Wat betekent de sterke opkomst van UCaaS de afgelopen anderhalf jaar voor de VoIP markt?
Waar staan jullie met mobiele integratie, clouddiensten en de toenemende integratie van contact center-functionaliteit? We vroegen Voiceworks aan de hand van zes vragen waar ze nu staan en wat hun verwachtingen zijn voor de nabije toekomst
Wat betekent de sterke opkomst van UCaaS de afgelopen anderhalf jaar voor de VoIP markt?
Klanten communiceren op een andere manier door de opkomst van UCaaS. Tevens is er een grotere behoefte aan hybride werken. Traditionelebureautoestellen zijn bij dergelijkewensen minder toereikend. Onze Coligo diensten spelen hierop in door middel van een softphone, videoconferencing en collaboratie mogelijkheden. Waar in het verleden een kans lag in de transitie van ISDN naar VoIP ligt er nu een kans van ‘traditionele’ VoIP naar UCaaS. De opkomst van UCaaS zorgt ook voor de definitieve toetreding van grote spelers. Hier liggen kansen door te koppelen met dergelijke partijen en klanten te blijven adviseren in de meest optimale communicatie-oplossing.
Overwegen jullie nieuwe telefoonproposities, zoals Zoom, in jullie portfolio op te nemen?
De wereld is de afgelopen jaren enorm veranderd. Microsoft zorgde voor een golfbewegingrichting MS Teams en Cloudproducten. Wij bieden, als onderdeel van onze proposities, onze eigen video- en chatgesprekkensoftware Coligo MEETINGS aan. Wat niet iedereen weet is dat onze telefonieoplossing heel eenvoudig te integreren is in MS Teams. Wij hebben een connector ontwikkeld waarmee MS Teams kan worden gekoppeld aan onze SIP-kanalen en PBX-oplossingen. Zo kan de partner onze Coligo MEETINGS oplossing aanbieden en dus ook de integratie met MS Teams. Best of both worlds zogezegd.
Veel van jullie concullega’s nemen bedrijven over die zich meer met IT-Cloud bezighouden. Overwegen jullie ook zo’n overname of bieden jullie dit al?
Enreach, het moederbedrijf van Voiceworks, heeft recent Cloud software distributiegroep DSD Europe en Cloudland overgenomen. Enreach is een Pan Europese speler op het gebied van unified communicatie en samenwerkingsoplossingen en DSD is een pionier in Cloud-productiviteitsoplossingen. DSD levert IT, Security en andere Cloud-producten aan meer dan 5.000 Europese resellers – waarvan 3.000 in Nederland – via hun eigen Cloud-marktplaats. De overname van DSD is de tweede acquisitie op het gebied van Cloud services, sinds de overname van Go2the.cloud eerder dit jaar.
Hetzelfde zie je bij het toevoegen vancontact center functionaliteit. Waar staan jullie op dit gebied?
Door de overnames van het Spaanse Masvoz, het Deense Herobase en de Nederlandse AI specialist Botsquad bieden wij een volwaardig Cloud Contact Center portfolio. Ons Cloud Contact Center levert een set aan tools voor organisaties om zo hun beschikbaarheid voor telefonisch klantcontact te verhogen. De oplossing is eenvoudig op te schalen en modulair en altijd up-to-date omdat de oplossing in datacentra gehost wordt. Het Cloud Contact Center beschikt over onder meer Automatic Call Distribution, Interactive Voice Response en Automatic Speech Recognition.
Hoe staat het met de mobiele tak?
Wij breiden ons aanbod uit en werken met name aan kwalitatieve verbeteringen. Onze vast-mobiel oplossing is al jaren een van de meest innovatieve oplossingen in de markt en de komende jaren zal dit zo blijven. Tevens komt er meer focus, in lijn met Enreach, op de Europese markt.
Zijn jullie partners in staat te schakelen in deze snelle veranderingen?
De veranderingen zoals transitie naar de Cloud en de verschuiving van Telecom naar IT zijn onderwerpen waar wij al geruime tijd met onze partners over spreken. Voor veel Voiceworks-partners biedt dit volop kansen, die zij erkennen en toepassen, maar het vraagt wel om een verandering in sneltreinvaart. Voorheen ging de partner langs bij haar klant en was men bekend met de traditionele (en meer tastbare) telefonie. Nu stapt deze binnen met een portfolio waar ook Cloud IT deel van uitmaakt. Dat is minder tastbaar, en heeft een ander (maandelijks) businessmodel. Wij ondersteunen de partner en de klant daarin. Zo hij hebben een Competence Center met IT-experts en trainingen voor partners. We kunnen partners helpen met de migratie naar de Cloud en leveren eventuele support daarna. En dat kunnen wij desgewenst White label aanbieden!