De afgelopen zomer was het weer volop raak. Haperende IT- en communicatiesystemen in ziekenhuizen en op vliegvelden en bij hulpdiensten. Kleine foutjes in software-updates met grote gevolgen. Het gaf maar weer eens aan hoe groot het belang van IT en connectiviteit is.
Het is nog niet zo lang geleden dat we oerdegelijke systemen hadden, als vaste telefonie en telexen, die altijd functioneerden. Daarna kregen we internet via een kabel en mobiele telefonie. In het begin lag dat internet er wel eens een halve of hele dag uit. Dat was geen probleem. Toen werd het al een probleem als internet of het mobiele netwerk er langer dan een half uur uitlag. Inmiddels wordt het al problematisch als het netwerk enkele minuten down gaat. Sterker nog, er komen steeds meer toepassingen die erg nerveus worden als ze langer dan een nanoseconde geen contact kunnen maken. Waar vroeger storingen in vaste telefonie of internet nauwelijks problemen opleverden, wordt vandaag de dag zelfs een korte netwerkonderbreking direct gevoeld.
De incidenten benadrukken onze kwetsbaarheid. Hoewel uitval bij hulpdiensten, waar elke seconde telt, onacceptabel is, ontbreken er nog steeds protocollen en stresstesten om dit soort calamiteiten te voorkomen. Net als de bankensector zou ook deze sector moeten anticiperen op risico’s.In deze editie van TBM wordt opnieuw het belang van altijd verbonden zijn duidelijk. Private 5G biedt ongekende mogelijkheden voor bedrijven, van IoT tot robotica en autonome voertuigen, en biedt hulpdiensten een nieuw tijdperk van betrouwbare connectiviteit. Naarmate onze afhankelijkheid van realtime IT-diensten toeneemt, zal ook de vraag naar stabiele (mobiele) verbindingen groeien. Hier ligt een enorme kans voor het partnerkanaal en hun leveranciers, zowel nu als in de toekomst.
Joost Heessels