Uit onderzoek van systemintegrator Kinly blijkt dat 44% van de bedrijven gegevens verzamelt over de thuiswerktijden van werknemers, terwijl nog eens 33% van plan is dit in de toekomst te doen.
Voor het nieuwe Trusted Connections 2024-onderzoek zijn 425 zakelijke IT-professionals ondervraagd die werkzaam zijn in Groot-Brittannië, Duitsland, Scandinavië en Nederland. Hieruit bleek dat 65% van de bedrijven hun personeel aanmoedigt om IoT-apparaten in hun huis te installeren, terwijl een derde (33%) ook investeert in analyseplatforms om werknemers op afstand te monitoren.
Voor veel bedrijven helpen thuisvolgsystemen te voldoen aan hun verplichtingen om het welzijn van werknemers te beschermen – iets dat veel moeilijker is geworden sinds werknemers de kantooromgeving hebben verlaten. Een derde van de ondervraagden (32%) zegt zelfs dat hun organisaties nu welzijnsgegevens verzamelen, zoals ‘vermoeidheidsindicatoren’, van personeel op afstand. Nog eens 37% is van plan dit soort gegevens in de toekomst bij te houden.
Ruim een kwart (28%) zegt dat hun organisaties ook milieugegevens van de huizen van mensen verzamelen, zoals verlichting en luchtkwaliteit, terwijl 36% plannen heeft om deze gegevens in de toekomst te verzamelen.
In zijn commentaar op deze trend zei Tom Martin, CEO van Kinly: “Jarenlang zijn ondernemingen erin geslaagd zowel de productiviteit als het welzijn van het personeel binnen de kantooromgeving te maximaliseren. Van het bieden van natuurlijke verlichting tot het monitoren van de schermtijd: werknemersanalyses zijn een groot onderdeel van de AV-industrie. Nu is dat allemaal aan het veranderen. Nu zoveel werknemers vanuit huis werken, kunnen bedrijven niet langer een hoogwaardige werkomgeving garanderen. Het resultaat is dat mensen langer gaan werken, in omstandigheden die op kantoor niet acceptabel zouden zijn geweest.”
“IoT-technologie wordt een steeds populairdere manier om dit aan te pakken, waarbij gebruik wordt gemaakt van AV-apparatuur thuis om alles te monitoren, van luchtkwaliteit tot werkuren en schermtijd. Het adopteren van deze technologie betekent uiteraard transparant zijn tegenover de werknemers. Het kan niet worden gebruikt zonder hun uitdrukkelijke toestemming.”
Volgens het onderzoek van Kinly is het welzijn van werknemers niet de enige uitdaging die de opkomst van hybride werken met zich meebrengt. Meer dan de helft van de ondervraagden (57%) zegt dat slechte hybride workflows de productiviteit van het personeel schaden, terwijl 27% problemen ondervindt met gedecentraliseerde of silogegevens. Achtenvijftig procent zegt dat verouderde AV-technologie ook de algehele productiviteit van externe werknemers schaadt.