Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie BE»Omzet T-Mobile en Tele2 samen evenaart omzet Vodafone in 2018
    Connexie BE

    Omzet T-Mobile en Tele2 samen evenaart omzet Vodafone in 2018

    2 april 20192 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De vier netwerkoperators hadden afgelopen jaar te kampen met prijsdruk door sterke concurrentie, maar ook door de impact van regulering. Daarnaast speelden in 2018 zaken mee zoals lagere buiten-de-bundelomzet, veranderend consumentengedrag en concurrentie in het B2B-segment. Verder zorgde de groei van het aandeel van sim-only voor minder maandelijkse opbrengsten. De negatieve trend werd ook versterkt door de mobiele korting die KPN en Vodafone verleenden bij gecombineerde vast en mobiele plannen.

    Van de huidige vier mobiele netwerkoperators lieten zowel Tele2 als T-Mobile een jaarlijkse omzetstijging zien. Deze partijen wonnen ook marktaandeel ten opzichte van marktleiders KPN en Vodafone, waarbij Vodafone het meeste marktaandeel verloor.

    TMO en Tele2 sterke nummer 3

    De gezamenlijke omzet uit mobiele diensten van de te fuseren operators T-Mobile en Tele2 kwam uit op EUR 1,1 miljard in 2018. Dat betekent een gezamenlijk marktaandeel van 29,4 procent, net iets lager dan het aandeel van Vodafone (30.6%).

    In de afgelopen drie jaar zijn T-Mobile en Tele2 erin geslaagd hun marktaandeel uit te gestaag breiden. Dat is voornamelijk te danken aan de omzetstijging bij Tele2. Deze steeg met 18,9 procent ten opzichte van 2017. De groei is voornamelijk ten koste gegaan van Vodafone en KPN. Beide bedrijven ondervonden neerwaartse druk bij zowel de zakelijk als de consumentendivisies. KPN’s marktaandeel zakte van 40.6 procent in 2017 naar een afgeronde 40 procent in 2018.

    Aantallen simkaarten

    Het aantal mobiele klanten groeide in het vierde kwartaal van 2018 met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De groei komt voornamelijk uit postpaid, terwijl de prepaid-markt daalde naar 22,4 procent. Eind december 2018 telde Nederland 20,5 miljoen actieve mobiele simkaarten, exclusief M2M (machine-to-machine)-aantallen. De mobiele penetratiegraad steeg licht naar 118,9 procent (Q4 2017: 118,3%).

    Verwachtingen

    Op basis van de resultaten uit voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden wordt verwacht dat de mobiele markt in Nederland in 2019 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,8 miljard euro.

    Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2023 als geheel de markt licht zal blijven krimpen. Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,5 procent, naar een omzet van rond de EUR 3,6 miljard in 2023. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen gaan migreren naar steeds grotere databundel, terwijl de concurrentie en prijsdruk niet zullen afnemen –  ook niet na de goedgekeurde fusie van T-Mobile en Tele2.

    Gerelateerd

    Vorige artikelSamsung opent eerste Experience Store
    Volgende artikel BST Group bedankt klanten met winkans tweedaagse stedentrip naar Rome

    Gerelateerde berichten

    Belgisch Distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    Belgisch distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    MediaMarkt lanceert Marketplace in België

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jun 17
    17 juni - 19 juni

    TCCA Critical Communications World

    jun 19
    12:30 - 17:30 CEST

    Partner Event BusinessCom en Barracuda

    jun 23
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Den Bosch

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!