De tijd dat een werkgever bovenstaande opmerking kon maken als het gedrag van een werknemer hem niet aanstond, ligt voor het gevoel ver achter ons. Tegenwoordig is het de werknemer die dit zijn baas naar het hoofd kan slingeren als hem iets niet bevalt.
Iedereen kent de personeelsproblematiek van dit moment. Probeer maar eens een capabele werknemer aan te trekken tegen een redelijk salaris. Onbegonnen werk. Voor veel bedrijven in de IT- en Telecom vormt dit zelfs een serieuze bedreiging. Projecten kunnen niet worden aangenomen of uitgevoerd, door de hoge salaris- en wervingskosten komt de winstmarge onder druk.
Het is dan ook zaak om het je personeel erg naar de zin te maken. Zeker omdat in onze sector veel disciplines het werken vanuit huis erg hebben leren waarderen. Denk aan programmeurs of technici. Geen probleem natuurlijk, maar binding met het bedrijf blijft cruciaal, ook om jobhoppen tegen te gaan. Daarvoor is het zaak dat je af en toe naar de zaak komt. Veel bedrijven in de sector zijn hier inventief in. Zo zie ik steeds meer foto’s vanuit een zonnig oord, waar hele teams fun en werk voor een week combineren. Ook goede extra arbeidsvoorwaarden kunnen helpen om je mensen aan je te binden.
De andere kant is natuurlijk dat deze trend voor de IT en Telecom ook heel veel kansen oplevert. Want besparen op personeel kun je natuurlijk door efficiency, lees verdergaande automatisering van processen. Mooie businesskansen dus. Of denk aan het faciliteren van technologie rond de digitale werkplek. Alles wordt immers uit de kast gehaald om de verwende werknemer te behagen. Een perfecte thuiswerk-omgeving, een hip kantoor met pod’s en huddlerooms. Nog meer kansen voor business.
Dus ja werkgevers, het is af en toe op de tanden bijten. Maar als je ziet hoeveel kansen het biedt, mag je zeker niet klagen. Niet doen dus!
Joost Heessels
Het is dan ook zaak om het je personeel erg naar de zin te maken