Onder retailers met twee tot tien medewerkers ligt dit percentage nog veel hoger, namelijk 51 procent. Dat een groot aantal retailers geen inschatting kan maken staat lijnrecht tegenover het feit dat maar liefst 57 procent van de retailers zelf de internetverbinding in de winkel heeft geregeld. Daarnaast hebben retailers geen duidelijk beeld van de kosten voor telefonie (39%) en meer dan een kwart is onwetend over de back-up kosten (27%).
IT-uitdagingen in de retailbranche
Het aanleggen van een goede IT-infrastructuur om onder andere het kassasysteem en het voorraadbeheer op aan te sluiten, wordt door de retailers als grootste IT-uitdaging gezien (47%). Zeker onder grote retailers steekt het goed regelen van de IT-infrastuur met kop en schouders boven andere uitdagingen uit (70%), terwijl middelgrote retailers daarnaast ook het neerzetten van een omnichannel aanpak als een moeilijke opgave zien (24%).
“Ondanks dat in de competitieve retailmarkt elke euro telt, valt het op dat er toch veel onwetendheid heerst als het gaat om de kosten van de verbindingen in winkels. Retailers vinden het vaak een moetje om te hebben en worden niet gelukkig van het bezig zijn met hun financiën en IT. Terwijl er juist voor hen kansen liggen om de business vooruit te helpen als zij de IT-infrastructuur goed hebben geregeld.” Aldus Tom Mulder, Managing Director bij Omnia Connect.