Het zal interessant zijn om te zien hoe elke operator zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld met betrekking tot de groeiende verwachtingen van consumenten en hiaten die moeten worden aangepakt met verdere investeringen. Ook weerspiegelt het rapport de recente overname van Tele2 door T-Mobile NL.
Traditioneel heeft de P3 connect Mobile Benchmark in Nederland altijd zeer sterke resultaten getoond in internationale vergelijking – waarbij Nederlandse operatoren tot de top tien behoren in de wereldwijde P3-benchmarkvergelijking. En toch zijn ze altijd verder verbeterd.
De P3-aanpak combineert rijtesten, looptesten, spoorwegtests en ook crowdsourcing, waardoor operators een volledig 360-gradenoverzicht van hun netwerken hebben, terwijl ze de echte gebruikerservaring weerspiegelen met betrekking tot voicekwaliteit en dataprestaties.
Voor de eerste keer, in de benchmark van dit jaar, vormen crowdsource-gebaseerde gegevens een integraal onderdeel van de totale score. De gegevens worden continu verzameld, het hele jaar door, 24/7, veel verder dan de weken en de geplande routes van rij-, wandel- en spoorwegtests. Met het crowdsource-onderdeel krijgt P3 meer realtime feedback over de prestaties en wordt het bereik van de evaluatie van de geteste netwerken in tijd en geografie uitgebreid.
“Onze holistische benadering – de combinatie van rijden, wandelen en crowdsourcing – is uniek. We gebruiken onze analytische vaardigheden om de gegevens te segmenteren en te dobberen op een manier die bruikbare inzichten in de netwerkprestaties en de gebruikerservaring oplevert, operators helpen de dienstverlening te optimaliseren en betere, weloverwogen investeringsbeslissingen te nemen “, zegt Hakan Ekmen, CEO P3-communicatie.
Marc-Oliver Bender, hoofdredacteur van Connect, voegt hieraan toe: “Samen met P3 zijn we goed voorbereid om de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse markt te begeleiden en alles op te nemen wat nodig is om nieuwe technologieën, verbeteringen en uitdagingen te meten, zoals slimme steden of volledig nieuwe mobiele communicatietechnologieën zoals de komende supersnelle 5G-netwerken. “
De P3 connect Mobile Benchmark is volledig onafhankelijk en combineert de expertise van P3, het vertrouwen van de sector en wereldwijde autoriteit met betrekking tot het meten van netwerkprestaties, met meer dan 25 jaar redactionele ervaring en het testen van kennis van connect, dat wordt beschouwd als een toonaangevende consumentenautoriteit in Europa. De onafhankelijke benchmark-methode van P3 zorgt voor een eerlijke, transparante en neutrale evaluatie van de netwerken die worden getest. De benchmark is gepositioneerd als een unieke maatstaf voor management en commissarissen om hun netwerken met anderen te vergelijken, en voor klanten om een