Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Blog»Project Management by incident of Scenario Based Project Management
    Blog

    Project Management by incident of Scenario Based Project Management

    10 december 20213 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Als consultant kom ik veel projectmanagers tegen die door leveranciers van telecomoplossingen worden ingezet als onderdeel van het implementatietraject. Lekker makkelijk voor de klant. Die hoeft dan niet te voorzien in een projectmanager. Dat scheelt inzet voor de klant en de projectmanager van de leverancier weet ook precies wat er moet gebeuren. Een win-win situatie. Toch?

    Wat mij de laatste jaren opvalt is dat deze projectmanagers heel klantgericht zijn. Ze begrijpen heel goed dat de klant ook andere processen gaande moet houden. Heel begripvol worden vertragingen in het traject, als gevolg van te laat opleveren van informatie of niet beschikbaar zijn van teamleden, geaccepteerd. De extra inspanningen van de kant van de leverancier die dat tot gevolg heeft, worden graag geleverd, uiteraard tegen meerkosten. Dat zal de klant altijd begrijpen.

    Toeleveranciers, al dan niet als onderaannemer ingezet, hebben soms om begrijpelijke redenen te maken met vertragingen. En weer wordt begripvol geanticipeerd op de nieuwe situatie.

    Ik zie een parralel met de laatste fase van de internationaleinzet in Afghanistan. De voorziene terugtrekking was weliswaar voorbereid, maar er moest constant worden ingespeeld op razendsnelle veranderingen in de situatie ter plaatse. Het koste uiteindelijk in Nederland twee (demissionaire) ministers hun positie. De Tweede Kamer kon niet begrijpen dat de ministers en hun ambtelijke staf niet hadden voorzien dat de ontwikkelingen de wending kregen zoals wij die zagen gebeuren. Dit was toch te voorzien, met zoveel ervaring in het internationale veld? Je moet toch denken in scenario’s?

    En dat vraag ik mij ook af bij implementatietrajecten. Ik zie projectmanagers klantgericht acteren en anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Ik zie geen projectmanagers(of ik moet het toevallig slecht treffen) die in scenario’s denken en het projectteam al snel op consequenties wijzen of de betrokkenen op hun verantwoordelijkheid wijzen. Is dat misschien niet klantgericht? Je bent toch ingehuurd door de klant? Dan kun je de klant toch niet terechtwijzen? Of wel?

    ‘Veel projecten leveren de helft op, duren tweemaal zo lang en kosten tweemaal zoveel als begroot’. Het is een gevleugelde uitspraak. Heeft dat met slappe knieën te maken? Is men te ‘klantgericht’? Of is het meerwerk onderdeel van de business case?

    Het project wordt opgeleverd, de klant is ontevreden over het implementatietraject en over de projectmanager, de projectmanager neemt vriendelijk maar gefrustreerd afscheid. Was de klant beter af geweest met een eigen volledig gemandateerde projectmanager? Misschien een stevige investering, maar een enorme besparing in het aantal projecturen van die andere 5 teamleden. Plus een klant die applaudisseert voor een goede implementatie.

    Kies dan een projectmanager die past bij het project, eentje met voldoende expertise, vaardigheden en vlieguren. En om zijn/haar rol zuiver te houden: hou de rol van projectmanager en consultant gescheiden en dus niet in één persoon. Voorkom dat één persoon een conflict krijgt met zichzelf (de ene helft tegen de andere). Zulke mensen moeten meestal in therapie. Want een consultant vertegenwoordigt andere belangen dan een projectmanager.

    Kortom: een complex project of een complexe organisatie verdient een top-projectmanager.

    Ik wens u veel mooie implementatietrajecten met een goede, volledig gemandateerde projectmanager, die tevreden klanten achterlaat.

    Gerelateerd

    Vorige artikelSamsung wil groeien met zakelijke smartphones
    Volgende artikel Speakup: we zien een duidelijke verschuiving van de manier van verbinden en communiceren

    Gerelateerde berichten

    ’T is altijd lente...

    ’T is altijd lente…

    Vrouwen aan de top! Joost Heessels

    188 keer AI

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!