Als er één partij in de Telecom in 2022 nu al is opgevallen, dan is het X2com wel. In de eerste weken van januari werden maar liefst twee nieuwe diensten gelanceerd. Een derde zit er binnenkort aan te komen, vertelt Tom Mulder, directeur van X2com. “We hebben de afgelopen jaren het fundament stevig neergezet, en willen nu onze partners helpen door het bieden van diensten met een unieke twist, waarmee zij zich bij hun klanten kunnen onderscheiden.”
De eerste nieuwe dienst, begin januari gelanceerd, betreft netwerk onafhankelijk data delen met X2mobile. Hierbij kiest de klant voor één van de best geteste mobiele netwerken in Nederland en profiteert hij van de mogelijkheden die tot nog toe alleen mogelijk waren bij bundels binnen hetzelfde netwerk. “Concullega’s vroegen me al hoe we dit voor elkaar hebben gekregen.” Het datadelen wordt nu aangeboden op de twee best geteste netwerken, de derde grote speler volgt binnenkort, belooft Tom. “Dan kunnen we alle netwerken aanbieden binnen één propositie. De techniek is niet zonder risico, maar die hebben we goed uitgetest.”
Zorgvuldigheid voorop
De tweede lancering kwam nauwelijks een week later, die betrof het aanbieden van 4G back-up simkaarten ter voorkoming van downtime. Zo kunnen partners van X2com hun klanten garanderen dat zij altijd online zijn én blijven. “Een soort verzekeringsproduct”. “Dit tempo van lanceringen schept misschien verwachtingen, maar we willen alles doordacht doen.” “Als je iets unieks wilt toevoegen, vraagt dat uiteraard veel voorbereiding en goed testen. Zorgvuldigheid voor snelheid is daarbij onze insteek. X2mobile hebben we tweeënhalf jaar geleden geïntroduceerd, dat is nu een echt volwassen product. Nu zijn we echt in staat het mobiele spel mee te spelen. En ik denk dat we zo in staat zijn met unieke toevoegingen onze concurrenten te overstijgen.”
Twee jaar bouwen
Zoals gezegd heeft Tom sinds zijn komst, ruim drie jaar geleden, met zijn mensen hard gewerkt aan het op orde krijgen van de basis. “Op alle fronten is daar keihard aan gewerkt. Of het nu ging om mensen, hardware, software, infrastructuur of het partnerkanaal. Zo hebben we vorig jaar de portal helemaal vernieuwd en op dat moment wel 13 jaar aan historie opgeruimd. We hebben een aantal internetdiensten toegevoegd en doorgebouwd aan verdere stabiliteit en schaalbaarheid en we zijn druk geweest met het voorbereiden van de innovaties die dit jaar gaan komen.”
“Ik heb altijd gezegd; met stabiliteit en schaalbaarheid kun je weer gaan innoveren. In 2021 hebben we de laatste stap daarin kunnen zetten. Onze producten en diensten zijn nu stabiel en kwalitatief goed. Daarnaast hebben ze iets unieks. Dat betekent dat we onze partners iets kunnen bieden waarmee zij zich in hun markt kunnen onderscheiden.”
“De achterkant is bepalend voor je succes”, vult hij aan. In de strategie stonden én staan drie pijlers centraal; investeren in ClearVox, in het portaal en in de eigen mensen. “Zorgen dat we goede en leuke mensen hebben. Dat hebben we en dat wordt gewaardeerd, blijkt ook wel uit het klanttevredenheidsonderzoek, waarin we het afgelopen jaar weer een half punt gestegen zijn.”
Visie op de markt
‘Schoenmaker, blijf bij je leest’, is X2com op het lijf geschreven. Dus doorbouwen op je sterke punten als telecomleverancier, vanuit je eigen ClearVox platform voor VoIP en UC (lees hiervoor ook het interview met Nick de Haas van ClearVox elders in deze TBM), gekoppeld aan mobiele diensten.
Tom: “Ik geloof niet in een standaardmodel van waaruit je alle smaken kunt uitleveren. Wij zitten in een markt van tussen de pakweg en 900 gebruikers, de wensen daarbinnen lopen zo enorm uiteen. In het MKB is die behoefte veel meer divers dan in de corporate markt. Een bakker heeft een heel andere wens dan een accountantskantoor. De een wil een eenvoudige chattool, de ander wil dat die zelflerend is. Zolang wij maar vanuit het midden kunnen zorgen dat we met onze partners kunnen koppelen naar al die persoonlijke wensen en eisen van hun eindklanten. Koppelen met prima tools als Teams en Zoom of met een tool voor een intercom aan de voordeur.
Menselijke maat
En persoonlijk maken in plaats van anonimiseren. De menselijke maat is cruciaal in de tijd dat telecom een commodity aan het worden is, stelt Tom. “Veel van onze concullega’s kijken sterk naar het buitenland, dan ben je bezig om te anonimiseren. Ik begrijp dat zo’n strategie nodig is om te groeien en om te kunnen investeren in je producten. Maar ik geloof heilig dat wij in het mkb-segment prima kunnen doorgroeien. Zolang wij er maar voor zorgen dat ze met ons willen samenwerken. Daarbij draait het voor een heel groot deel om gunnen én om je mensen, net zoals dat bij onze partners geldt richting hun klanten. We blijven ons spel spelen. Nu het ernaar uitziet dat deze corona-pandemie op zijn eind loopt en we weer volop naar buitenkunnen treden, ga ik er vanuit dat we hard door kunnen stomen.”
Nieuwe diensten
Begin januari introduceerde X2com maar liefst twee nieuwe diensten die onderscheidend zijn in de markt. De eerste is netwerk onafhankelijk data delen met X2mobile. Hierbij kiest de klant voor één van de best geteste mobiele netwerken in Nederland en profiteert hij van de mogelijkheden die tot nog toe alleen mogelijk waren bij bundels binnen hetzelfde netwerk. Tom hierover: “Klanten willen voor het personeel meerdere mobiele abonnementen afsluiten, maar niet elke provider heeft overal dezelfde dekking. Het gevolg hiervan is dat de ene medewerker beter bereikbaar is dan de andere. Nu er veel vanuit huis wordt gewerkt, is mobiele bereikbaarheid nog belangrijker geworden. Het idee om abonnementen aan te bieden, waarbij de klant zelf de keuze heeft voor het netwerk, is in het voorjaar al ontstaan. De tweede primeur betrof de introductie van 4G back-up simkaarten. Met de toevoeging van deze 4G back-up simkaarten aan het portfolio, kunnen partners van X2com hun klanten garanderen dat zij altijd online zijn én blijven. Ook als de vaste internetverbinding een storing heeft. En nogmaals, meer introducties staan op de rol. To be continued.”