De Nederlandse zakelijke telecomomzet groeide met 1,3% jaar op jaar naar meer dan €593 miljoen in het derde kwartaal van 2021. De groei komt van mobiel, mobiel breedband, breedband en televisiediensten waarmee de continue daling van data- en vaste telefonie-omzet werd gecompenseerd. Dit blijkt uit Telecompapers TBMI-2021-Q3-rapport.
De grootste omzetbron is mobiel (exclusief data-only en M2M-/IOT-diensten) met een aandeel van 36,7% na een jaar-op-jaar-groei van 0,4 procentpunten. De omzet groeide met 2,5% naar bijna €218 miljoen. Vast breedband is op grote afstand de tweede omzetbron met 21,8%, 2,2 procentpunt meer dan in Q3 2020, vanwege een omzetgroei van 12,7% naar meer dan €129 miljoen. Voor beide diensten geldt dat de omzetgroei vooral komt doordat er meer sims/lijnen zijn bijgekomen, terwijl bij breedband ook de ARPU groeit vanwege de keuze voor hoogkwalitatieve breedbandlijnen in plaats van dedicated datalijnen door midden- en grootbedrijven. Dit is dan ook de grootste oorzaak van de omzetdaling bij data. Bij mobiel lijkt de omzet groei ook te komen door migratie naar grotere bundels inclusief meer vraag naar unlimited.
Mobiel breedband en televisie voor zakelijk gebruik groeiden ook jaar-op-jaar. Zakelijk mobiel breedband noteerde een groei van 4,9% tot iets meer dan €38 miljoen en zakelijke televisie groeide met 8,7% tot iets meer dan €36 miljoen. De relatief sterke groei bij zakelijke televisie komt met name door meer zakelijke tv-abonnementen voor het MKB; aanbieders focussen zich daar meer op sinds KPN in 2020 tv introduceerde bij zijn KPN EEN MKB-pakketten. In totaal was mobiel breedband goed voor 6,4% van de omzet uit zakelijke diensten en televisie voor 6,1%.
De daling bij vaste telefonie komt doordat de traditionele technieken (PSTN/fysieke telefooncentrales) vervangen worden door virtuele centrales en VoIP-seats die minder kosten per gebruiker, terwijl het gebruik van belminuten ook nog vervangen wordt door videobellen, waarbij gebruikt gemaakt wordt van data via een breedband verbinding (vast of mobiel).
KPN is marktleider met 37,0%, gevolgd door VodafoneZiggo met 35,5%, waarbij de trend voor KPN dalend is en voor VodafoneZiggo licht stijgend. T-Mobile is de nummer drie, maar wel op grote afstand met 12,4% aandeel, iets lager dan in Q3 2020. Hier achter volgen Delta Fiber, Eurofiber en M7 (vanwege televisie) met marktaandelen rond de 1%.
Het rapport Telecom Business Market Insight 2021-Q3 is te koop. Het bevat een gedetailleerd overzicht van verbindingen en inkomsten voor telecomdiensten voor de zakelijke markt, inclusief een uitsplitsing per dienst (mobiel, mobiel breedband, vaste telefonie, vast breedband, datanetwerken en televisie) per segment (SoHo/SME/LE) evenals de prognose voor vijf jaar per dienst en een overzicht van de belangrijkste markttrends.