De prijzen voor internet zijn vorig jaar flink gestegen, KPN verhoogde haar tarieven met maximaal 6,4 procent, Ziggo ging daaroverheen met een gemiddelde stijging van 8,5 procent en Odido met 8,6 procent. Hoewel je zou verwachten dat mensen als gevolg massaal zouden overstappen, was daar geen sprake van. Uit onderzoek van ACM (Autoriteit Consument en Markt) onder ruim 1.000 respondenten blijkt dat overstappen door vijftig procent van de Nederlanders als ‘gedoe’ wordt ervaren. Er wordt daardoor onvoldoende geprofiteerd van de kortingen die bij een nieuw abonnement worden geboden. De ACM raadt consumenten aan meer gebruik te maken van de mogelijkheden die de markt hen biedt.
Uit het rapport van de ACM blijkt dat internet en telefonie in ons land beschikbaar, betaalbaar en dus goed bruikbaar is. Maar de ACM merkt op dat consumenten meer gebruik zouden kunnen maken van aanbiedingen bij een overstap, en adviseert consumenten om te onderzoeken of zij met een overstap de maandelijkse lasten kunnen verlagen.
Laura van der Sterre, Expert Telecom bij vergelijker Pricewise: “Het rapport van de ACM laat zien dat er maar een kleine groep mensen is die overstapt: één op de acht zegt eens in de drie jaar over te stappen. De meeste mensen laten hun abonnement gewoon doorlopen (61 procent). Zonde natuurlijk, want een welkomstkorting bij een nieuwe provider kan zomaar oplopen tot wel tweehonderd euro.”
De meeste internetabonnementen hebben een looptijd van één of twee jaar en richting het einde van het contract is er de mogelijkheid om over te stappen, met een welkomstkorting bij de nieuwe provider als beloning. Zo’n overstap is heel snel geregeld, maar daar is nog lang niet iedereen zich van bewust.
Situatie-scan
Het loont ook om kritisch kijken naar wat je daadwerkelijk verbruikt. Veel mensen laten zich verleiden door een mooie aanbieding, zonder dat ze de tijd hebben genomen om goed naar de eigen situatie te kijken en te bedenken wat ze echt nodig hebben.
Laura van der Sterre: “Er zijn nu meerdere providers die een downloadsnelheid aanbieden van 4Gb tot 8Gb, maar de meeste mensen hebben binnenshuis met WiFi aan 100Mb à 150Mb meer dan genoeg. Het is belangrijk dat je je twee dingen bedenkt; op hoeveel apparaten gebruik je internet en met hoeveel mensen maak je er gebruik van? Dan is het vervolgens alleen nog een kwestie van de provider kiezen die de beste korting biedt.”
Benodigde MB’s per situatie
Voor een één of tweepersoonshuishouden is een downloadsnelheid van 100Mb genoeg. Je hebt dan voldoende ruimte voor websitebezoeken, thuiswerken en bijvoorbeeld het streamen van films, series en muziek. Voor een gezin van vier wordt 300Mb aangeraden omdat er meer apparaten in gebruik zullen zijn, en omdat er wellicht ook online games gespeeld worden.
Laura van der Sterre: “Een spelcomputer vraagt best veel Mb’s, in een huishouden voor vier personen waar niet gegamed wordt, volstaat vaak een abonnement vanaf 150Mb.”