Vanaf juni zijn smartphones van het Chinese Vivo te koop in Nederland. Modellen in de prijsrange komen via distributeur V2Future beschikbaar bij ‘de belangrijkste telecom retailers en specialisten in Nederland.’ De distributeur claimt zo ‘direct volledige dekking binnen het Nederlandse retail landschap’ en zegt in juni direct diverse marketingcampagnes te starten om Nederlanders bekend te maken met het merk Vivo.
Vivo valt onder moederbedrijf BBK Electronics. Hieronder vallen ook Realme, OPPO en OnePlus., OPPO en OnePlus zijn al jaren volop beschikbaar in Nederland. Vivo is al wat langer in Europa beschikbaar en laat daar goede groeicijfers zien.
Distributie
VIVO is in Nederland een distributieovereenkomst aangegaan met distributeur V2FUTURE B.V. Deze distributeur heeft o.a. de merken DJI, EcoFlow, Insta360, XGIMI, Autel Robotics en PowerVision in haar assortiment. Het bedrijf levert producten en diensten aan bekende retailers in binnen- en buitenland. V2FUTURE zal een belangrijke rol spelen in de groei van VIVO en zal naast de logistieke afhandeling ook de marketingactiviteiten, service en afhandeling van reparaties voor haar rekening nemen.
“Het vertrouwen in VIVO is groot en ik ben ervan overtuigd dat de Nederlandse consument het merk met open armen zal ontvangen. Dit hebben we eerder al ervaren met de andere merken die ons bedrijf op de Nederlandse markt heeft geïntroduceerd”, aldus Mario Fan, CEO van V2FUTURE.
In de eerste fase van de marketingstrategie wordt de samenwerking aangegaan met de belangrijkste telecom retailers en specialisten in Nederland. Hiermee zal het merk VIVO direct volledige dekking binnen het Nederlandse retail landschap verkrijgen en voor de consument toegankelijk zijn.
Bijzondere toestellen
Welke modellen exact in Nederland worden uitgebracht is nog niet door de fabrikant bekend gemaakt. De X-, Y- en de V-serie zullen in elk geval binnenkort hier op de markt komen. De X-serie is de luxe serie met wat duurdere telefoons. De Y- en V-series zijn wat nieuwer, die zijn pas dit jaar aangekondigd. Bijzondere toestellen, want de Vivo V23 kan bijvoorbeeld van kleur veranderen als je hem in de zon houdt. Daarnaast heeft Vivo ook toestellen met een gimbal-camera en heeft het patent aangevraagd voor een telefoon zonder oorten of knoppen, met een heel groot, randloos scherm.
Vivo staat bekend om zijn bijzondere telefoons. Zo heeft het een telefoon met een cameradrone gemaakt, waardoor je foto’s kunt maken vanuit de lucht, Ook heeft het een telefoon ontwikkeld met een afneembare camera met een eigen batterij. Deze toestellen zijn in Nederland nog niet ebschikbaar.
Marketing
Vivo is in 2009 opgericht en is vanaf 2015 naar het buitenland gegaan en inmiddels in meer dan 100 landen aanwezig. Begin 2021 startte Vivo in Europese landen, waaronder Italië, Duitsland en Frankrijk. In thuisland China is het marktleider, wat bijdraagt aan een wereldwijd marktaandeel van 8,1 procent (eerste kwartaal 2022). Onderzoeksbureau Statista zet Vivo op de vijfde plaats van bestverkopende smartphonebedrijven wereldwijd, na Samsung, Apple, Xiaomi en Oppo.
In Nederland is Vivo gestart met een fors marketingoffensief. Daarnaast is het één van de hoofdsponsors van het WK Voetbal dat eind dit jaar in Qatar plaatsvindt.