De omzet uit de Nederlandse telecommarkt groeide in 2022 met 1,3 procent naar EUR 9,94 miljard, vergeleken met EUR 9,81 miljard in 2021. Dat blijkt uit een analyse op basis van de kwartaalrapporten van Telecompaper. Zowel de consumenten- als zakelijke markt heeft omzetgroei gerealiseerd, waarbij de omzet uit de zakelijke markt iets harder is gegroeid en uit is gekomen op 25,2 procent van de totale marktomzet, 0,4 procentpunten meer dan in 2021. De zakelijke omzet groeide met 2,9 procent naar EUR 2,5 miljard.
Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit kwartaalrapporten van Telecompaper over de Nederlandse mobiele markt (Dutch Mobile Operators 2022-Q4), consumententelecommarkten (Dutch Consumer Broadband 2022-Q4, Dutch Consumer Fixed Telephony 2022-Q4, Dutch Consumer Television Market 2022-Q4) en zakelijke telecommarkt (TBMI-2022-Q4). Het gaat om retail dienstenomzet gegenereerd met mobiel diensten voor consumenten en bedrijven (inclusief zakelijk mobiel breedband), vaste telefonie (consument & zakelijk), televisie (consument & zakelijk), breedband (consument & zakelijk) en data (zakelijk). Uitgesloten is Other revenues uit TBMI 2022-Q4 rapport en omzet behaald met wholesale diensten.