Stel, je zit met een groep telecomresellers in een zaal te luisteren naar een productpresentatie.
Naast je zit iemand uit de IT-wereld, want die kom je steeds meer tegen op dit soort bijeenkomsten. Kun je je voortstellen dat diegene je dan regelmatig raar aankijkt? ‘Waar gaat dit over?’ ‘Waar maken die mensen zich druk over?’, zie je hem denken. En waarom doen ze überhaupt zaken met deze leverancier, als ze zoveel te mopperen hebben? Maar zo is het helemaal niet! Een gemiddelde telecomreseller is gek op zijn werk en op zijn leverancier. Hij kan uren praten over routeringen, SIP, protocollen, wachtlijsten en allerlei andere buitenaardse zaken die voor een gemiddelde sterveling niet te bevatten zijn. Hij wil écht het allerbeste product leveren voor zijn klant. Het doet hem écht pijn als zijn klant desondanks kiest voor een mindere oplossing. Eentje die goedkoper is of waar net een beter verkooppraatje bij wilt. Want de echte telecommer voelt dan diep in zijn hart dat de klant er altijd spijt van gaat krijgen. Wat hij niet beseft is dat dit lang niet altijd zo is. Omdat de klant uiteindelijk maar een heel beperkt deel van het prachtige scala van de aangeboden apparatuur gaat gebruiken. En zich vaak schikt naar de beperkingen, omdat mensen dat nu eenmaal doen. Maar het geeft wel aan hoe complex telecom is, en hoeveel mogelijkheden er zijn met de verschillende apparaten en technologie. En het blijft mooi om te zien: gedreven ondernemers en verkopers. Het is ook te hopen dat de bevlogenheid voor het telecom-vakgebied nog lang in de markt blijft. Want uiteindelijk komt dat de gebruiker én de leveranciers ten goede. En het maakt het werk en het vakgebied een stuk boeiender en gezelliger.
Joost Heessels
Hoofdredacteur TBM