Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie BE»Heeft het traditionele IT-bedrijf nog toekomst?
    Connexie BE

    Heeft het traditionele IT-bedrijf nog toekomst?

    12 januari 20238 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Met de opkomst van de cloud en de verdergaande digitalisering, doet zich een belangrijke omwenteling in de IT-branche voor. Het traditionele businessmodel van ITServices bedrijven staat in toenemende mate onder druk. Hier spelen vervangende services en nieuwe marktspelers een belangrijke rol. Wat betekent dit voor het traditionele IT (outsourcing) bedrijf en welke strategie kan men volgen om deze concurrentiestrijd te overleven? Jan Bouman is partner bij IT-consultancy Burnt Oak Benelux en geeft hieronder een antwoord op deze vraag. Een must read voor iedereen die nadenkt over de toekomst van zijn (IT-)bedrijf. 

    Tot eind tachtiger jaren werd de ‘IT-industrie’ gedomineerd door hardware-bedrijven als IBM, Hewlett Packard, Digital Equipment Corporation en Olivetti. Door de groeiende toepassing van IT nam ook de vraag naar softwareontwikkelaars toe. Dit resulteerde in de snelle opkomst van bedrijven als BSO in Nederland, WM-data in Zweden, CAP in Frankrijk en Logica in de UK. Sommige groeiden in de loop van de jaren uit tot internationaal opererende systems integrators. 

    Parallel gingen bedrijven zich richten op de ontwikkeling en verkoop van standaard software (SAP) en databases (Oracle). In de negentiger jaren kwamen bedrijven op, die zich specialiseerden in 

    het outsourcen van IT-services, vaak op basis van eigen datacenters en netwerkoplossingen (EDS). Grote IT-bedrijven groeiden uit tot one-stop-shop leveranciers van uiteenlopende IT-services, van 

    consultancy tot werkplekbeheer. Uit deze ‘oersoep’ ontstond een redelijk overzichtelijke leveranciersstructuur die de afgelopen 25 jaar stabiel gebleven is, maar waarin nu snel verandering dreigt te komen. 

    Het bestaande businessmodel

    Het verdienmodel van de traditionele IT-industrie is nog steeds voor een deel gebaseerd op uren maal tarief. Hierbij komen investeringen in hardware en software meestal voor rekening van de klant. Het outsourcing-business model wijkt daar gedeeltelijk van af, omdat de 

    klant niet langer voor de ingezette resources betaalt, maar voor vastgelegde services en service levels. De leverancier vergroot zijn winst door kosten te reduceren via schaalvergroting, efficiencyverbetering, offshoring en automatisering. 

    In de beginjaren van de IT-outsourcing vielen deze besparingen relatief eenvoudig te realiseren. In de loop van de tijd werd dit echter steeds moeilijker. Als consequentie van dit model ontstond 

    een op kostenbesparing gerichte cultuur en een hardnekkige weerstand tegen het doen van investeringen in vernieuwing en innovatie. Verzoeken van sales teams om investeringen werden vaak 

    beantwoord met de uitspraak “wij zijn geen bank”. 

    Het offshoren van arbeid speelt in het outsourcing business model een belangrijke rol. Dit had echter als neveneffect dat met name Indiase bedrijven hun kans grepen om de thuismarkt van de 

    gevestigde westerse IT-Service bedrijven te penetreren. Het succes van deze nieuwe spelers berust grotendeels op lagere arbeidskosten, goed opgeleide medewerkers en klantgerichtheid. In grote trekken opereren deze offshorebedrijven echter op dezelfde manier als de gevestigde westerse spelers. Dat betekent dat ook zij hun serviceaanbod moeten aanpassen om meer toegevoegde waarde te leveren, en tevens hun lokale aanwezigheid moeten vergroten. 

    Door recente geopolitieke ontwikkelingen onderkennen overheden en bedrijven steeds meer hun afhankelijkheid van het globale supply-chain model. Een van de vragen hierbij is in hoeverre deze 

    afkeer van globalisering zich gaat vertalen in nieuwe kansen voor lokale en regionale spelers. 

    Een nieuw businessmodel

    Met de opkomst van bedrijven als Amazon en Google komt de positie van de traditionele spelers meer en meer onder druk te staan. Het verdienmodel van deze bedrijven is gebaseerd op 

    advertentie-inkomsten (Google), online verkoop (Amazon), software licenties (Microsoft) en het vercommercialiseren van informatie (o.a. Google). Deze activiteiten genereren enorme kasstromen, die het mogelijk maken grote investeringen in datacenters en infrastructuur te doen. De schaal waarop deze ‘hyperscalers’ opereren is ongekend. Bovendien investeren deze bedrijven massaal in cloud capaciteit, zonder dat daar bij voorbaat klantcontracten tegenover staan. Iets waartoe de traditionele IT-spelers niet in staat zijn. 

    Naast bedrijven en instellingen, vormt de consument een belangrijke doelgroep voor deze hyperscalers. Daartegenover hebben de traditionele IT-bedrijven bijna uitsluitend bedrijven en overheden als klant. Deze cloud spelers hebben daardoor een nieuw businessmodel, dat niet te kopiëren valt. 

    Deze ontwikkeling betekent dat meer en meer klanten richting deze grote cloud aanbieders migreren. Met als gevolg dat de traditionele outsourcing markt krimpt, waardoor de dekking van de investeringen afneemt, terwijl de kosten toenemen. Het eens zo succesvolle outsourcing-model – grotendeels gebaseerd op schaalvergroting – blijkt dus opeens niet meer te werken. Er ontstaat een negatieve spiraal. Langlopende outsourcing-contracten dreigen een molensteen om de nek van veel IT-bedrijven te worden. 

    Dit wordt versterkt door de opkomst van Apps en SaaS, oplossingen die rechtstreeks vanuit de cloud worden aangeboden. 

    Europa

    In Europa wordt deze nadelige situatie nog versterkt door het feit dat alle in Europa opererende hyperscalers, Amerikaans zijn. Er is geen enkel Europees bedrijf dat met succes op deze markt opereert. Pogingen in deze richting hebben gefaald omdat men bleef steken in het oude businessmodel, met focus op kostenbesparing en onderlinge concurrentie. Een initiatief tot samenwerking tussen grote Europese IT-bedrijven en de EU is destijds niet van de grond gekomen, ondanks het feit dat de EU zelf een groot afnemer van clouddiensten is. 

    In 2020 is er een Europees initiatief gestart onder de naam Gaia-X. Hierin werken 22 Europese bedrijven samen. Gaia-X richt zich de ontwikkeling van een Europees software-raamwerk dat bovenop bestaande cloud platformen functioneert. Dit framework moet er onder meer voor zorgen dat gebruikers minder afhankelijk worden van één specifieke cloud leverancier.  

    Hoe reageren IT-bedrijven op deze ontwikkeling?

    Veel grote en kleinere IT-bedrijven verschuiven hun aandacht van IToutsourcing naar transformatie- en migratieprojecten. Zij functioneren op deze manier als toeleveranciers van de grote cloud en SaaS-aanbieders en verliezen hiermee voor een belangrijk deel hun ‘recurring’ omzet. 

    Naast de traditionele IT-bedrijven zijn er veel nieuwe bedrijven ontstaan die zich op deze niche richten. Momenteel wordt een groot deel van de cloud migratie projecten uitgevoerd door zulke gespecialiseerde bedrijven. Ook de opkomst van allerlei specialisten op het gebied van digitalisering leidt tot verlies van marktaandeel voor de traditionele systems integrators. Weliswaar is de migratiemarkt op zichzelf een interessant marktsegment, maar tegelijkertijd zien we dat de cloud- en SaaS aanbieders dit segment penetreren, door bijvoorbeeld expertise op te kopen. Sommigen zijn van mening dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, en dat legacy-systemen en datacenters nog lang in gebruik zullen blijven. Het zal zeker nog jaren duren voordat het merendeel van deze systemen naar de cloud gemigreerd is, maar de trend gaat onherroepelijk die richting op. Dat bewijzen ook de jaarlijkse groeicijfers van 30-40%. In de afgelopen twee jaren zien we als reactie op de bovengenoemde marktverschuiving, dat grote IT-bedrijven, zoals IBM, hun outsourcing-activiteiten afstoten, door ze te verzelfstandigen of ze al dan niet openlijk in de etalage te zetten. Voor het betreffende moederbedrijf is deze aderlating een mogelijkheid om van deze verlieslatende activiteiten af te komen. De vraag is echter hoe levensvatbaar deze verzelfstandigde activiteiten zijn en welk risico bestaande klanten lopen bij een eventueel omvallen van deze verzelfstandigde bedrijven. 

    kan men overleven? 

    Voor het traditionele IT-outsourcing bedrijf is dit de hamvraag. Gedacht kan worden aan de volgende oplossingsrichtingen, die mogelijk in elkaars verlengde liggen. 

    Partnerships

    Veel bedrijven zoeken het noodgedwongen in een samenwerkingsmodel met de grote cloud leveranciers. Op deze manier kan men bestaande klanten een hybride oplossing bieden. 

    Op termijn is deze route riskant omdat men zich hiermee afhankelijk maakt. Men wint echter noodzakelijke tijd om strategische veranderingen door te voeren en minder afhankelijk te worden van klassieke IT-outsourcing contracten. 

    Specialisatie

    Een andere oplossingsrichting vorm het aanbieden van meer marktspecifieke expertise, digitale  innovatie, functioneel applicatiebeheer en business process outsourcing. Dit – gecombineerd met  het beheer van hybride infrastructuren en cybersecurity – blijft voorlopig een belangrijke groeimarkt.  Interessant is te zien hoe gespecialiseerde SaaS-bedrijven als Oracle, zich op dit terrein ontwikkelen (zie rechter kolom). 

    Mergers & Acquisitions

    Met betrekking tot legacy-systemen moet de oplossing op de korte en middellange termijn gezocht  worden in schaalvergroting door consolidatie van outsourcing contracten, al dan niet via  strategische overnames van, dan wel partnerships met concurrenten. Door samenvoeging en  verregaande automatisering kan de levensduur van deze tak van sport verlengd worden. Zo’n  tweede outsourcing-golf vereist echter majeure inspanningen op meerdere terreinen. Denk aan de  financiering, het omzetten van klantcontracten en de impact op het bestaande personeel. Met  betrekking tot de financiering zijn met name de Private Equity fondsen momenteel actief in deze markt. 

    Kopiëren

    Tenslotte blijft het een interessante optie om te zien of Europese IT-bedrijven in staat zijn om – al  dan niet gezamenlijk en zo mogelijk met ondersteuning van Brussel – een eigen Europese Cloud  datacenter infrastructuur te bouwen en met succes te exploiteren. Een dergelijke infrastructuur  moet voldoende schaalgrootte hebben om met de bestaande hyperscalers te concurreren. De  technologie vormt hier niet het probleem, maar wel de financiering, de concurrentieverhoudingen,  de geliberaliseerde Europese markt en de internationale politiek. 

    Streamers

    Bij outsourcing-business model betaalt de klant voor vastgelegde services en service levels. De leverancier vergroot zijn winst door kosten te reduceren via schaalvergroting, efficiencyverbetering, offshoring en automatisering. Veel IT-bedrijven verschuiven van IToutsourcing naar transformatie- en migratieprojecten en verliezen voor een belangrijk deel hun ‘recurring’ omzet.

    Gerelateerd

    Vorige artikelDe klant is tevreden, maar ClearVox blijft investeren in eigen platform
    Volgende artikel GoBright slaat vleugels uit in samenwerking met AV- en UC-specialist Diversified

    Gerelateerde berichten

    Hoe jij als partner meerwaarde creëert met teams-integraties

    Hoe jij als partner meerwaarde creëert met teams-integraties

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!