Techreus NEC is van plan om de on-premise PBX activiteiten op alle markten buiten Japan te verlaten. Nog niet zo lang geleden werd NEC algemeen beschouwd als ’s werelds grootste leverancier van PBX-systemen. NEC is een gediversifieerd technologiebedrijf en een gigant op het gebied van PBX. Het is het nooit rechtstreeks begonnen met Unified Communications as a Service (UCaaS), maar vormt sinds enkele jaren een strategische alliantie met Intermedia om Univerge Blue te creëren. Deze samenwerking wordt voortgezet. De aankondiging van beëindiging van het on-premise portfolio (Univerge 3C, SV9100, Business Connect, MA4000 en DECT) zal ongetwijfeld de Univerge Blue-mogelijkheid meer op de kaart zetten.
Univerge Blue biedt native UCaaS en CCaaS, en (tot nu toe) een hybride model met NEC PBX-systemen. De service omvat ook verschillende functies die niet vaak voorkomen in concurrerende UCaaS-aanbiedingen, zoals archivering, het delen van bestanden, faxen en antivirusoplossingen. NEC streeft ernaar uitgebreide ondersteuning te bieden voor migraties naar Univerge Blue. Univerge Blue ondersteunt ook native NEC-eindpunten.
Cloud cruciaal, maar on-prem blijft voorlopig
Twee belangrijke trends komen hier samen. Enerzijds de beweging naar UC. Steeds meer organisaties zien in UC de oplossing om de veelheid aan communicatiekanalen te stroomlijnen binnen één applicatie. De Corona pandemie heeft de adoptie van Microsoft Teams, Zoom en andere oplossingen in een stroomversnelling gebracht. De verSAASing van de communicatie-oplossingen is een andere trend. Veel organisaties willen de ICT outsourcen of (deels) afnemen als dienst die flexibel is op- en af te schalen. Organisaties willen zich beperken tot regie-voering, ook al omdat het verwerven of behouden van gekwalificeerd personeel voor iedereen een uitdaging is. Wel komen er vraagstukken naar voren over security, wetgeving en beschikking over data.
Beide trends komen samen in UCAAS. Door het grote succes van met name Teams is de druk op de oorspronkelijke PBX-aanbieders toegenomen. Alcatel-Lucent Enterprise (ALE), Aastra, Avaya, Mitel, NEC, Nortel, ShoreTel, Toshiba en Unify hadden beperkt succes met de overgang naar UCaaS. Cisco en Microsoft waren succesvol, maar deden hiervoor belangrijke overnames (o.a. BroadSoft en Metaswitch).
Dat NEC juist nu heeft besloten om te stoppen met on-premise telefonie en UC-oplossingen is wellicht terug te voeren op het feit dat NEC wereldwijd altijd op 31 maart het jaar afsluit. De activiteiten in de Verenigde Staten (de grootste markt voor NEC) blijken op dit gebied tegen te vallen.
Voice onderdeel
De uitdaging voor voice vandaag de dag is dat het slechts één onderdeel is van een grotere zakelijke communicatiepuzzel. IT-beslissers moeten oplossingen bedenken voor spraak-, videovergaderingen, chat, scherm delen en mobiliteit. Dit maakt ook deel uit van de logica achter het Avaya-Zoom-partnerschap dat vorige maand werd aangekondigd. Voor de particuliere markt (B2C) blijft spraak voorlopig het belangrijkste medium (ook aldus een belangrijke Teams Phone leverancier). Organisaties in de publieke sector kunnen niet zonder telefonie en een goede telefonische bereikbaarheid. Dat is de reden dat, door de toepassing van smartphones in plaats van vaste toestellen, een vast-mobiel integratie en de toepassing van vaste doorkiesnummers (via een PBX) zo belangrijk is.
‘Multichannel doet voice vaak ‘vergeten’, maar is voor burgers en particuliere klanten erg belangrijk’
En nu?
Veel organisaties kunnen de stap maken naar UCAAS, mits de security-aspecten goed zijn geborgd. In de zorgsector is dat een ander verhaal. Er zijn veel redenen voor, bijvoorbeeld, ziekenhuizen om vast te houden aan een on-premise oplossing. NEC was en is bij veel ziekenhuizen een belangrijke speler, naast overigens ook andere fabrikanten. Zij bieden hun een zeer betrouwbare, op locatie gebaseerde PBX die kan worden geïntegreerd met andere ziekenhuissystemen (dit is waarschijnlijk de reden waarom Intermedia vorige maand een nieuwe zorgverticaal lanceerde).
Veel NEC-klanten zullen kiezen voor Univerge Blue, maar het is verrassend dat NEC geen pad heeft uitgestippeld voor klanten (bijvoorbeeld in de zorg) die bij lokale systemen willen blijven. Zij zullen de afweging moeten maken hoelang men nog gebruik wil blijven maken van hun NEC systeem of dat zij een vervangende PBX-leverancier moeten vinden. Grote mondiale fabrikanten zijn Alcatel-Lucent Enterprise, Avaya, Cisco en Mitel. Maar er zijn ook talloze regionale spelers en zelfs open-sourceopties. Cisco blijft oplossingen op locatie aanbieden, maar concentreert zich op zijn Webex-cloudaanbod. Avaya richt zich vooral op contactcenteroplossingen.
Andere mogelijkheid is dat in de zorg creatieve oplossingen worden gevonden waardoor het acceptabel is om telefonie als UCAAS-oplossing te verwerven. Dat lijkt op dit moment een onbegonnen zaak, maar wie weet wat de toekomst brengt. In dat geval wordt de keuze voor deze sector ineens groter en zal ook Microsoft hier garen bij spinnen.
Op het vlak van fabrikanten zou een optie kunnen zijn dat NEC en Mitel een deal sluiten. Mitel heeft eerder Aastra, ShoreTel, Toshiba en Unify overgenomen en heeft een wereldwijde focus op UC. Mitel sloot een overeenkomst met Toshiba nadat de leverancier zijn klanten had geïnformeerd dat het bedrijf deze business zou verlaten.
Andere mogelijkheid voor de Nederlandse (zorg)markt is dat de Nederlandse partners van Innovaphone in het zorg-gat springen. Met de bekende ‘Deutsche Gründlichkeit’ zou Innovaphone de rol kunnen aannemen die Siemens had op gebied van telefonie.