Rex Vermeulen is al 14 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2022 zal hij zijn column besteden aan het profiel en visie van de leden van The Taste of ICT. Met deze keer Micha Cohen, oprichter en Managing Partner van Xelion.
Ik heb met Micha afgesproken in Van der Valk Zaltbommel. Dat kwam ons beiden goed uit. Als (goed) gastheer ben ik er wat eerder en kan hem dus aan zien komen. Zodra hij mij ziet krijg ik een warme glimlach, een gepaste begroeting en direct een dankbetuiging en compliment over mijn trui. In die eerste 5 seconden een bevestiging van de persoonlijkheid van Micha; warm, hartelijk en geïnteresseerd. We roemen de innovatiekracht van Van der Valk en de serveerster laat nog even zien dat ook de hospitality training met goed gevolg afgelegd is. Een fijne basis voor een goed gesprek dat begint met een aantal persoonlijke vragen (zie kader profiel). En dan duiken we wat meer het zakelijke in.
Hoe lang ben je al met Xelion bezig?
Inmiddels totaal 34 jaar. Met een onderbreking. Xelion is in 1988 door mij opgericht. Ik heb het in 2001 verkocht. Om het in 2007 weer terug te kopen. Dat was ook het moment om vol in telefonie oplossingen te duiken waar we nu nog steeds succesvol mee zijn. Uiteraard is dat wel verbreed naar communicatie in zijn totaliteit. Want de belangrijkste verandering in die tijd is toch wel dat het (zakelijke) individu zijn eigen specifieke wensen heeft en een eigen invulling wil geven aan ‘bereikbaarheid’. Dat vraagt ook wat van onze organisatie. Inmiddels zijn we dan ook met 70 mensen aan de slag. En dan hebben we ook onze buitenlandse stappen al gezet. Enerzijds was dat ook wel de bedoeling, maar zowel in Groot-Brittannië als in Duitsland kwam het ons toch een beetje ‘aanwaaien’. We leveren blijkbaar een oplossing die ze daar zelf nog niet op deze wijze kunnen invullen. De UK is best liberaal en Duitsland conservatief en behoudend. Die tegenstellingen maken me extra trots dat we in beide markten voet aan de grond hebben.”
‘Geluk en smart is meer afhankelijk van wie je bent dan van wat je overkomt’
Verder groeien
“Ontwikkelen, verbeteren, perfectioneren… en daardoor groeien. Dat is wat wij willen en doen. Want de groei mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit. En dat is in deze tijden best een uitdaging. Probeer maar eens goede mensen te vinden. Niet alleen zijn ze enorm schaars, ook wordt de vacaturemarkt (in ICT) volledig gedomineerd door (extreem) dure recruiters. Je kunt er niet omheen. Uiteraard gun ik het ze, maar er komt dus ook een uitdaging bij in kosten. We hebben er allemaal mee te maken, denk ik. Internationaal recruiten biedt nog wel soelaas. Inmiddels halen we veel buitenlandse expertise naar Nederland. Onze HRM afdeling heeft zelfs een ‘Expat Office’ ingericht om buitenlandse werknemers goed ‘te laten landen’. En zo willen we door naar de 1.000.000 licenties. Waarom 1.000.000? Nou omdat het een prachtig streven is waar we ons nog wel even op stuk kunnen bijten.”
De branche
“De branche heeft dezelfde problematiek: talent! Waar haal je dat vandaan om alle aspiraties in te vullen en te blijven innoveren en groeien? Ik denk dat onze branche best wel een ‘sexy’ en ‘stoer’ imago heeft. Maar dat
met name de nieuwigheid ons nu een beetje parten speelt. Vergis je niet. ICT in deze vorm is misschien nog maar een jaar of 50-60 oud. We komen er wel, maar nog even geduld. Als je nu nog niet in ‘as-a-service’ bent gestapt en dat niet volledig uit eigen middelen kunt financieren sta je echt voor een enorme uitdaging. Dat we dit in vroegtijdig stadium beseft hebben – credits hiervoor naar Arthur van den Ende – geeft ons nu een enorme voorsprong en prima liquiditeit. Verder zou de dominantie van de Verenigde Staten best wel minder mogen en er Europese alternatieven ontwikkeld mogen worden die die rol van Google, Apple, Android en dergelijke (gedeeltelijk) kunnen overnemen.”
Xelion in de Zorg
“We doen heel veel in de zorg en zijn daar (ook) erg trots op. Het is toch een omgeving waar de allerhoogste eisen worden gesteld aan perfecte communicatie en de hoogste graad van bereikbaarheid letterlijk van levensbelang is. Onze volledige geïntegreerde zorgoplossingen waarin bijvoorbeeld verpleegoproepsystemen en telefonie samenkomen voldoen aan die eisen en de zorginstellingen erkennen, – en herkennen dit.”
Welk onderwerp zou je graag tijdens de volgende Taste of ICT-bijeenkomst graag ter tafel brengen?
“Participaties! Ik word zo vaak benaderd door investeerders die (een gedeelte van) ons bedrijf willen overnemen. Ik zie daar vooralsnog geen enkel voordeel in. Zeker omdat we de liquiditeit niet nodig hebben. Maar misschien zie ik wel iets over het hoofd? Onder het genot van een hapje en een drankje ga ik daar met mijn club kompanen eens over in gesprek. 31 maart is de volgende samenkomst weer!”