Consumenten vinden de informatie over mobiele abonnementen duidelijker dan voorgaande jaren. Wel vindt 45 procent het moeilijk om de prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken, blijkt uit het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt van de ACM.
Van de ondervraagden geeft 60 procent aan dat hij of zij de informatie over prijzen en voorwaarden begrijpt. Toch vindt  45 procent het nog steeds moeilijk om de prijzen van verschillende aanbieders goed te kunnen vergelijken.
Wat verder opvalt; dat de groep consumenten die verrast zijn door een hogere rekening dan verwacht is gehalveerd en gedaald van  6 procent vorig jaar naar 3 procent nu.
Uit het onderzoek van ACM blijkt verder dat veel consumenten bij een aanbieder blijven waarvan zij meerdere abonnementen afnemen, bijvoorbeeld internet en telefoon. Overstappen kost volgens hen veel tijd en moeite. Ook zijn ze bang voor een administratieve rompslomp en vinden ze overstappen vaak te ingewikkeld.
De drie meest genoemde redenen om toch over te stappen zijn de prijs (33 procent), het pakket (29 procent) en de snelheid van het internet.