“Gebruiksgemak is het centrale thema voor een toekomstbestendige IT-strategie.”
Technologie maakt ons leven makkelijker
De afgelopen dertig jaar stond in het teken van ontwikkelingen waar we nu nog de vruchten van plukken. “Denk aan de opkomst van de slimme devices en de brede introductie van het internet”, blikt Ray terug. “De vaste computer is overbodig door de komst van de laptop. De wegenkaart en het stratenboek verdwenen uit de auto, en we hebben overal toegang tot alle informatie ter wereld.”
Ruimte tot innoveren
Ook op zakelijk gebied veranderde veel. En toch valt er nog een wereld te winnen, ziet Ray: “Digitalisering op de werkvloer loopt nog altijd achter op ons privéleven. Eigenlijk is dat gek, want waarom zou je de voordelen en het gemak van technologie ook niet zakelijk willen benutten? We merken dat de noodzaak tot innovatie nog niet binnen alle bedrijven even groot is. IT-beheer lijkt zich nog steeds voornamelijk te concentreren op onderhoud en support. Maar juist door strategische innovatie laat je je collega’s makkelijker werken.”
IT toegankelijk maken
Uiteindelijk is dát waar het om draait: gebruiksgemak. “Mensen werken het effectiefst als zij zakelijk net zo gemakkelijk met technologie kunnen werken als privé”, weet Ray. “Als Managed Service Provider zijn we ons hier terdege van bewust en zetten we daar hoog op in. Wij maken IT toegankelijker voor de directie, beheerder en eindgebruiker. Dat doen we in eerste instantie door processen en technologie inzichtelijk te maken.”
Proactief meekijken met de klant
Iedere invulling van de klantvraag begint bij een analyse van de bestaande situatie. Ray: “Hoe ziet zijn organisatie eruit? Hoe wordt er momenteel gewerkt? Welke IT is er al voorhanden? Hoe kunnen we collega’s nog makkelijker laten werken? We nemen de klant aan de hand, adviseren hem en laten zien waar kansen liggen. Daardoor kunnen we echt aantonen op welke manieren moderne technologie het leven van collega’s een stuk gemakkelijker maakt. Vervolgens bouwen we de oplossing op maat, dragen zorg voor configuratie en installatie en nemen ook alle beheertaken uit handen.”
Practice what you preach
De wens tot innovatie heeft ook de dienstverlening van BTC zelf aanzienlijk veranderd. “We hebben diverse onderdelen van de dienstverlening geautomatiseerd en gemoderniseerd”, licht Ray toe. “Door de vernieuwde inzichten houden we nog meer tijd over voor het helpen van de klant. Ook zijn we ons sterker gaan focussen op de specialismen connectiviteit, software development en managed services. Deze drie pijlers brengen we samen tot gebruiksvriendelijke werkplekken die nog beter aansluiten bij de individuele wensen van de gebruiker.”
Regievoering over infrastructuur
Om deze werkplekken op maat in te richten is het belangrijk dat de onderliggende infrastructuur modern, veilig en functioneel is. “We zien vaak dat de portalen en endpoints waar klanten mee werken er fantastisch uitzien, maar de onderliggende infra wel een opfrisbeurt kan gebruiken. Door de jaren heen zijn er diverse systemen en oplossingen aan elkaar gekoppeld, wat kan zorgen voor legacy IT.”
“Daarom voeren we het liefst de regie over de gehele IT”, vervolgt Ray. “We verbinden applicaties en lossen verborgen gebreken tijdig op. De IT-beheerder bespaart veel tijd en moeite en kan zich richten op strategie en innovatie.” Gebruiksgemak als centraal thema
Ray: “Het draait nooit alleen om de techniek zelf, maar om hoe je je collega’s zo gemakkelijk mogelijk laat werken. Innovatie is geen hip modewoord, maar een essentiële competentie voor toekomstgerichte organisaties. Gebruiksgemak is het geheim achter een toekomstbestendige strategie. Je ziet nu al tal van interessante concepten ontstaan die daar echt heel ver in gaan, zoals datahubs, ook wel headless ERP genoemd.”
Maatwerk op microniveau
“Datahubs maken het mogelijk om data veel sneller te verwerken. Hierbij sturen applicaties continu data van en naar een centrale datahub, waarna die data direct door andere applicaties kan worden gebruikt. Dat versnelt gegevensuitwisseling en laat collega’s veel gemakkelijker werken met applicaties die zij gebruiksvriendelijk vinden. Dit soort innovaties voorziet organisaties van slimme en vooral noodzakelijke strategische meerwaarde”, sluit Ray af.
Wilt u weten wat BTC kan betekenen voor uw organisatie?
Neem dan gerust contact op met een van onze accountmanagers via 088 411 00 33.
Gondel 1 1186MJ Amstelveen info@btc.nl