De inkomsten van de wereldwijde hoofdtelefoonmarkt zijn in het tweede kwartaal van 2022 met 8,6% gestegen en hebben meer dan 10 miljard euro opgeleverd. Dat blijkt uit het laatste kwartaalrapport van Futuresource Consulting over hoofdtelefoons, waaruit blijkt dat echt draadloos (TWS) de markt naar nieuwe hoogten stuwt.
TWS leidt
“Het lijdt geen twijfel dat TWS de show steelt”, zegt Saranraj Mathivanan, Senior Market Analyst bij Futuresource Consulting. “In het tweede kwartaal groeide het met 15% j-o-j, waarbij het aansloeg bij consumenten en een breed scala aan gebruiksmogelijkheden aansprak, terwijl het de totale marktgroei naar nieuwe hoogten stuwde. En met een omzet van 7,3 miljard dollar voor het kwartaal heeft TWS zijn positie aan de top verstevigd.”
De totale waardegroei werd sterk beïnvloed door positieve prestaties in het segment van 100 tot 199 dollar voor TWS, vooral dankzij de betere prestaties van Apple in vergelijking met het tweede kwartaal van 2021. En qua volumeaandeel veroverde Apple 28% van de wereldwijde markt voor TWS, waarbij AirPods 3, uitgebracht in Q4 2021, het goed bleef doen.
ASP’s in de lift
“Ondanks de ernst van de heersende economische omstandigheden blijven verkoop van koptelefoons sterk groeien”, zegt Mathivanan. “De gemiddelde verkoopprijs voor de totale markt bereikte ook een nieuw hoogtepunt en steeg met 6% j-o-j tot 94 dollar.”
Azië-Pacific nog steeds op kop
Wat de regio’s betreft, is APAC erin geslaagd de toppositie voor TWS qua volume te behouden, ondanks de zware gevolgen van de economische vertraging, met 39,5% van de totale verzendingen in het tweede kwartaal. De regio’s META en LATAM laten hun aandeel nu echter sneller groeien dan andere regio’s, maar hebben nog een grote kloof te overbruggen.