Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Axians brengt IT en Telecom bij elkaar met focus op as a Service 
    Achtergrond

    Axians brengt IT en Telecom bij elkaar met focus op as a Service 

    22 december 20237 Min leestijd
    Axians
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Axians heeft weer een mooi jaar achter de rug, waarbij communicatie en telecom expertise zich hebben doorontwikkeld tot een mooi servicebedrijf, gericht op missie kritische omgevingen in vitale sectoren. Door de ontwikkeling van nieuwe diensten, die aansluiten op de al brede IT-dienstverlening rondom infrastructuren, cybersecurity, intelligente- en business applicaties die Axians in huis heeft, blijft het merk groeien en nieuwe kansen ontwikkelen. We spreken Directeur Marketing & Innovatie Edwin Kanis en Marketing Manager Sebnem Unal. Samen met hen kijken we wat die veranderingen Axians afgelopen jaar gebracht hebben én wat ze zelf van 2024 verwachten. 

     “We zien netwerken steeds adaptiever worden. Het voelt aan wat er voor de eindgebruiker nodig is om een optimale ervaring te realiseren. Er wordt bovendien steeds meer intelligentie op de rand van het netwerk aangebracht en we mogen steeds dichter op de operationele technologie acteren. Bij voorkeur in de vorm van diensten die worden aangeboden in een abonnementsvorm, zodat de drempel om te starten laag is en de snelheid van innovatie hoog”, aldus Edwin. 

     Verbinding is de sleutel  

     “Binnen de Network as a Servicediensten zien we meer en meer de beweging naar software defined omgevingen waarin we steeds meer automatiseren en bouwblokken toevoegen zoals SD-WAN en SASE. Ook de expertise rondom cybersecurity integreren we steeds verder in ons dienstenportfolio. Niet alleen rondom een veilige werkplek, maar ook in de segmentatie van verschillende (mobiel, wireless, campus, datacenter, factory, edge, wan) netwerken. Maar ook voor certificering en compliance. Denk daarbij aan ISO, GDPR en de aankomende NIS2 wetgeving”, aldus Edwin. 

     Hij vervolgt: ”Zoals gezegd is Axians al jaren geleden begonnen met managed diensten welke zijn uitgegroeid naar as a Service diensten, ook binnen de Telecom sector. Het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld DAS as a Service, Managed 4/5G en Private 5G as a Service ontwikkeld, samen met onze technologiepartners. Je ziet de kracht in de combinatie van IT-kennis en as a Services met de kennis en ervaringskunde van het telecomportfolio van Koning & Hartman. Het zijn twee werelden met veel ervaring die samenkomen. Dat zie je ook in onze oplossingen met DAS en nu ook met private 5G. De verwachtingen die we van 2023 hadden met betrekking tot het samenvoegen van het portfolio en het steeds meer uitwerken van de oplossingen, is naar ons idee geslaagd.  

     Axians as a Service 

     Sebnem: “De verschillende diensten kunnen we koppelen voor maximale connectiviteit. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor de integratie van een PMR omgeving in een Private 4/5G netwerk in industriële en logistieke omgevingen. Ook in educatie en de zorg zien we veel tractie op deze diensten op het vlak van bijvoorbeeld veiligheid en alarmering”, aldus Edwin. Die er nog aan wil toevoegen dat hij verwacht dat 2024 het jaar van 5G gaat worden. 

    In dat kader wil Edwin nog wel even de afdeling Telecom Service binnen Axians benoemen. Doelend op de afdeling die zich bezighoudt met onderhoud en beheer van de nationale operatornetwerken. “Binnen die teams zijn nu dagelijks zo’n 60 man bezig met het omkatten van alle zendmasten naar 5G, een mega operatie. Je kunt niet alles in datacenters regelen Hier komen ook handjes aan te pas en wij hebben een enorme kennis op dat gebied. Het is een enorme operatie en er zijn maar weinig partijen die dat kunnen bieden.” 

     Veelzijdig specialisme  

     Sebnem: “Door al de vormen van expertise wat dichter bij elkaar te brengen, terwijl je toch echt dé specialist mag blijven in je vakgebied, kunnen wij als organisatie sneller bewegen. Zeker waar het gaat om de groeiende vraag om van data echt intelligent te maken. We helpen onze klanten steeds vaker met ons ‘Maestro’ dataplatform, natuurlijk ook as a Service, in de voorbereidingen naar verdere integratie, machine learning en artificial intelligence, waarbij vooral de behoefte is om zicht te krijgen in de volledige keten van productie, inkoop/verkoop en services. Een groot aantal van onze klanten is dan ook bezig met het ontsluiten van de operationele omgeving (OT) en dat zorgt voor een mooie samenwerking met IT, op zowel de procesautomatisering als in de koppeling met specifieke business applicaties voor bijvoorbeeld aansturing van een warehouse, de logistiek en het nodige financiële inzicht.” 

     Edwin: “Ook zijn we gestart om klanten te helpen met het verkrijgen van steeds meer inzicht in de volledige IT en Telecom keten met ‘AIPOps’. AI for Operations is een nieuw platform waarin we data uit al deze omgevingen bundelen en daar een logisch inzicht in geven met als doel dat we dit laten groeien tot een advies-engine waarin je zo meteen met generatieve AI (zoals ChatGTP) op een volledig menselijke wijze met je IT omgeving kan praten. Het doel daarmee is om IT weer begrijpelijk te maken en te zorgen voor een continue gezonde omgeving die zelf aangeeft waar het beter kan, en wellicht ook zichzelf gezond houdt. 

     Binnen het applicatielandschap is met name veel aandacht voor veiligheid en vereenvoudiging (usability); van werkplek tot ERP-systeem of een mobiele applicatie. De komende twee jaar zien we met name een enorme vlucht in het slimmer gebruiken van alle informatie die organisatie hebben door de inzet van bijvoorbeeld Microsoft Copilot, zodat al deze informatie in context van ieders werk en taak worden gebracht, ook hier met een menselijke maat. Zo lanceren we samen met Microsoft binnenkort ‘zorgERP’, waarin we op gebruiksvriendelijke wijze de zorg administratief ontlasten, terwijl we op de achtergrond zorgen voor de interoperabiliteit binnen het gehele zorgstelsel. Dit is niet meer alleen een wens binnen de zorg, maar zelf een verplichting.” 

     Brede perspectief 

     Sebnem: “Axians heeft het geluk te kunnen putten uit enorm veel expertise, niet alleen in Nederland, maar vanuit de hele wereld. De vele initiatieven om kennis en kunde bij elkaar te brengen – dit noemen we clubs – over de as van technologie, vendoren of marktsegmenten – geven ons enorm veel inzicht in de mogelijkheden en innovaties op al deze gebieden die veel verder reiken dan alleen IT.” 

     Edwin: “Achter Axians is moederorganisatie VINCI Energies een impactvolle speler in Europa op het gebied van energietransitie en digitale transformatie en helpen we in nagenoeg alle landen overheden en bedrijven met verdere digitalisering op een maatschappelijk verantwoordelijke manier. Altijd vanuit een gezonde dosis vertrouwen, solidariteit en transparantie en geven we al onze merken en ondernemingen (1.800!) ruimte voor ondernemerschap.  

     Sustainability en diversiteit zorgen voor een gezonde groei 

     Edwin: “We zijn ons zeer bewust van de rol die wij als organisatie hebben in de maatschappij en natuurlijk zijn wij al jaren bezig met wat we nu benoemen als Scope 1 en 2 van de CO2 prestatieladder. Vanuit VINCI is dan ook op het hoogste niveau een heldere doelstelling afgegeven en vanuit VINCI Energies continueren we wederom onze Ecovadis platinum certificering. Daarmee worden we extern getoetst op alle vlakken van sustainability en blijven we in beweging. Ook onze klanten helpen we bijvoorbeeld met circulariteit van apparatuur en bieden we steeds vaker aan met onze Green+ calculator waar we CO2 gebruik inschatten en daarbij de keuze geven aan alternatieve mogelijkheden. Cisco is één van onze partners waar we dat actief mee doen en waar wij in de breedte meer kunnen doen dan anderen, want zoals eerder beschreven, waarschijnlijk hebben we ook geholpen met het verduurzamen van andere voorzieningen rondom gebouwen, energie en infrastructuur.” 

    “We zien dan onze medewerkers actief betrokken zijn bij deze verduurzaming door de vele initiatieven die er worden ingezonden tijdens de ‘sustainability challenge’ die VINCI Energies jaarlijks organiseert. Nederland is altijd onder de winnaars en levert het grootste aantal inzendingen”, aldus Sebnem tot slot. 

     

    Gerelateerd

    Vorige artikelThijs van den Ende (CEO Xelion): “Een terugblik zonder de doorbraak van ChatGPT te vermelden kan eigenlijk niet”
    Volgende artikel Eildert van Dijken (Principal Consultant bij Strict) “Laten we nu vooral de beschikbare technologie zoals Wifi en 5G gebruiken om organisatiedoelen te realiseren”

    Gerelateerde berichten

    women in tech

    Slechts 6 procent van ICT-bedrijven wordt geleid door een vrouw

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!