Op 29 november worden in Het Zalmhuis te Rotterdam in acht categorieën de Telecom Inspirience 2016 uitgereikt. In de categorie Best IOT Project 2016 – powered by Comgate – heeft de vakjury de volgende klantcases genomineerd.
Adatum Telecom & ICT
Klantcase: Hersenstichting Nederland
Hersenstichting Nederland was op zoek naar kostenbesparing en maximale flexibiliteit zochten in hun communicatie met donateurs en gelieerde partners. Telefonie is namelijk een cruciaal onderdeel in de communicatie. Een aantal keer per jaar is er een landelijke actie met ondersteuning op radio & TV, waardoor er snel bijgeschakeld moet kunnen worden naar meer capaciteit op het Contact Center. Adatum heeft met het IP Businessmanager VoIP-platform een totaaloplossing geboden met koppelingen met de bestaande omgevingen, integratie Vast-Mobiel met bezetlamp signalering op de bedienposten en voor thuiswerkers. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is de VoIP telefonieomgeving kosteloos ter beschikking gesteld door Adatum aan de Hersenstichting.
Boin IT
Klantcase: Staalmeesters BV
Staalmeesters is gevestigd in Losser en Slowakije en ontwerpt en bouwt staalconstructies wereldwijd. Er waren uitdagingen op het vlak van verbindingen, onderlinge bereikbaarheid van de vestigingen en de locatie in Slowakije (grote hal met veel staal). Kostenbesparing was wenselijk. Boin IT heeft dit samen met Speakup opgelost met: een dedicated ADSL, een slim intern dialplan en in de productiehal de medewerkers via smartphone (BRIA app) en WiFi te laten bellen. Er is bespaard op belkosten, maar de grootste besparing ligt in het bereiken van een hoge efficiëntiegraad en de perfecte bereikbaarheid van medewerkers onderling.
Easy Office Online
Klantcase: Servicepunt Thuiswonen
Tiel en Rhenen hebben de primeur van AutoMobiel, een vervoersservice die met slimme ICT en Cloud Telefonie ouderen zonder vervoer koppelt aan vrijwilligers die hen willen rijden. Ouderen kunnen zo langer thuis wonen en vrijwilligers hebben een zinvolle tijdbesteding of een opstap naar vast werk. AutoMobiel werkt met geselecteerde chauffeurs die zich vrijwillig ter beschikking stellen. René Metz van Easy Office Online regelde de telefonie via een Cloud-oplossing. “We hebben software laten bouwen die de telefoons van de vrijwilligers van Servicepunt Thuiswonen koppelt aan het planningssysteem. Iedere vrijwilliger heeft nu thuis een aparte telefoon, verbonden aan een router. Als een vrijwilliger in het planningssysteem aangeeft dat hij beschikbaar is op dinsdagmiddag van 13:00 tot 17:00 uur, gaat zijn telefoonlijn precies op die tijd automatisch ‘open’ en ‘dicht’. Als hij in gesprek is, gaat het gesprek automatisch door naar de volgende vrijwilliger die dienst heeft. De telefonie kan onbeperkt opgeschaald worden, bijvoorbeeld als het aantal vrijwilligers toeneemt of andere gemeentes mee willen doen.”
NCT Groep
Klantcase: Zorgorganisatie voor mensen met verstandelijke beperking
Deze case betreft een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking; circa 2.200 medewerkers, verdeeld over 132 locaties, dagelijks in de weer om goede zorg te leveren. Daarbij speelt communicatie (telefonie) en alarmering een cruciale rol. De klant vroeg of het mogelijk was om de centrale kantoren terug te brengen naar één centraal kantoor, en samen met de buitenlocaties geschikt te maken voor één Cloud-omgeving. Via dit Platform worden diverse functionaliteiten aangeboden via één device waar alles op binnen komt: telefonie, VaMo, persoons-, brand- en zorgalarmering en meer. Dit is gerealiseerd middels de hosted NCT DAKS Alarmserver/Messenger en een hosted telefoniecentrale.
Voicedata
Klantcase: De Klok Dranken
De Klok Dranken is als drankengroothandel onderdeel van de Koninklijke Grolsch. Het bedrijf heeft vijf locaties waar telefonieoplossingen van diverse vendoren draaiden; een mix van IP en ISDN en er lagen verschillende servicecontracten. Extra uitdaging: medewerkers waren niet snel en rechtstreeks bereikbaar wat goede samenwerking over de vestigingen onmogelijk maakte. Daarnaast waren er hoge kosten voor onderling belverkeer en ontving dit bedrijf 12 facturen per maand van verschillende leveranciers. Voicedata heeft een heldere structuur neergezet voor de telefonie en ICT; 65 Managed Voice users (telefonie in de Cloud), 65 Managed Voice unlimited users (telefonie in de Cloud met onbeperkt bellen), 30 Managed UC users (Unified Communications voor onderlinge communicatie), 15 Managed UC Call Managers (Call Manager voor servicedesk en monitoring), 5 Glasvezel internet VLAN’s, 1 centrale voicemailoplossing voor bestellingen buiten kantooruren naar e-mail. Door Managed Voice en UC is de bereikbaarheid van de medewerkers nu optimaal. Allergrootste voordeel voor de Klok Dranken is het bijschakelen van verschillende vestigingen op de hoofdlocatie in geval van drukte. In totaal is de besparing op jaarbasis zo’n 15.000,- euro.
Knoworries
Klantcase: Geberit
De wereldwijd opererende Geberit Groep is Europees marktleider op het gebied van sanitaire producten. Sinds 2016 is ook Sphinx onderdeel van de Geberit Groep. De case heeft betrekking op de vestigingen in Nieuwegein en Maastricht. Na de fusie moesten de vestigingen qua telefonie en ICT geïntegreerd worden. Knoworries werd als lokale, nieuwe partner van Geberit ingeschakeld om de automatisering tijdens deze verhuizing te realiseren en te optimaliseren. Er is toen een basis belplan opgezet voor Geberit. Op dit moment zag Geberit pas echt de extra mogelijkheden van de totale oplossing: het Cloud-telefonieplatform van Speakup, walldisplays, bedienpost, vast-mobiel integratie en gekoppelde vestigingen. Allemaal vanuit de Cloud en online beschikbaar via de browser. Door de walldisplay kunnen de support-afdelingen direct zien of en op welke wachtrij het druk is, zodat er bijgesprongen kan worden.
Uitreiking
De award voor Best Cloud Communications Project 2016 wordt samen met de andere Telecom Inspirience Awards uitgereikt op 16 november in het Zalmhuis te Rotterdam. Voor meer informatie: www.telecominspirience.nl