KPN eindigt voorde derde keer op rij op de eerste plaats in de connect mobiele netwerktest die umlaut jaarlijks organiseert. In de mobiele beoordeling staat Odido op de tweede plaats, Vodafone op de derde plaats. Alle geanalyseerde aanbieders lieten een hoog prestatieniveau zien en konden hun scores verbeteren ten opzichte van de resultaten van vorig jaar. Odido legt beslag op de eerste plaats in de vastelijntest. Hier staat KPN tweede en Ziggo derde. De benchmark wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd door de onafhankelijke benchmarkorganisatie umlaut samen met connect magazine. Umlaut is sinds twee jaar onderdeel van Accenture’s network solutions
De connect mobiele netwerktest 2024 en de connect vaste netwerktest 2024 bieden uitgebreide inzichten in de gebruikerservaring.
De connect mobiele netwerktestresultaten van 2024
KPN is “Best in Test”, krijgt het algemene cijfer “uitstekend” en scoort 987 van de 1.000 mogelijke punten – dit is de hoogste score die connect en umlaut tot nu toe hebben toegekend. De operator is toonaangevend in alle categorieën: spraak, data, publiek en betrouwbaarheid. In 5G laat KPN een zeer goede dekking zien.
Odido staat op de tweede plaats met een score van 978 en het algemene cijfer “uitstekend”. In de categorieën Voice en Data behaalt Odido de op één na sterkste resultaten. In het Betrouwbaarheidsonderzoek binnen de categorie Crowdsourcing staat Odido op één lijn met KPN. Op het gebied van 5G laat Odido bijzonder hoge datasnelheden zien.
Vodafone staat met 971 punten op een stevige derde plaats en behaalde tevens het overall cijfer ‘outstanding’. De operator weet zijn toch al sterke resultaat van vorig jaar met acht punten te verbeteren. In de categorie Crowdsourcing staat Vodafone op één lijn met Odido, die op de tweede plaats staat.
Hannes Ruegheimer, redacteur bij connect, zei: “Nederland heeft opnieuw de norm bepaald, waarbij alle drie de geanalyseerde operators uitstekende prestaties lieten zien. Felicitaties aan KPN voor het winnen van de connect Mobiele Netwerktest 2024.”
De resultaten zijn gebaseerd op rijtests, looptests en analyses van crowdsourced-gegevens, uitgevoerd en verzameld in januari 2024. Rijtests en looptests vonden plaats in binnenstedelijke gebieden, buitenstedelijke en voorstedelijke gebieden, kleinere dorpen en steden langs verbindende gebieden. snelwegen. Twee rijtestauto’s reden 16 steden en 14 dorpen af en legden 6.870 kilometer af. De geselecteerde gebieden omvatten 5,98 miljoen mensen, wat ongeveer 35% van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigt. De crowdsourced-analyse omvat 1.077.432.103 monsters van 105.840 gebruikers, die ongeveer 99,6% van de bebouwde kom van Nederland vertegenwoordigen. De gewogen resultaten van alle drie de metingen geven een realistische en sluitende beoordeling van de prestaties van elk netwerk.
De testresultaten van het connect-vaste netwerk van 2024
Odido wordt in de Connect Fixed-Line Network Test van 2024 uitgeroepen tot “Best in Test” met een scoreverbetering van 26 punten ten opzichte van de resultaten van de test van vorig jaar, met een totaal van 953 punten en het algemene cijfer “uitstekend”. De operator is koploper in uploadsnelheid, maar behaalt ook overtuigende resultaten in alle andere beoordelingscategorieën.
KPN werd tweede, slechts twee scorepunten achter de overall winnaar, met een score van 951 en het cijfer ‘uitstekend’. De operator scoort in alle Latency-categorieën de hoogste scores. In de Betrouwbaarheidsevaluatie loopt KPN samen met Ziggo voorop.
Ziggo staat op de derde plaats met 942 punten en het eindcijfer “zeer goed”. De operator is koploper in de categorie Downloadsnelheid en deelt met KPN de toppositie op het gebied van Betrouwbaarheid. “Alle drie de landelijke vastelijnoperatoren in Nederland laten sterke prestaties zien. Wij feliciteren Odido met de onderscheiding ‘Best in Test’ onder de Nederlandse vaste netwerkaanbieders. De hoge scores voor Stabiliteit die alle kandidaten behalen, tonen het hoge technologische niveau van de Nederlandse vaste netwerken aan”, aldus Hannes Ruegheimer.
Ook wordt in deze test de mobiele gebruikerservaring op het gebied van spraak- en datakwaliteit gemeten en de prestaties van populaire diensten zoals YouTube en mobile gaming. Bij elkaar vormen al deze metingen een goed beeld van de werkelijkheid. Het goede nieuws; er is géén ander land in de wereld waar het mobiele netwerk zo goed is getest als in Nederland. KPN scoort het beste op alle categorieën zoals ‘spraakkwaliteit’, ‘data’, ‘crowd’ en ‘betrouwbaarheid’.
Naast de landelijke beoordeling heeft connect ook een categorie regionaal opererende vastelijnaanbieders beoordeeld. Dit onderscheid wordt gemaakt omdat klanten zich ervan bewust moeten zijn dat het aanbod van regionale aanbieders alleen in bepaalde delen van het land beschikbaar is. Bovendien zou het oneerlijk zijn om exploitanten van vaste lijnen die slechts een beperkte selectie van zeer lucratieve regio’s of provincies bedienen, rechtstreeks te vergelijken met andere, die hun diensten daadwerkelijk landelijk aanbieden. In Nederland voldoet slechts één operator aan de eisen van umlaut voor statistische relevantie: DELTA.
Deze operator staat dus uiteraard op de eerste plaats in de regionale categorie, maar behaalt meer punten dan de landelijke vastelijnoperatoren: met 962 punten laat DELTA ook “uitstekende” resultaten zien. De analyses van umlaut laten een hoge aanwezigheid van DELTA-lijnen zien in de provincies Fryslân, Gelderland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland. De beoordeling van de Nederlandse vastelijnoperatoren is gebaseerd op een crowdsourced-analyse van 72.341.451 datamonsters die zijn verzameld van 51.173 verschillende verbindingen tussen medio augustus 2023 en eind januari 2024.
connect’s onafhankelijke mobiele netwerktests, uitgevoerd door umlaut, bieden een eerlijke, transparante en neutrale beoordeling en vergelijking van de capaciteiten van de netwerken met klanten, management en raden van toezicht van mobiele netwerkexploitanten. De beoordeling werd ruim twintig jaar geleden voor het eerst uitgevoerd in Duitsland en is sindsdien uitgebreid naar Oostenrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het is de de facto industriestandaard geworden voor de door de klant waargenomen netwerkkwaliteit.