Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Nieuwe producten - diensten»Top 11 trends die de telecom gaan domineren
    Nieuwe producten - diensten

    Top 11 trends die de telecom gaan domineren

    4 maart 20216 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De komst van COVID-19 heeft veel veranderd, van de manier waarop organisaties werken en de kanalen waarmee ze communiceren. Leveranciers in de telecomsector komen met nieuwe diensten en innovatieve oplossingen die de bedrijfsvoering soepeler maken in deze uitdagende tijden. De focus ligt daarbij op werken op afstand, leren op afstand en samenwerking op afstand ondersteunen. Hieronder de 11 trends die de telecombranche de komende tijd zullen domineren. 

    1. Functies die zorgen voor workflow en samenwerking op afstand 

    Nu steeds meer bedrijven kiezen voor werk op afstand, komen cloudbased telecomproviders met slimme functies die de interne samenwerking tussen teams verbeteren. Denk aan gedeelde oproeplogboeken, oproepcommentaar, tags, enz., om een ​​soepele en probleemloze samenwerking tussen teamleden te garanderen en een strakke workflow tot stand te brengen. 

    We zien ook oplossingen ter ondersteuning van het toezicht op het werk op afstand en het volgen van activiteiten. Oplossingen voor oproepmonitoring met functies zoals realtime dashboards, discreet luisteren en prestatieanalyse geven cloudgebaseerde telefoonsystemen een extra voordeel. 

    2. 5G bepaalt 

    De behoefte aan betrouwbare connectiviteit en grotere bandbreedtes is gegroeid in de nasleep van de pandemie. In het huidige zakelijke landschap van werken op afstand en digitale samenwerkingen is 5G-implementatie op zijn zachtst gezegd van vitaal belang. 

    De 5e generatie wide-area draadloze netwerken maken niet alleen snellere communicatie mogelijk, maar staan ​​ook bekend om hun hoge browsernelheid, betere mobiele breedbandverbinding en verbeterde netwerkmogelijkheden.  

    3. Zakelijke lijnen op mobiele telefoons 

    In plaats van bureautelefoons of aparte mobiele telefoons, willen professionals en ondernemers nu dat hun persoonlijke telefoons ook dienst doen voor zakelijk gebruik. 

    Er komen daarbij steeds meer zakelijke telefoonlijnen die zijn ontworpen als een app. Het stelt bedrijven niet alleen in staat om onderweg of vanuit virtuele kantoren te communiceren, maar versterkt ook de naadloze overgang tussen diverse apparatuur en technologieën. 

    4. AI en Machine Learning voor een verbeterde klantervaring 

    Kunstmatige intelligentie (AI) is overal en zal steeds meer aanwezig zijn in VoIP en cloud based telefonie. Geautomatiseerde klantenservice is een gebied waar AI-bedrijven tegenwoordig zwaar in investeren. Naast klantinteracties en fraude-opsporing zal AI op veel meer plekken opduiken, zoals netwerkoptimalisatie, voorspellend onderhoud en meer. 

    Virtuele assistenten, chatbots en AI-platforms voor conversaties zullen zakelijke telefonie enorm helpen bij het opnieuw uitvinden van klantrelaties. Dit jaar zou volgens Gartner meer dan 85% van de klantinteracties worden afgehandeld en aangestuurd zonder menselijke tussenkomst. 

    5. Een gemakkelijke overgang tussen telefoons en online kanalen 

    Digitale communicatiekanalen zoals online messaging zijn favoriet bij zowel bedrijven als consumenten. Dat betekent niet dat telefoons hun beste tijd hebben gehad. Een van de grootste uitdagingen voor telecomserviceproviders was het vinden van manieren om de digitale ervaring samen te voegen met de telefoonervaring. De komende tijd  zullen telecombedrijven deze uitdaging aangaan door functies aan te bieden, zoals het doorverbinden van gesprekken. 

    De mogelijkheid om oproepen naar digitale kanalen om te leiden wanneer dat nodig is – zal zowel de wachttijd als de oproepvolumes aanzienlijk verminderen. Dit zal de het klantcontact verbeteren en de overgang tussen spraak- en datacommunicatie sneller en soepeler maken. 

    6. Uniforme bedrijfs- en marketingtools voor naadloze gegevensuitwisseling 

    Organisaties willen oplossingen waarmee ze alle informatie op één plek hebben. Deze trend zal doorzetten met cloudgebaseerde oplossingen die een gemakkelijke en naadloze integratie bieden tussen zakelijke programma’s en communicatietools enerzijds en zakelijke telefoonsystemen anderzijds. 

    Denk aan tools zoals CRM, helpdesk, ERP. De multifunctionaliteit van zakelijke telefoonsystemen en van IoT zal een belangrijk aandachtsgebied blijven. Aangedreven door het model voor werken op afstand, zullen serviceproviders ook oplossingen voor uniforme communicatie verbeteren die kunnen worden gebruikt op connected devices voor oproepen, videoconferenties, chats en meer. 

    7. VoIP verovert de onderwijssector 

    Aangezien de pandemie veel overhoop heeft gegooid, is de verwachting dat de VoIP-markt voor onderwijs een exponentiële groei zal doormaken. Leren op afstand, dat naar verwachting de nieuwe norm zal worden in de komende jaren, biedt telecomaanbieders ook mogelijkheden om docenten te helpen studenten te bereiken die minder toegang hebben tot wifi.  

    8. Van legacy- tot cloud based en open technologieën 

    Een van de belangrijkste zakelijke lessen tijdens de pandemie, is dat bedrijven de flexibiliteit moeten hebben om ook in noodsituaties goed beschikbaar te zijn voor hun klanten. Het vermogen om snel te reageren op uitdagende situaties is sterk afhankelijk van de digitale volwassenheid van organisaties.  

    En dat is precies waarom het komende jaar steeds meer bedrijven open source en cloud based technologieën zullen omarmen om de flexibiliteit te vergroten. Met minder afhankelijkheid van fysieke hardware op locatie, zullen bedrijven blijven overschakelen op cloud based communicatietechnologieën.  

    9. Extra nadruk op digitale veiligheid 

    Aangezien steeds meer aanbieders van telecomoplossingen overschakelen op open- en cloud technologieën, zal de focus blijven liggen op data-integriteit en cybersecurity. Telecombedrijven investeren daarom fors in maatregelen rond cybersecurity. 

    10. Big data om te groeien 

    Naarmate telecomaanbieders overschakelen naar de cloud en naadloze communicatie via verbonden apparaten mogelijk maken, zal er een duidelijke toename zijn in de hoeveelheid gegevens die ze creëren en verzamelen om hun klanten meer waarde te bieden. 

    In de nabije toekomst zal big data-analyse de telecomindustrie blijven transformeren. Denk aan het vinden van oplossingen en technologieën om de netwerken ondersteunen bij het vervoeren van enorme hoeveelheden gegevens. Tegelijkertijd zullen ze gegevens gebruiken om netwerken te optimaliseren, klantenservice te verbeteren en vooral nieuwe strategieën te ontwikkelen. 

    11. Van IoT tot het tijdperk van internet van (bijna) alles 

    De vraag naar thuis- en industriële IoT-apparaten en -toepassingen zal exponentieel blijven toenemen in de post-pandemische wereld. 

    Vanaf 2020 zijn 20 miljard actieve IoT-apparaten geïnstalleerd. Het aantal zal naar verwachting groeien tot 75 miljard aangesloten apparaten in 2025. Dit creëert een enorme kans. De pandemie heeft de vraag naar smart home-apparaten doen toenemen en de aanzienlijke verbeteringen in connectiviteit die 5G met zich meebrengt, zullen IoT-apparaten in staat stellen om direct real time gegevens uit te wisselen. 

    IoT-apparaten worden daarbij ingedeeld in 5 hoofdcategorieën: 

    • IoT voor consumenten: zoals elektronica thuis en stemassistenten; 
    • Commercieel IoT: zoals slimme pacemakers, monitoringsystemen en voertuig-naar-voertuigcommunicatie (V2V); 
    • Industrial IoT: innovaties in productieprocessen; 
    • Infrastructure IoT: Door gebruik van infrastructuursensoren, beheersystemen en gebruiksvriendelijke gebruikersapps kunnen telecombedrijven naadloze connectiviteit mogelijk maken. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van smart cities: 
    • Militaire IoT: toepassing van IoT-technologieën op militair gebied, zoals onder meer robots voor surveillance. 

    Bronnen: ABN AMRO, Atrebo, Gartner, Ringover 

    Gerelateerd

    Vorige artikelDestiny neemt Ulysse Group over en verstevigt positie in België
    Volgende artikel Tekortgedaan

    Gerelateerde berichten

    mitel-bereikt-mijlpaal-van-drie-miljoen-cloud-abonnees

    Mitel rondt herstructurering af en richt zich op toekomst als gezonde organisatie

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!