Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Thijs van den Ende (sinds 12 december dit jaar CEO van Xelion, als opvolger van directeur Arthur Van Den Ende en CEO Micha Cohen)
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
2023 was een bewogen jaar, zoals elk jaar bij terugkijken wel bewogen lijkt. Een tweetal verkiezingen (1e kamer en landelijk) met een verrassende uitslag, oplopende conflicten binnen en buiten Europa en een flink aantal verbroken klimaatrecords. Gelukkig was er in de sport nog wel genoeg te juichen als je de Formule 1 volgt. Daar werden ook flink wat records verbroken.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?
In onze organisatie zijn wij in 2023, ondanks dat we al 33 jaar bestaan, een stuk volwassener geworden. De laatste jaren kunnen wij door onze gezonde groei steeds meer mensen aannemen om ons product nog beter te maken. Dit vereist wel een andere werkwijze en ook een bepaald structuur die bij ons niet altijd aanwezig was. Het werken met deze nieuwe processen geeft ons energie maar ook ruimte om volgend jaar door te groeien.
En privé?
Privé heb ik in 2023 de laatste verbouwing van mijn huis afgerond. Nu heb ik echt niets meer te doen!
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Een terugblik zonder de doorbraak van ChatGPT te vermelden kan eigenlijk niet. Wat een krachtige tool en wat een onbegrensde mogelijkheden. Wat dit gaat betekenen voor iedere markt is veelal nog onduidelijk, maar dat dit een gamechanger is dat moge duidelijk zijn. Alle andere ontwikkelingen die op gaan komen zullen AI en machinelearning omvatten. Denk hier ook aan security, klantcontact en een heel groot deel wat wij nog niet zien als bruikbare toepassing.
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Volgens mij was het begin 2023 dat Avastars werd gelanceerd. Ik denk dat er zelden zo’n collectieve eensgezindheid was over dit programma. Volgens mij vond niemand het leuk. Een andere flop is toch wel Ajax. Hopelijk trap ik hiermee niet al te veel mensen op de tenen, maar als er een club blij is dat 2023 afgelopen is dan zijn die het wel.
Volgens mij is AFAS uitgeroepen tot best place to work in 2023. Dat is een titel waar je als bedrijf echt trots op mag zijn. Ik was afgelopen september nog in het AFAS theater en het is een waanzinnig visitekaartje voor je organisatie, zo’n theater. Wat mij het meest opviel was dat daar zelfs het deurbeslag voorzien was van een AFAS logo. Dat is pas oog voor detail!
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Ik weet wel zeker dat de bedrijven die met kunstmatige intelligentie processen beter, sneller en automatischer gaan maken als paddenstoelen uit de grond gaan schieten. Het mooie hiervan is dat dit bij de consumenten ook bekend is, dus dat als bedrijven hier niet in mee gaan ze zich zelf bij hun leveranciers gaan melden. Dit is niet alleen in onze sector het geval, er zal in iedere sector een enorme vraag naar ontstaan. Hoe we dit beteugelen is nog maar de vraag.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
Eigenlijk is dat hetzelfde als bovenstaande. De markt qua VoIP-telefonie is geconsolideerd en veel partijen zijn ondertussen eigendom van een private equity-club. Dit is een kenmerk van een volwassen markt en het wordt dus dringen om de gunsten van de klant. Ik denk dat wij ons persoonlijk en dicht bij de klant en markt moeten opstellen in het komende jaar, laten zien welke meerwaarde je kunt bieden. Uiteindelijk willen de klanten toch een naam zijn, en niet een nummer.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Ik zou graag mijn Duitse taalvaardigheid willen verbeteren en verder ben ik niet zo van die voornemens. Je begint dan op 2 januari driftig met hardlopen en bent dan drie weken later weer terug bij af.
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven
Ik ben sinds kort met Microsoft To Do gaan werken. Een ontzettend simpel programma maar het helpt mij enorm in het bijhouden van acties per persoon met wie ik spreek. Voor mij echt een uitkomst!