Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Daling verkoop smartphones wereldwijd vlakt af
    Connexie

    Daling verkoop smartphones wereldwijd vlakt af

    1 mei 20233 Min leestijd
    Daling verkoop smartphones wereldwijd vlakt af
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Uit het laatste onderzoek van Canalys blijkt dat de wereldwijde verzendingen van smartphones in Q1 2023 met 13% zijn gedaald tot 269,8 miljoen stuks. De daling van de vraag begint af te vlakken, hoewel het contrast tussen Q1 2022 en Q1 2023 nog steeds groot is. Samsung heroverde zijn pole position en verscheepte 60,3 miljoen eenheden, aangedreven door een opgefrist productportfolio. Apple viel terug naar de tweede plek  met 58,0 miljoen verzendingen. Het was wel de enige topleverancier die jaar-op-jaar groeide, waardoor het een marktaandeel van 21% verwierf. Xiaomi behield zijn derde plaats met 30,5 miljoen zendingen, terwijl OPPO en vivo de top vijf volmaaktenmet respectievelijk 26,6 miljoen en 20,9 miljoen zendingen, goed voor respectievelijk 10% en 8% marktaandeel.

    “De prestaties van Samsung tonen vroege tekenen van herstel na een moeilijk einde van 2022”, aldus Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. “De opleving hangt vooral samen met productlanceringen, die voor een toename van het verkoopvolume zorgden. Toch zal Samsung in de toekomst door een moeilijk landschap moeten navigeren, vooral omdat de voorraad instapmodellen hoog blijft. Dalende winsten uit zijn halfgeleidergeheugenactiviteiten zullen ook leiden tot conservatievere marketinguitgaven. Ondertussen presteerde Apple goed in het eerste kwartaal, vooral in de regio Azië-Pacific. Hier kon Apple dankzij aanhoudende investeringen in offline kanalen een ontluikende middenklasse aantrekken, die veel waarde hecht aan de koopervaring in de winkel.”

    Tekenen van herstel

    “Het prijssegment in het middensegment begint zich te herstellen na de enorme dalingen van vorig jaar”, zegt Canalys Research Analyst Lucas Zhong. “Leveranciers maken gebruik van inruilmogelijkheden met sterke value-for-money aanbiedingen voor consumenten met beperkte koopkracht. Dit wordt ondersteund door dalende componentprijzen en verkopers die spec upgrades voor mid-range productportfolio’s versnellen. In 2023 zal de vraag in het middensegment echter beperkt blijven als gevolg van de macro-economische uitdagingen en het ontbreken van differentiatiemogelijkheden binnen deze prijsklasse. Nu de aanbodvoorraden beginnen op te ruimen, kunnen de prijzen van componenten bovendien snel gaan stijgen, waardoor geweldige specificaties voor lagere prijzen op de lange termijn minder houdbaar worden.”

    Ook daling in rest 2023

    “De markt blijft uitdagend en Canalys handhaaft zijn prognose van marginale dalingen voor 2023,” voegde Zhong eraan toe. “De zendingen zullen zich stabiliseren rond de niveaus van 2022 terwijl we naar het midden van 2023 gaan. De dalingspercentages zullen snel beginnen te verbeteren, hoewel dit meer samenhangt met het krimpende contrast tussen 2022 en 2023. Canalys verwacht dat de smartphonemarkt in de tweede helft van het jaar zal aantrekken naarmate de kanaalvoorraden een gezonder niveau bereiken. Verkopers benaderen de markt voorzichtig met rentabiliteitsdoelstellingen, slanke bedrijfsvoering en het opruimen van voorraden als topprioriteiten. Voor verkopers met langetermijnambities en investeringskapitaal bieden de uitdagende marktomstandigheden echter een uitstekende omgeving om marktaandeel te veroveren, betrokkenheid en intenties op nieuwe markten te tonen en nauwe partnerschappen met het kanaal aan te gaan.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelZakelijke markt goed voor kwart van de 9,9 miljard euro omzet in 2022
    Volgende artikel Capestone breidt uit met nieuwe divisie Private Networks

    Gerelateerde berichten

    Swappie

    Swappie introduceert nieuwe batterijstandaard voor refurbished iPhones

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 10
    Gehele dag

    Yealink Roadshow

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!