Tijdens haar jaarlijkse partnerevent heeft Voiceworks de innovatieve communicatiesuite Coligo gelanceerd, het next generation platform van Voiceworks met baanbrekende nieuwe mogelijkheden.
Over dit platform, uniek in de wereld, levert Voiceworks zijn vernieuwde Hosted Communications-dienst Managed Voice 3. Coligo biedt een geavanceerd ontwikkelframework die de go-to-market van nieuwe functies en applicaties versnelt en de integratie van software van derden vergemakkelijkt. Het unieke cloud platform biedt de gebruiker hierdoor een totaalwerkplekoplossing waarin alle communicatietoepassingen zijn geïntegreerd. Met het nieuwe platform kan Voiceworks bovendien eenvoudig een schaalsprong maken naar miljoenen gebruikers.
Coligo
De naam van het platform komt voort uit het Latijnse woord voor samenbrengen en legt de associatie met de termen collaboration en collega’s. Coligo is de samenhangende naam voor alle producten en applicaties binnen de nieuwe suite. Coligo GRID is de naam van het technische platform, de opvolger van de traditionele telefonieswitch, gebaseerd op grid computing. Hierover levert Voiceworks met haar partners vervolgens de vernieuwde hosted oplossing Managed Voice 3.
Voorsprong in de markt
Coligo zorgt voor een nog betere kwaliteit van de dienstverlening als het gaat om ontwikkelsnelheid en uptime. Met de lancering van Coligo biedt Voiceworks haar partners een toekomstbestendig platform met een reeks unieke functies en voordelen waarmee ze gezamenlijk een voorsprong nemen in de markt.
“We hebben onszelf overtroffen”, aldus Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks. “Het nieuwe platform is compleet opgebouwd in Elixir, de allernieuwste programmeertaal in telecom. Elixir is een dynamische en functionele programmeertaal, ontworpen om schaalbare en onderhoudbare applicaties mee te bouwen. Hiermee hebben we een fundament gelegd voor communicatietoepassingen voor de komende twintig jaar.” Medewerkers van organisaties stellen steeds andere en specifiekere eisen aan bereikbaarheid. Ze willen naadloos kunnen switchen van een telefoongesprek naar een videogesprek en zelf besluiten waar en wanneer ze bereikbaar zijn. Of een gesprek starten op de mobiele telefoon en deze onopgemerkt overnemen op de desktop. Om aan dit soort behoeften te kunnen voldoen heeft Voiceworks één geïntegreerd platform ontwikkeld voor vaste-, mobiele- en web-communicatiediensten. Niet langer draaien er aparte platformen voor aparte diensten maar is alles binnen één applicatielaag en architectuur geïntegreerd.
Oneindig veel mogelijkheden door integraties
Nijhuis: “De mogelijkheid tot integreren met andere software zorgt ervoor dat we honderden verschillende applicaties aan kunnen laten sluiten, zonder maatwerk en zonder vast te lopen.” Een ander voordeel is dat de ontwikkelsnelheid hiermee ook aanzienlijk verbetert. “Ontwikkelingen kunnen in één keer centraal worden doorgevoerd in plaats van op alle losse applicaties, zodat we sneller kunnen reageren op vragen uit de markt. Bovendien kunnen onze partners die ook software ontwikkelen dit efficiënt zelf gaan doen op ons platform dankzij open API’s, waarmee de mogelijkheden letterlijk eindeloos zijn.”
Uitgebreidere functies voor regie over bereikbaarheid
De bereikbaarheidsapplicatie Reach, waarmee je je persoonlijke bereikbaarheid tot in detail instelt, is in de nieuwe versie beschikbaar voor zowel vaste als mobiele gesprekken. Met Coligo DESKTOP kunnen inkomende gesprekken worden herkend, actieve gesprekken worden beheerd (Call control) en is direct het beschikbaarheidsoverzicht van collega’s binnen de organisatie te overzien. Het unieke aan de oplossing is dat de audio nog steeds via een deskphone of mobiel toestel kan lopen, of uiteraard via de UC-applicatie.
Naast de welbekende functies uit de huidige hosted oplossing van Voiceworks biedt Managed Voice 3 ook andere nieuwe features aan de hand van input van Voiceworks-partners, zoals: één voicemailbox voor zowel vast als mobiel, uitgebreide wachtrijstrategieën en een handige terugbelfunctionaliteit. Ook is het pakket aan wachtrijfuncties flink uitgebreid en wordt het mogelijk om contacten en agenda’s te synchroniseren met de Office365 Connector. Voiceworks ondersteunt daarnaast op het platform het nieuwe encrypted SIP en HD voice codec.
Uniek ontwikkelmodel
Het ontwikkelmodel van Coligo is uniek in Nederland. Nieuwe features zullen in nauw overleg met Voiceworks-partners aan het nieuwe platform worden toegevoegd. Deze features zullen niet in grote updates worden gelanceerd, maar druppelsgewijs via continuous delivery worden uitgerold. Op die manier blijven zowel het flexibiliteits- als het kwaliteitsniveau van het platform gewaarborgd en blijft de functionaliteit nauw aansluiten op de behoeften van de eindgebruiker.