De grootste onafhankelijke connectiviteitsleverancier worden van Nederland. Dát is de missie van Pocos. De specialist is inmiddels hard op weg om dat doel te bereiken, zo blijkt tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor in Son. Waar we met algemeen directeur Richard Jansen en sales manager Jelle de Bruijn een deep dive nemen in de unieke positie van Pocos in het Nederlandse connectiviteitslandschap
Voortdurend in ontwikkeling
De vaart zit er goed in, zo blijkt. De afgelopen twee jaar groeide het aantal partners met 200
en binnenkort wordt een nieuw telefonieplatform geïntroduceerd, waarover later meer.
“We blijven onszelf voortdurend ontwikkelen. Kijken of we nog steeds relevant zijn en de
juiste diensten leveren. En wanneer we een vernieuwing door willen voeren, gaan we eerst
bij onszelf te rade. Want wat we doen moet altijd goed zijn voor onze partners, anders doen
we het niet. Dat is één van onze kernwaarden en die zijn voor ons leidend bij alle beslissingen
die we nemen. Als iets niet daaraan voldoet, gaat het niet door”, vertelt Richard. Sinds twee
jaar is hij aan de slag bij Pocos, waarvan de laatste anderhalf jaar als algemeen directeur.
Daarvoor was hij onder meer actief binnen RoutIT, wat tegenwoordig KPN is.
Kern van de zaak
Cruciaal in de aanpak van Pocos is het leveren van een premium dienstverlening, zo stelt hij.
“Daarbij zijn we leveranciersonafhankelijk.” Jelle de Bruijn vult aan: ”Wij leveren de juiste
bouwstenen waarmee onze partner zelf een oplossing op maat kan maken voor zijn klant.
Een mooi voorbeeld is het project dat we voor een veerdienst hebben gedaan (zie kader red.),
waarbij we Azure als public cloud veilig toegankelijk hebben gemaakt binnen het IPVPN. Het
kan dus gaan om complexe projecten, waarbij we de partner met onze kennis kunnen ondersteunen
en zo een optimale dienst aan de klant kunnen leveren.”
Complexiteit kan en mag, maar standaardiseren en automatiseren zijn essentieel in de dienstverlening van Pocos. Hierbij draait het om betrouwbaarheid en stabiliteit. Richard: “Uptime
is belangrijk. Daarnaast vinden wij een goede samenwerking net zo belangrijk. Onze business
partners kunnen veel zelf regelen in Pulse, ons partnerportal. In Pulse zijn alle diensten
en services die Pocos levert centraal ondergebracht. De partner zit aan de knoppen.”
Kernwaarden
Samen met Richard pakken we door op de kernwaarden. “We werken met onze partners
samen op basis van gelijkwaardigheid. Wat als iets niet werkt? Dan wil je een leverancier die
aandacht voor je heeft, op tijd levert en doet wat ie zegt. 99 procent van onze inkomende
calls wordt binnen 10 seconden opgenomen door medewerkers die kennis van de diensten
hebben en in 95 procent van de gevallen direct kunnen helpen. Bijkomend voordeel is
dat onze medewerkers direct in contact staan met partners, de mogelijke problemen horen
en deze waar nodig in onze diensten kunnen aanpassen. Als partners ons zien ons als
verlengstuk van hun team, dan zijn we écht gelijkwaardig en doen wij ons werk goed.”
Connectiviteit centraal
Pocos staat voor connectiviteit. Verbindingen zijn het fundament van het portfolio. Pocos
onderscheidt zich hier door het brede portfolio aan producten; DSL, glasvezel en radiostraalverbindingen. Daarbij werkt het op het terrein van fiber samen met de vier grootste
aanbieders, én met een groot scala aan kleinere spelers. De insteek is om plaats- en
leveranciersonafhankelijk altijd connectiviteit te kunnen bieden.
Keuze in telefonie-oplossingen
Een andere belangrijke pijler is telefonie, waar Pocos haar partners verschillende smaken biedt. Jelle: “We zijn zelf sip-provider en daarnaast hosten we de platformen van Xelion, 3CX en ondersteunen wij MS Teams Direct Routing. Xelion, en dus ook de nieuwe release Xelion 8, wordt door Pocos zelf gehost vanuit stabiliteit- en security-oogpunt. Daarbij is een eigen automatiseringslaag toegevoegd
waardoor een partner met een paar muisklikken een complete centrale in de lucht helpt. Jelle:
”De samenwerking met Xelion is uniek en hun product heeft ook unieke features. Zij zijn een
softwarehuis en wij de hostingpartner, dus dat is een mooie combi. Pocos voegt zelf ook
features toe aan de verschillende telefonieplatformen. Zoals het feit dat we sip-verkeer
altijd voorrang geven om de kwaliteit van het gesprek te garanderen.”
Eigen platform
Bijzonder is de ontwikkeling van een nieuw telefonieplatform wat Pocos in het najaar
lanceert; Easy Voice. Jelle: ”Voor ons een heel belangrijk project wat kritisch beoordeeld is op
de kernwaarden, voordat we er een klap op gaven. Allereerst moeten we always on kunnen
garanderen en daarbij moet het easy zijn. Dus makkelijk te bestellen, makkelijk aan te sluiten
en makkelijk te configureren. Kennis is key, daarom weten wij en de partner exact waar we
het over hebben en hebben we de kunde in huis op het moment dat er vragen zijn. Hierbij
horen trainingen en een goede informatievoorziening.”
Easy Voice is gebouwd op het UC-platform Broadworks in combinatie met Webex. Beiden
zijn Cisco-producten, Jelle: “Met ons nieuwe platform hebben we gekeken wat we op
telefoniegebied zouden kunnen toevoegen, wat interessant is voor onze partners. De vraag
was of we nog een derde platform moesten toevoegen. UC is booming en Cisco snapt UC
als geen ander. Broadworks biedt met Webex een UC-platform met alles erop en eraan met
onder water een geweldige telefooncentrale, die we nu naar onze eigen hand kunnen zetten.
Voor ons als techneutenclub is het geweldig om dit te bouwen.”
Richard voegt toe: “Hiermee hebben we een extra reden waarvoor een partner voor ons
kan kiezen. We bieden een high end enterprise product aan wat we geschikt maken voor de
MKB-markt.”
Business case Azure
Pocos onderscheidt zich vooral door de expertise die het toevoegt aan de partners.
Zo blijkt uit een recente casus, waarbij Pocos samen met haar partner Technoberg een
geavanceerde security-koppeling heeft gemaakt binnen een Azure-omgeving.
Jelle: “De klant is een veerdienst met een grote maatschappelijke vervoersfunctie. Jaarlijks
vervoeren ze meer dan vier miljoen passagiers. Dat betekent ook dat ze sterk afhankelijk zijn
van dienstverlening die always on moet zijn. De oplossing die we samen met Technoberg
hebben geleverd, koppelt 3 datacenters, 2 kantoorlocaties en meerdere schepen met elkaar.
Deze staan dag en nacht veilig met elkaar in verbinding. Hiervoor hebben we een groot IP-VPN
gerealiseerd. Al het verkeer tussen de diverse locaties verloopt veilig in het IP-VPN via het
core-netwerk van Pocos, waarin een firewall is opgenomen. De toegang tot internet vindt plaats
via een beveiligde centrale internetkoppeling. Dat biedt een extra laag van beveiliging tussen het
interne netwerk en het open internet.”
Mede-eigenaar van Pocos Jordi Smits is speciaal voor deze casus aangeschoven. Hij vult aan:
”Voor deze klant is een continue dienstverlening cruciaal. Een korte storing kan al zorgen voor
een flinke file voor een veerboot. Wij zijn voor dit project indertijd bewust gekozen vanwege
onze dienstverlening én trackrecord. Ook het gegeven dat we ISO- en NEN-gecertificeerd zijn
telde zwaar mee. Daarbij trekken we op gelijkwaardige basis met onze partners op, met het
doel om goede oplossingen voor de klanten te kunnen leveren.”
Enige tijd terug wilde de veerdienst haar klantcontactcentrum onderbrengen in een Azure
omgeving. Jelle: “Daardoor zou alle externe communicatie via de cloud van Microsoft gaan
lopen. Dan val je niet meer binnen de beveiligde IP-VPN omgeving en kunnen we in principe
de security niet meer garanderen. Technoberg kwam vervolgens met de vraag of wij in staat
waren om deze Azure omgeving onderdeel te maken van het private netwerk. En daarbij een
goede redundantie te kunnen garanderen. Er is samengewerkt met Pocos’ partner Eurofiber die
hiervoor een oplossing biedt met DCspine. Zo zijn we in staat om Azure beschikbaar te maken
binnen de IP-VPN met volledige latency-garantie.”
Volgens Jordi biedt deze oplossing ook voor heel veel andere klanten mogelijkheden:
“Denk aan scholen. Die maken veel gebruik van de public cloud van Azure, AWS of Google en
ook daar zijn zaken als beveiliging, controle en beschikbaarheid essentieel. Zodat intern verkeer
ook echt intern blijft.”