheer Tim Morss

    SpeakUp introduceert AI-gestuurde oplossingen voor compliancebeheer

    EPOS lanceert IMPACT-700 serie voor contactcenters

    AI transformeert contactcenters, maar mens blijft cruciaal

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!