Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Blog»Column Marcel Ederveen; We don’t talk anymore
    Blog

    Column Marcel Ederveen; We don’t talk anymore

    15 maart 20244 Min leestijd
    ’T is altijd lente...
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Het is de titel van een wat minder bekend hit van Cliff Richard, meer bekend bij de ouderen onder ons. U zult straks begrijpen waarom ik deze titel van stal heb gehaald. 

    Het is de tijd van trends. Bijna iedere zichzelf respecterende leverancier, fabrikant of beroepsvereniging heeft wel een aantal trends te melden rondom de jaarwisseling. Het is een traditie. Ieder jaar worden de trends aangescherpt of vervangen door nieuwe trends. 

    Maar ik wil u even meenemen naar de ‘big picture’ over de afgelopen decennia en die ook in de toekomst van belang zal zijn. Recentelijk sprak ik af met twee eminence grise van de telecomwereld voor een fijne lunch. Peter Cornelis (TKT, Zetacom) en Paul Schmidt (Siemens, NCP/EV en eigen Inkoopadvies-bureau), beide al vele jaren gepensioneerd maar nog altijd geëngageerd, waren mijn gesprekspartners bij het uit de sloot halen van ‘oude koeien’.  

    We constateerden dat onze maatschappij door de jaren heen is veranderd van een hiërarchische naar een geïndividualiseerde maatschappij. “Nou, dat is een nieuw inzicht”, zult u zeggen. Maar als deze wijze mannen dat doorvoeren op ons vakgebied, dan zien we meer details.  

    De aloude degelijk telefoonsystemen kenden 100+-faciliteiten. Een inkomend telefoongesprek kwam altijd aan. Was men niet aanwezig dan zorgden routeringen automatisch dat de beller altijd gehoor kreeg. Die routeringen volgden vaak de hiërarchische structuur van de organisatie. Een telefoongesprek slaagde altijd. 

    Tegenwoordig durven we niet meer te bellen. We sturen liever een mailtje of een appje (zelfs het afbreken van een informatieproces doet een partijleider af met een appje). De komst van unified communications maakt het gebruik van de verschillende communicatiekanalen erg makkelijk. Maar we bellen niet meer of nauwelijks. We sturen een tweet via X en voordat we het weten zijn de misverstanden geboren. De echte gesprekken met aandachtig luisteren, doorvragen en elkaar begrijpen worden uitzondering. Er lijkt zelfs een juridische verplichting te komen tot fysieke samenspraak voor het afsluiten van contracten. Dat is niet voor niets!  

    Als gevolg hiervan hebben we de 100+-faciliteiten in telefoonsystemen niet meer nodig. Sommige gebruikers weten niet eens meer hoe je gesprekken moet doorverbinden. De UC-oplossingen geven ons de mogelijkheid (/noodzaak) om zelf onze bereikbaarheid te regelen. De hiërarchische structuren zijn verdwenen. Omdat we niet meer telefoneren zien we ook niet meer de noodzaak om bereikbaar te zijn. Men gebruikt immers de andere kanalen. En snel handelen, snel overleggen doen we alleen nog met conference calls. De echte vergaderingen waarbij we elkaar echt in de ogen kunnen kijken en de non-verbale communicatie kunnen zien en ‘proeven’ zijn vervangen door videocalls, met overigens hele goede kwaliteit. 

    Is het echt allemaal zo somber? Zeker niet! Op het gebied van klimaatverandering vertelde Jan Rotmans recentelijk bij de BTG-Nieuwjaarsbijeenkomst dat een temperatuurstijging van 3 graden of hoger best reëel is. Nederland loopt grotendeels onder water. Hallo, bent u daar nog? Overigens houden wij thuis droge voeten, kijkende naar zijn nieuwe kaart van Nederland. Maar hij schetste een positief beeld hoe we daarmee om kunnen gaan. Meer ruimte voor water, minder landbouw, groene hart wordt blauwe hart (wordt er nog steeds gebouwd in de Zuidplaspolder bij Gouda?), steden worden omdijkt en verbonden met bruggen, enzovoort. U moet hem eens beluisteren, deze hoogleraar Klimaatverandering. 

    Zo’n positief beeld kunnen we ook schetsen op het gebied van telecom. Met de komst van 5G en 6G gaan we echt nieuwe toepassingen krijgen. AI in de contactcenter-omgeving en in Microsoft Copilot zorgt voor aardverschuivingen, multichannel communicatie en unified communications gaan écht zorgen voor verbinding en hybride werken wordt écht de nieuwe standaard. Hybride in hoofdletters. Want hybride is niet thuiswerken gecombineerd met oppasdienst. Hybride werken is je niet verschuilen in je eigen bastion. Hybride werken is het combineren van creativiteit, kennisdeling, bezinningsmomenten, e-learning, conferencing, maar ook elkaar live ontmoeten, zorgen voor onderlinge binding, teamgevoel en dat allemaal onder een nieuw, bindend en dienend leiderschap. En dus blijven communiceren, blijven praten en live ontmoeten. En laat Cliff maar ongelijk krijgen.  

    Ik wens u een inspirerend en (hybride) communicerend voorjaar toe.
    Marcel Ederveen 

    Gerelateerd

    Vorige artikelMWC2024: een beurs zonder thema!
    Volgende artikel KPN voor de 5e keer op rij verkozen tot meest duurzame telecommerk

    Gerelateerde berichten

    ’T is altijd lente...

    ’T is altijd lente…

    Vrouwen aan de top! Joost Heessels

    188 keer AI

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!