Daan De Wever is ondernemer, investeerder en CEO van Dstny
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
In 2024 zag ik hoe de wereld verder veranderde door inflatie, oorlogen en verdere polarisatie. Ondanks dat de vooruitzichten niet altijd positief waren, merkte ik dat weinig ondernemers echt klaagden. Het is fantastisch om te zien hoeveel veerkracht en doorzettingsvermogen aanwezig is in een wereld vol onzekerheid.
Op persoonlijk vlak had ik het geluk om in contact te komen met Petra, wetenschapper en CEO van Cosmogroup. Zij doet onderzoek naar de verbinding tussen de darm (microbioom) en de hersenen en de impact op kwaliteitsvol langer leven. Het is enorm fascinerende materie. Na zes maanden in haar programma voel ik zowel mentaal als fysiek vooruitgang.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
In 2024 hebben we, na jaren van overnames, sterk gefocust op het bouwen van het ‘One Dstny’-verhaal. Een van de meest impactvolle besluiten was de introductie van het Q7 Leaders ‘People Model Canvas’. Dit HR-dataframework heeft ons enorm geholpen om op een objectieve manier naar de hele organisatie te kijken en een gemeenschappelijke taal te creëren om mensen over de verschillende units heen met elkaar te verbinden.
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
De stoommachine in de 18e eeuw, de elektromotor in de 19e eeuw, de personal computer in de jaren ’70—elk van deze innovaties heeft vele sectoren binnen de economie getransformeerd, maar weinigen boden een duurzaam competitief voordeel. Generatieve AI heeft het potentieel om radicaal te veranderen hoe bedrijven opereren. Er is geen twijfel dat generatieve AI veel waarde zal creëren. Het begrijpen van de strategische implicaties van deze technologie moet niet alleen omvatten wat generatieve AI nu kan doen, maar ook wat het in de toekomst zal kunnen—omdat het continu ‘slimmer’ wordt.
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Ik ga misschien verrassend uit de hoek komen met een klein, veelbelovend bedrijf. Met Dstny zijn we dit jaar een samenwerking aangegaan met een bedrijf uit Antwerpen, Stretch Innovation, om ons te ondersteunen in innovatie en groei. Ik zal waarschijnlijk veel digital agencies tegen de schenen schoppen, maar de meeste hebben geen idee wat growth hacking echt inhoudt. Het is fantastisch om te zien hoe een klein team van dataspecialisten zo’n impact kan hebben op een organisatie. In Duitsland hebben we bijvoorbeeld onze acquisitiekosten per lead met twee derde kunnen verminderen.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
Wij focussen op het MKB-segment. Als je kijkt naar de digitalisering binnen het MKB, zijn er nog grote stappen te zetten. Daarnaast blijft de verdere verankering van remote werken een positieve drijfveer voor bedrijven zoals Dstny.
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
‘Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen waarheid’. We hebben persoonlijke opinies nodig om innovatie in bedrijven te stimuleren, maar beslissingen moeten gebaseerd zijn op feiten.
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
‘Wrijving geeft glans’. Als straathoekwerker in de sloppenwijken heb ik geleerd dat coöperatieve competitie cruciaal is als je als bedrijf wilt groeien. Zorg dat er voldoende wrijving aanwezig is in je teams, want die heb je nodig om als team te groeien.
En ten tweede:
‘Wat moet je stoppen?’ Ik heb geleerd dat de vraag ‘Wat moeten we stoppen?’ vaak meer waarde creëert dan ‘Wat moeten we starten?’