Het afgelopen jaar werd bij X2com gekenmerkt door stevige groei in zowel Nederland als België, verdere innovatie van het dienstenportfolio en een uitbreiding van het salesteam met ervaren zwaargewichten. Maar bovenal bleef de Brabantse telecomspecialist trouw aan zijn kernwaarden: een sterke focus op partnerschap, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. In deze coverstory kijkt Tom Mulder, directeur van X2com, terug op een succesvol 2024 en deelt hij de plannen voor de toekomst. Want X2com kijkt verder dan 2025.
“We hebben dit jaar mooie resultaten geboekt”, begint Tom. “We zijn zeer tevreden over de groei in Nederland en in België. Onze cijfers laten zien dat onze strategie van de afgelopen jaren zijn vruchten afwerpt: we hebben eerst gezorgd voor stabiliteit, toen voor schaalbaarheid en nu zetten we vol in op innovatie en klanttevredenheid.”
Een stabiele basis
In het interview dat we eind 2023 met Tom hadden, benadrukte hij al het belang van stabiliteit als fundament voor schaalbaarheid en innovatie. Die filosofie bleef ook in 2024 leidend. “We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het opruimen van legacy in onze systemen en het verbeteren van onze infrastructuur”, zegt Tom. “Nu kunnen we eindelijk versnellen op het gebied van innovatie, zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit van onze diensten.”
Een belangrijk speerpunt in 2024 was de verdere ontwikkeling van het ClearVox-platform, X2com’s eigen telefonieoplossing. Tom licht toe: “We hebben de onderlaag van de ClearVox-app omgebouwd naar WebRTC, wat zorgt voor betere prestaties en gebruiksgemak. We hebben dit uitgebreid getest met een groep van een kleine 500 kritische gebruikers, en hun feedback was unaniem lovend. De nieuwe release verwachten we begin volgend jaar uit te kunnen rollen. Het is fantastisch om te zien hoe dit product steeds beter wordt.”
Naast ClearVox heeft X2com fors geïnvesteerd in het partnerportal, het kloppend hart van de organisatie. In 2023 benadrukte Tom al het belang van gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie voor partners, en ook dat bleef in 2024 een prioriteit. Ook hebben we de portal uitgerust met extra tools voor onder meer postcodechecks en API-koppelingen, zodat partners eenvoudiger offertes kunnen opstellen en verbindingen kunnen beheren.”
Klanttevredenheid en partnerschap centraal
Klanttevredenheid blijft cruciaal binnen de strategie van X2com. “In 2024 hebben we onszelf het doel gesteld om over de gehele linie een NPS score van minimaal 45 te halen bij ons klanttevredenheidsonderzoek, en met een score van 48 is dat gelukt”, vertelt Tom trots. Deze focus op partnerschap komt ook tot uiting in de persoonlijke aandacht die X2com biedt. “Onze partners moeten het gevoel hebben dat ze in een warm bad terechtkomen. Dat doen we niet alleen met technologie, maar vooral ook met persoonlijke service. Als er iets is bij een eindklant, gaan wij als het moet gewoon mee om het op te lossen. We hebben de behoefte van de klant ooit als volgt benoemd; ‘je wil als ICT- of telecompartij een leverancier van ICT en telecomdiensten waar je altijd op kan terugvallen. Waar je op kan bouwen’. Door de consolidatie in de markt wordt dat alleen maar belangrijker. Veel partijen zijn daardoor druk met interne processen en systemen, dan staan wij goed voorgesorteerd. Partners die bij ons aansluiten, komen in een warm bad.”
Tom benadrukt dat deze aanpak niet alleen een commerciële strategie is, maar vooral een manier om langdurige relaties op te bouwen. “We hebben nu een onboarding programma van zes maanden voor nieuwe partners. Dit zorgt ervoor dat zij stap voor stap vertrouwd raken met onze systemen en diensten. We hebben daarvoor een heel onboarding team per klant, met iemand van finance, techniek, en een partnermanager. Het is niet super intensief en zorgt voor duurzame samenwerking. En het helpt de partner ook om de eerste stappen te zetten om sneller deals op te kunnen tekenen. Want het gaat niet alleen om het binnenhalen van een partner, maar ook om te zorgen dat hij deals kan sluiten. We kijken daarbij niet naar de grootte, maar of we een klik hebben. Dan gaan we investeren. Daarom hebben we ook bewust geen partnerprogramma.
Nieuwe zwaargewichten
Om de groei van X2com verder te versnellen, zijn recent twee zwaargewichten aangetrokken: Johan van Nigtevegt en Jasper Blom. Johan werkte hiervoor bijna negen jaar bij Enreach, voormalig Voiceworks. “Johan brengt veel ervaring mee als accountmanager en onboarding-specialist,” legt Tom uit. “Zijn kennis helpt ons om nieuwe partners snel en effectief operationeel te maken.”
Jasper, afkomstig van Youfone, voegt daar vanaf 1 januari 2025 nog een extra dimensie aan toe. “Jasper kent de markt door en door en heeft een groot netwerk van telecompartners,” vertelt Tom. Op de achtergrond speelt mee dat KPN als nieuwe eigenaar Youfone versneld uit de markt gaat halen.
Daarnaast is Guido Ackermans vrijgemaakt voor acquisitie, waardoor het salesteam op volle oorlogssterkte aan het nieuwe jaar kan beginnen.
Groei in Nederland én België
Waar X2com in Nederland al jaren een gevestigde naam is, heeft het bedrijf de afgelopen jaren ook stevig ingezet op groei in België. “België is een uitdagende markt, maar we zien daar nu een sterk stijgende lijn,” vertelt Tom. “We hebben een koppeling met Proximus gerealiseerd, waardoor we onze dienstverlening verder konden verbeteren. Daarnaast hebben we een lokaal datacenter in Brussel geopend, wat ons in staat stelt om beter in te spelen op de behoeften van onze Belgische partners.”
Strategie richting 2027
Net als de afgelopen jaren kijkt X2com ook nu alweer verder dan volgend jaar. Zo is er een roadmap uitgezet naar 2027, en wordt daar de komende jaren naar toegewerkt. “We hebben een driejarenplan en dat vullen we terug in naar concrete kwartalen. Ik kan heel veel voorbeelden noemen van wat er op korte termijn aan komt.”
Voor 2025 verwacht Tom dan ook verdere groei en innovatie. “We blijven investeren in ons portfolio, met name in hybride oplossingen zoals de integratie van vaste en mobiele telefonie. We gaan rechtstreeks KPN Mobiel aanbieden. En we komen met Open Dutch Fiber (ODF) als verrijking van ons glasvezel-aanbod. Ook ons dataSIM portfolio wordt uitgebreid met betere condities, lagere prijzen en een Europees netwerk. Daarnaast gaan we meer functies toevoegen aan ClearVox, waaronder nieuwe integraties met CRM-systemen en een verbeterde mobiele app en softphone. Uiteraard kijken we naar AI, al zie je dat dat binnen onze sweet spot, het MKB met 20 tot 30 werkplekken, nog minder speelt. Vooral voor grotere organisaties levert het al voordelen op, en de vraag gaat bij onze partners zeker komen.”
Ook zet X2com in op nauwere samenwerking met partners. “We betrekken ze steeds meer bij onze productontwikkeling,” legt Tom uit. “Hun feedback is cruciaal om onze diensten verder te verbeteren. Daarnaast willen we meer zichtbaar maken wat we allemaal te bieden hebben, want onbekend maakt onbemind.”
Ondanks de focus op innovatie blijft X2com realistisch. “We roepen niets voordat het er is,” zegt Tom. “Dat is de les die we in de afgelopen jaren hebben geleerd. We blijven trouw aan onze kernwaarden: betrouwbaarheid, eenvoud en partnerschap.”
Solide basis voor 2025
Met een solide basis, ambitieuze plannen en een sterk team lijkt X2com klaar om in 2025 een nieuwe fase van groei en innovatie in te gaan. “We hebben een duidelijke strategie: bouwen aan langdurige relaties met onze partners en hen ondersteunen met betrouwbare en innovatieve oplossingen,” besluit Tom. “Als we dat blijven doen, ben ik ervan overtuigd dat we onze doelen voor 2025 en verder zullen behalen.”