Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Europese Unie verlengt huidige roamingregels tot 2032
    Connexie

    Europese Unie verlengt huidige roamingregels tot 2032

    9 december 20216 Min leestijd
    european mobile service
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Roaming binnen Europa blijft in elk geval tot 2032 zonder extra kosten. Dat meldt de Europese Commissie vandaag in een persbericht over de nieuwe Europese roamingregels. De bestaande wetgeving rondom ‘Roam like at home’ loopt op 1 juli 2022 af. Binnen de nieuwe regels moeten consumenten dezelfde snelheid en kwaliteit als thuis krijgen, mits de netwerken dat toelaten. De tarieven die operators hiervoor aan elkaar mogen doorberekenen gaan fors omlaag.

    Daarnaast biedt het burgers “verbeterde toegang” tot noodcommunicatie. Netwerkexploitanten moeten zorgen dat burgers weten hoe ze toegang krijgen tot nooddiensten via 112 en andere alternatieve toegangsmiddelen, zoals via realtime-tekst of beschikbare apps, voor mensen met een handicap. Tegen juni 2023 zullen operators klanten automatisch via een sms informeren over beschikbare alternatieve manieren om toegang te krijgen tot nooddiensten.

    Goede stap
    De Commissie is verheugd over het politieke akkoord dat het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben bereikt over de nieuwe roamingverordening. Met de nieuwe verordening wordt het bestaande systeem waarbij burgers geen extra kosten hoeven te betalen voor telefoongesprekken of dataverkeer wanneer zij binnen de EU reizen, verlengd tot 2032 en worden ook nieuwe voordelen ingevoerd.

    Burgers zullen op reis in de EU kunnen bellen, sms’en en mobiele gegevens gebruiken zonder extra kosten en met dezelfde kwaliteit als thuis; zij zullen een betere toegang hebben tot noodcommunicatie, ongeacht waar zij zich in Europa bevinden; en zij zullen recht hebben op duidelijke informatie wanneer een dienst die zij tijdens het roamen gebruiken onbedoeld extra kosten met zich mee kan brengen. De verordening treedt in werking op 1 juli 2022.

    Sinds 2017
    Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter voor een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk, zei hierover het volgende: “We hebben sinds 2017 kunnen genieten van het einde van de roamingkosten. En vandaag hebben we ervoor gezorgd dat we deze voordelen nog 10 jaar kunnen behouden om zonder extra kosten verbonden te blijven en te bellen, te sms’en en te surfen op het internet wanneer we in de EU reizen. Tegelijkertijd verbeteren we met deze nieuwe verordening ook de kwaliteit van de roamingervaring.”

    Geen zorgen over telefoonrekening
    Thierry Breton, commissaris voor de interne markt, verklaarde: “Vakantie vieren in Griekenland, Oostenrijk of Bulgarije. Klanten of leveranciers bezoeken in Italië of Estland… Reizen naar het buitenland zonder zich zorgen te hoeven maken over telefoonrekeningen is voor alle Europeanen een tastbaar onderdeel van de ervaring van de eengemaakte EU-markt. Vandaag zorgen we er niet alleen voor dat deze ervaring wordt voortgezet, maar verbeteren we haar ook: betere kwaliteit, betere diensten, nog meer transparantie”.

    De nieuwe roamingverordening
    Na het voorstel van de Commissie over de nieuwe roamingverordening in februari 2021 zullen de nieuwe regels de voordelen van “Roam like at home” voor reizigers verlengen tot 2032 en extra voordelen en bescherming voor de consument invoeren:

    Hogere kwaliteit voor de consument
    Consumenten zullen op reis kunnen profiteren van toegang tot roamingdiensten van dezelfde kwaliteit als zij thuis gewend zijn. Consumenten die thuis gewoonlijk over 5G-diensten beschikken, zullen ook gebruik kunnen maken van 5G-roamingdiensten waar deze ook beschikbaar zijn. Als specifieke factoren een invloed kunnen hebben op de kwaliteit van de roamingervaring, zullen de exploitanten hun klanten daar onmiddellijk van op de hoogte moeten brengen.

    Voorkomen van onverwacht hoge kosten
    Wanneer burgers naar het buitenland reizen, kan het nodig zijn om klantenservicenummers, helpdesks of verzekeringsmaatschappijen te bellen. Hoewel deze diensten over het algemeen gratis zijn of beperkte kosten met zich meebrengen wanneer vanuit het thuisland wordt gebeld, worden consumenten vaak geconfronteerd met extra kosten en torenhoge facturen wanneer vanuit het buitenland wordt gebeld. Van nu af aan zijn de exploitanten verplicht hun klanten naar behoren te informeren over dergelijke extra kosten in het buitenland, zodat zij met kennis van zaken een keuze kunnen maken bij het gebruik van dergelijke diensten.

    Reizigers kunnen met verrassend hoge rekeningen worden geconfronteerd wanneer hun telefoon verbinding maakt met niet-terrestrische netwerken, bijvoorbeeld als zij in een vliegtuig of op een boot zitten. De nieuwe verordening garandeert betere informatie en een automatische onderbreking van dergelijke diensten wanneer de rekening 50 euro of een andere vooraf vastgestelde grens bereikt. Exploitanten kunnen aanvullende diensten aanbieden, zoals de mogelijkheid om af te zien van roaming in vliegtuigen en op boten.

    Beter bewustzijn van en betere toegang tot noodcommunicatie
    Noodcommunicatie is van cruciaal belang om levens te redden. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat burgers kosteloos betere toegang hebben tot noodcommunicatie, inclusief tot de locatie van de beller. Exploitanten zullen ervoor zorgen dat burgers worden geïnformeerd over de mogelijkheid om toegang te krijgen tot noodhulpdiensten via “112”, het uniforme Europese alarmnummer en andere alternatieve toegangsmiddelen, zoals via realtime-tekst of beschikbare apps, voor mensen met een handicap. Tegen juni 2023 zullen exploitanten hun klanten automatisch via een sms-bericht informeren over de beschikbare alternatieve manieren om toegang te krijgen tot noodhulpdiensten.

    Zorgen voor duurzaamheid voor exploitanten: lagere wholesaleprijsplafonds
    In de nieuwe roamingverordening worden lagere wholesaletarieven vastgesteld. Dit zijn kosten die gastexploitanten van mobiele netwerken in rekening brengen in ruil voor toegang tot hun respectieve netwerken, zodat bezoekende exploitanten van mobiele netwerken en hun klanten kunnen profiteren van roamingdiensten in het buitenland.

    Wholesale plafond
    De wholesaleplafonds zijn vastgesteld op een niveau dat ervoor zorgt dat de exploitanten de kosten van de levering van roamingdiensten aan consumenten tegen binnenlandse prijzen kunnen dragen en terugverdienen.

    Voor datadiensten zijn in de nieuwe verordening de volgende wholesaleplafonds vastgesteld

    2 euro/GB in 2022, 1,8 euro/GB in 2023, 1,55 euro/GB in 2024, 1,3 euro/GB in 2025, 1,1 euro/GB in 2026 en 1 euro/GB vanaf 2027.

    Voor spraak: 0,022 €/min in 2022-2024 en 0,019 €/min vanaf 2025.

    Voor sms: 0,004 €/sms in 2022-2024 en 0,003 €/sms vanaf 2025.

    Lagere wholesaletarieven komen de consument ten goede omdat zij ervoor moeten zorgen dat alle exploitanten concurrerende roamingabonnementen kunnen aanbieden overeenkomstig het beginsel “Roam like at home”.

    Volgende stappen
    Het is de bedoeling dat de regels op 1 juli 2022 in werking treden, op een zodanig tijdstip dat de burgers kunnen blijven profiteren van de voordelen van “Roam like at home”.
    De Commissie moet ook de maatregelen voor communicatie binnen de EU (bellen en sms’en van het thuisland naar een andere lidstaat) evalueren en nagaan of en in welke mate het nodig blijft de plafonds te verlagen om de consument te beschermen.

    Achtergrond
    In 2017 werd gratis roaming in de EU ingevoerd. Sindsdien bellen, sms’en en surfen Europeanen meer in het buitenland in de EU. Er was echter ruimte voor verbetering. In de laatste Eurobarometer van februari 2021 had 33% van de respondenten die naar het buitenland reisden een lagere mobiele internetsnelheid dan thuis gebruikelijk is, en 28% had in het buitenland een lagere netwerkstandaard (d.w.z. een 3G-netwerk in plaats van 4G). Voorts bleek uit een studie van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek dat 25% van de klanten ten minste één keer een slechtere kwaliteit van de dienstverlening had ervaren bij roaming dan thuis, zelfs wanneer de netwerkomstandigheden een betere kwaliteit hadden kunnen opleveren.

    Meer informatie

    Updated Questions and Answers on the new Roaming Regulation

    Roaming in the EU

    Questions and Answers |Roaming

    Reports and Studies about Roaming

    Roaming brochure

    Gerelateerd

    Vorige artikelVoiceworks: van ‘traditionele’ VoIP naar UCaaS
    Volgende artikel Samsung wil groeien met zakelijke smartphones

    Gerelateerde berichten

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!