Heb je er wel eens bij stil gestaan of jij een goed LinkedIn profiel hebt? Waarmee je de juiste klanten aantrekt?
Als verkoper ben je natuurlijk trots op je vak; je helpt klanten om hun situatie, hun leven of hun status te verbeteren en dat is iets waar je als verkoper meestal heel erg blij van wordt. Toch is het zo dat veel mensen in sales iets heel belangrijks NIET weten.
Ik ga in dit artikel een paar ‘golden nuggets’ met je delen, waarvan je naderhand niet meer kunt beweren dat je het niet wist. Als jij nou NIET nieuwsgierig bent en niet wilt groeien op LinkedIn, lees dan vooral niet verder, dan kun je gewoon blijven ontkennen dat je het wist 😉
De eerste belangrijke ‘golden nugget’ is dat slechts 3% van de mensen verkopers als betrouwbaar beschouwt wanneer ze deze nog niet kennen… wanneer jij dus met je LinkedIn profiel roeptoetert dat je sales manager, verkoper, vertegenwoordiger, etc. bent, weet dan dat tot 97% van jouw potentiële klanten jou mogelijk als onbetrouwbaar beschouwt… mind blown!!
Het is daarom goed om even wat langer na te denken over de eerste indruk die jij maakt. En dat doe je met een professionele profielfoto en een sterke headline. In plaats van “Sales Manager bij XYZ B.V.” te gebruiken, wil je met je headline juist duidelijk maken wat jij komt bréngen. Drie dingen zijn belangrijk voor een sterke headline:
- Expertise: waar ben jij in gespecialiseerd wat een probleem of uitdaging van jouw klanten oplost? Waar liggen jouw klanten wakker van waar jij mee kan helpen?
- Waarde: wat kom jij brengen waardoor jouw klanten heel blij met je zijn?
- Positionering: hoe heb jij anderen geholpen of wat zijn opvallende prestaties (heb je bijvoorbeeld een boek geschreven, ben je columnist, organisator van een voor jouw doelgroep relevant evenement, etc.)
Een mooi voorbeeld van een krachtige LinkedIn headline is die van Ann McIndoo:
“I help Business Professionals Write their Book • More than 1,637 Books produced! Over 100 Amazon #1 Bestsellers Created”
Ann begint sterk met haar expertise, ze vertelt precies wat ze doet en voor wie. Daarna gaat ze verder met hoe zij waardevol is voor haar doelgroep door te laten zien wat ze al heeft bereikt en hoeveel succes ze daarmee heeft gehad voor haar klanten (positionering).
De tweede ‘gouden nugget’ gaat over je héle LinkedIn profiel. Veel mensen updaten hun LinkedIn profiel wanneer zij op zoek zijn naar een nieuwe baan. Daar is niets mis mee! Maar wat gebeurt er met je profiel wanneer je die nieuwe baan hebt gevonden? Vaak zie je dan dat alleen de nieuwe functie wordt toegevoegd en dat de rest blijft zoals het was. Dat is een enorme gemiste kans want je blijft aantrekkelijk voor potentiële werkgevers in plaats van potentiële klanten!
Een profiel dat aantrekkelijk is voor potentiële werkgevers gaat vooral heel erg over die persoon zelf; een vrij egocentrisch profiel dus. Een potentiële klant die op je profiel komt – die jou dus nog niet kent – is nog helemaal niet geïnteresseerd in jou; hij of zij is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem of uitdaging. Zorg er dus voor dat jouw hele LinkedIn profiel verandert van egocentrisch naar klant-centrisch!
Perry van Beek traint en coacht sinds 2009 professionals in het gebruik van LinkedIn en heeft de bestseller LinkedIn Sales Navigator voor Dummies geschreven. Naast honderden MKB bedrijven, heeft hij ook organisaties geholpen als United Nations, Deloitte, Cisco, ABN-AMRO Bank getraind. Wil jij jouw eigen LinkedIn profiel of die van je sales team ook eens een goede update geven? De LinkedIn trainingen van Social.ONE zijn specifiek gemaakt om sales mensen snel te laten groeien met en op LinkedIn.