KPN heeft in de nieuwste mobiele netwerkbenchmark van Connect de hoogste score ooit in Nederland behaald.
Odido volgt op de tweede plaats, terwijl Vodafone de derde positie inneemt. Op het gebied van vaste netwerken staat Odido echter bovenaan, gevolgd door KPN en Ziggo.
De internationale test, uitgevoerd door
Connect in samenwerking met een onafhankelijke benchmarkpartner, beoordeelde de prestaties van mobiele en vaste netwerken in Nederland. Alle aanbieders lieten sterke resultaten zien en wisten hun scores ten opzichte van vorig jaar te verbeteren of te behouden.
De officiële prijsuitreiking vindt vandaag plaats tijdens het
Mobile World Congress in Barcelona. Alle geanalyseerde aanbieders lieten een hoog prestatieniveau zien en wisten hun scores ten opzichte van de resultaten van het voorgaande jaar te verbeteren of te behouden. De prijsuitreiking vindt vandaag plaats, tijdens het Mobile World Congress Barcelona 2025.
Hannes Ruegheimer, van connect, zegt: “Nederland bepaalt opnieuw de norm. KPN, Odido en Vodafone laten uitstekende prestaties zien. KPN pakt opnieuw de eindzege, vóór Odido. In de zeer competitieve markt van Nederland slaagden alle drie de operators erin om hun toch al hoge scores ten opzichte van onze benchmark van vorig jaar te verbeteren of op zijn minst te behouden. Gefeliciteerd allemaal.”
Reacties Odido en KPN
Søren Abildgaard, CEO van Odido, over de resultaten: “Internationale testen zijn altijd een belangrijke graadmeter. En ik ben enorm trots dat we wederom tot de absolute wereldwijde top behoren. Dag en nacht zetten we ons bij Odido in om onze klanten een netwerkervaring van wereldformaat te bieden. Deze onderscheidingen zien we dan ook als een bekroning voor het harde werk en alle investeringen die we het afgelopen jaar hebben gedaan in het netwerk, zoals de activatie van 3,5GHz, voor de snelste 5G-ervaring en de introductie van Klik&Klaar Internet als nieuwe innovatieve dienst.”
Joost Farwerck, CEO van KPN, is verheugd met de resultaten: “Dit zou je kunnen vergelijken met de Oscars voor telecombedrijven. De jury kijkt niet alleen naar de beste netwerktechniek, maar ook naar de beste klantervaringen. Dat maakt het verschil in een concurrerende markt. KPN investeert al jaren in de allerbeste netwerkervaring voor klanten met glasvezel en 5G. In een tijd waarin we allemaal afhankelijk zijn van de kwaliteit, snelheid en veiligheid van het internet. Met onze missie voor een #BeterInternet werken we ook aan een groener internet, dankzij verdere energiereductie, en een internet dat veiliger en socialer is. Daarmee hoort Nederland bij de absolute top van de digitale wereld”.
Resultaten van de Connect Mobile Network-test van 2025
KPN is voor de vierde keer op rij “Best in Test” en ontvangt de algehele beoordeling “uitstekend”, met een score van 989 van de 1.000 mogelijke punten – met de hoogste score die tot nu toe is behaald in de internationale mobiele netwerkbenchmarks van connect. De operator is koploper in alle categorieën: spraak, data, crowd en betrouwbaarheid, en staat samen met Odido op de tweede plaats in data en crowd.
Odido staat op de tweede plaats met een score van 987 en ook de algehele beoordeling “uitstekend”. In de categorieën Crowdsourcing en Data staat Odido op gelijke hoogte met KPN. In de categorie Stem en in de aparte beoordeling Betrouwbaarheid behaalt Odido de op één na beste resultaten.
Vodafone staat op een sterke derde plaats met 971 punten en behaalt daarmee ook de algemene beoordeling “uitstekend”. In de categorie Voice is Vodafone vrijwel even sterk als zijn twee concurrenten, maar in de categorieën Data en Crowd zijn de verschillen klein.
Hannes Ruegheimer, redacteur bij connect, zegt: “Nederland bepaalt opnieuw de norm. KPN, Odido en Vodafone laten uitstekende prestaties zien. KPN pakt opnieuw de eindzege, vóór Odido. In de zeer competitieve markt van Nederland slaagden alle drie de operators erin om hun toch al hoge scores ten opzichte van onze benchmark van vorig jaar te verbeteren of op zijn minst te behouden. Gefeliciteerd allemaal.”
Recente testen
De resultaten zijn gebaseerd op rij- en looptesten die in januari 2025 zijn uitgevoerd en analyses van crowdsourced data, verzameld van augustus 2024 tot januari 2025. De rij- en looptesten vonden plaats in binnenstedelijke gebieden, buitenstedelijke en voorstedelijke gebieden, kleinere steden en op verbindingswegen en snelwegen. Vier testauto’s reden door 17 steden en 14 dorpen en legden in totaal 6.850 kilometer af. De geselecteerde gebieden bestrijken 5,88 miljoen mensen, wat neerkomt op ongeveer 34,24% van de Nederlandse bevolking. De crowdsourced analyse beslaat 1.041.701.097 monsters, wat neerkomt op ongeveer 99,77% van het bebouwde gebied van Nederland. De gewogen resultaten van alle drie de metingen bieden een realistische en sluitende beoordeling van de prestaties van elk netwerk.
Odido wint de Connect Fixed-Line Network-test
Naast de Mobiele Netwerktest 2025 in Nederland heeft connect ook een benchmark uitgevoerd van de Nederlandse vaste netwerken. Odido is net als in 2024 uitgeroepen tot “Best in Test” in de Connect Fixed-Line Network Test van 2025 met een scoreverbetering van 11 punten ten opzichte van de resultaten van de test van vorig jaar, waarmee het een totaal van 964 punten bereikte en de algehele beoordeling “uitstekend”. De exploitant staat bovenaan in de categorieën Upload- en Downloadsnelheid, maar behaalt ook overtuigende resultaten in alle andere beoordelingscategorieën.
KPN komt op de tweede plaats, vijf scorepunten achter de overall winnaar, met een score van 959 en ook de beoordeling “uitstekend”. De operator deelt de hoogste score met Odido in de categorie Latency. Het laat ook het beste resultaat zien bij de aanvullende beoordeling van de betrouwbaarheid van het netwerk.
Ziggo staat op de derde plaats met 944 punten en het algemene cijfer “zeer goed”. De operator behaalt zeer sterke resultaten in de categorie Downloadsnelheid, met één punt achter Odido. In de categorie Stabiliteit liggen de resultaten van alle drie de nationale operatoren op hetzelfde niveau.
“Alle drie de landelijke vastelijnoperatoren in Nederland laten een sterke prestatie zien. Gefeliciteerd Odido met de prijs ‘Beste in Test’ onder de Nederlandse vaste netwerkaanbieders. “De hoge scores die alle kandidaten behaalden in de categorie Stabiliteit, tonen het hoge technologische niveau van de Nederlandse vaste netwerken”, aldus Hannes Ruegheimer.
Focus op lokale resultaten
Naast de landelijke beoordeling evalueerde connect ook de lokale resultaten die in alle twaalf Nederlandse provincies zijn behaald. Met deze analyses kunnen inwoners van de betrokken landsdelen nagaan welke operator lokaal de beste keuze is. Als er voor een bepaalde operator in een bepaalde provincie geen resultaat wordt gepubliceerd, was het aantal monsters voor deze opsluiting te laag om een statistisch betrouwbaar resultaat te kunnen geven.
Odido staat aan kop in vijf provincies – Drenthe, Limburg, Noord-Braband, Overijssel en Zuid-Holland – en boekt uitstekende resultaten. In Noord-Holland behalen de drie operators Odido, KPN en Ziggo dezelfde score en delen daarmee de eerste plaats. De lokale aanbieder DELTA blijft hier licht achter met een scoreverschil van slechts twee punten. KPN neemt het voortouw in Flevoland, Groningen en Zeeland. Het lokaal opererende DELTA staat aan kop in de drie provincies Friesland, Gelderland en Utrecht en scoort ook uitstekend in Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Zeeland en Zuid-Holland.
De beoordeling van de Nederlandse vastelijnoperatoren is gebaseerd op een crowd-sourced analyse van 97.748.663 datamonsters die zijn verzameld tussen medio augustus 2024 en eind januari 2025.
De onafhankelijke mobiele netwerktests van Connect bieden een eerlijke, transparante en neutrale beoordeling en vergelijking van de netwerkcapaciteiten aan klanten, directies en toezichthoudende raden van mobiele netwerkoperatoren. De evaluatie werd ruim 20 jaar geleden voor het eerst in Duitsland uitgevoerd en is inmiddels uitgebreid naar Oostenrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het is de feitelijke industriestandaard geworden voor de door de klant waargenomen netwerkkwaliteit.
Gerelateerd