De vier netwerkoperators hadden afgelopen jaar te kampen met prijsdruk door sterke concurrentie, maar ook door de impact van regulering. Daarnaast speelden in 2018 zaken mee zoals lagere buiten-de-bundelomzet, veranderend consumentengedrag en concurrentie in het B2B-segment. Verder zorgde de groei van het aandeel van sim-only voor minder maandelijkse opbrengsten. De negatieve trend werd ook versterkt door de mobiele korting die KPN en Vodafone verleenden bij gecombineerde vast en mobiele plannen.
Van de huidige vier mobiele netwerkoperators lieten zowel Tele2 als T-Mobile een jaarlijkse omzetstijging zien. Deze partijen wonnen ook marktaandeel ten opzichte van marktleiders KPN en Vodafone, waarbij Vodafone het meeste marktaandeel verloor.
TMO en Tele2 sterke nummer 3
De gezamenlijke omzet uit mobiele diensten van de te fuseren operators T-Mobile en Tele2 kwam uit op EUR 1,1 miljard in 2018. Dat betekent een gezamenlijk marktaandeel van 29,4 procent, net iets lager dan het aandeel van Vodafone (30.6%).
In de afgelopen drie jaar zijn T-Mobile en Tele2 erin geslaagd hun marktaandeel uit te gestaag breiden. Dat is voornamelijk te danken aan de omzetstijging bij Tele2. Deze steeg met 18,9 procent ten opzichte van 2017. De groei is voornamelijk ten koste gegaan van Vodafone en KPN. Beide bedrijven ondervonden neerwaartse druk bij zowel de zakelijk als de consumentendivisies. KPN’s marktaandeel zakte van 40.6 procent in 2017 naar een afgeronde 40 procent in 2018.
Aantallen simkaarten
Het aantal mobiele klanten groeide in het vierde kwartaal van 2018 met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De groei komt voornamelijk uit postpaid, terwijl de prepaid-markt daalde naar 22,4 procent. Eind december 2018 telde Nederland 20,5 miljoen actieve mobiele simkaarten, exclusief M2M (machine-to-machine)-aantallen. De mobiele penetratiegraad steeg licht naar 118,9 procent (Q4 2017: 118,3%).
Verwachtingen
Op basis van de resultaten uit voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden wordt verwacht dat de mobiele markt in Nederland in 2019 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 3,8 miljard euro.
Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2023 als geheel de markt licht zal blijven krimpen. Dat levert een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) op van 1,5 procent, naar een omzet van rond de EUR 3,6 miljard in 2023. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de impact van regulering minder wordt en dat mensen gaan migreren naar steeds grotere databundel, terwijl de concurrentie en prijsdruk niet zullen afnemen –Â ook niet na de goedgekeurde fusie van T-Mobile en Tele2.