De verkoop van smartphones bleef in het derde kwartaal dalen, hoewel de daling afnam tot 0,4 procent op jaarbasis. In het tweede kwartaal bedroeg de daling nog 1,7 procent, aldus cijfers van Gartner. De daling heeft te maken met het feit dat steeds meer mensen kiezen voor mid-range smartphones en/of wachten op de komst van 5G.
Steeds meer smartphone eigenaren die eerder een low-end of instap smartphone hadden kiezen nu voor een mid-range model. Met name omdat deze vaak meer waar voor hun geld bieden in vergelijking met premium telefoons, zo meldt Gartner.
Wachten op 5G
Veel gebruikers stellen ook aankoopbeslissing uit tot 2020, in afwachting van de komst of verbetering van 5G-netwerkdekking. Als gevolg van dit consumentengedrag hebben merken als Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo en Vivo hun instap- en mid-range portfolio’s versterkt. Deze strategie hielp vooral Huawei, Samsung en Oppo. Apple registreerde daarentegen opnieuw een tweecijferige omzetdaling op jaarbasis.
Samsung was met een marktaandeel van 20,4 procent ook in Q3 de wereldmarktleider. De Koreaanse fabrikant verscheepte 79 miljoen smartphones. Een jaar geleden was dat nog 73,36 miljoen met een marktaandeel van 18,9 procent. Huawei behaalde op de tweede plaats een marktaandeel van 17,4 procent met 65,82 miljoen verscheepte toestellen. Een jaar eerder was dat nog 52,21 miljoen met 13,4 procent marktaandeel.
Het marktaandee van Apple daalde met 1,3 procentpunt naar 10,5 procent. Apple verscheepte in Q3 40,83 miljoen smartphones, vergeleken met de 45,74 miljoen van een jaar geleden. Ook het marktaandeel en aantal verscheepte toestellen van Xiaomi daalde; van 8,5 procent naar 8,3 procent en 33,21 miljoen naar 32,27 miljoen. Oppo verhoogde zijn marktaandeel licht, met 0,1 procentpunt, tot 8 procent. Die fabrikant verscheepte in deze periode 30,83 miljoen toestellen. ook een lichte stijging ten opzichte van de 30,56 miljoen in Q3 2018.
China verzamelt zich rond Huawei
Gartner merkte op dat de prestaties van Huawei voornamelijk werden aangedreven door China, waar het marktaandeel van Huawei na het Amerikaanse handelsverbod met bijna 15 procentpunten steeg. Het Amerikaanse verbod moet nog volledig worden geïmplementeerd, maar heeft het merk op de internationale markt niettemin negativiteit gebracht.