Rex Vermeulen is gespecialiseerd in business-to-business marketing voor de telecommunicatie- en ICT- branche. Met een kritisch oog helpt hij organisaties en product-markt combinaties om te komen tot een resultaatgericht en creatieve aanpak. Voor TBM schrijft hij al sinds de start kritisch columns over ontwikkelingen in de IT- en Telecom.
Daar ben ik weer! Na het helpen van Magenta om dit magazine (destijds) op te zetten ben ik vervolgens ook nog 14 jaar columnist geweest. De voorlaatste pagina in het blad was van mij! Lekker ongezouten mijn mening aan, en over, de branche geven. Heerlijk!
Na zoveel jaar merkte ik dat de ‘writersblocks’ steeds vaker voorkwamen. Dat in combinatie met een nieuwe ‘samenstelling’ van de uitgeverij van TBM deden mij besluiten te stoppen. Klaar! En nu…heb ik weer een paar jaar inspiratie kunnen tanken, merkte ik dat ik het regelmatig miste en is de uitgeverij ook gewoon weer in vertrouwde handen. 1 en 1…
Klaar met de introductie. Wen er maar (weer) aan!
Wat mij dan als eerste van het hart moet: man, man, man (De uitdrukking en niet het geslacht. Wil niemand tekortdoen) wat hebben jullie jezelf bescheiden opgesteld het afgelopen jaar! Tuurlijk waren jullie druk met inrichten van werkplekken, bandbreedte beschikbaar maken, tools en devices voor thuiswerken aanleveren en alles monitoren dat het werkte en bleef/blijft werken. Maar dat is nou precies wat ik bedoel!
Wat een applaus hebben we gehad. De gezondheidzorg kreeg de eerste eer. En dat ging door…naar onderwijzers, supermarktmedewerkers, vrachtwagenchauffeurs, postbezorgers en ga zo maar door.
Maar wat is nou een van de grootste faciliterende bedrijfstakken geweest die de hele samenleving aan de gang heeft gehouden? Juist…de ICT-branche!!
Iedere thuiswerkplek, iedere beeldbelletje met oma, iedere bestelling en afrekening van pakketje of eten, processen in de zorg, onderwijs, supermarkt, logistiek, postbezorging…jullie hebben er een rol in en zorgen er vaak grotendeels voor dat het werkt.
Hoe soepel is die overgang van honderdduizenden naar, ineens, miljoenen werkplekken eigenlijk wel niet gegaan? Tuurlijk zitten jullie erin om een (leuke) boterham te verdienen. Maar wie niet? Geef jezelf dus eerst maar eens een schouderklopje. Je hebt er echt aan bijgedragen. Dat voor wat betreft ‘jullie’. Als branchegenoten.
En dan nu de markt. Waar was die belangenorganisatie of ambassadeurs die de branche even in het juiste daglicht heeft gezet? De markt ervaart het als vanzelfsprekend dat het allemaal maar gewerkt heeft. En dat is op zich ook wel mooi. Maar mijn ICT marketinghart huilt!
Als (micro) ambassadeur deel ik mijn mening bij iedere mogelijke gelegenheid en dan zie je het besef ‘Oh ja…nou je het zegt…nooit zo bij stilgestaan…’
Eens? Dan moeten we toch eens gaan kijken hoe we daar heel Nederland eens bij stil kunnen laten staan!
In dat kader ook…heb ik Joost (de uitgever) op het hart gedrukt om afscheid te nemen van (de titel) TBM en er ICTBM van te gaan maken.
Ook hier weer…tekortdoen…2 letters welgeteld.