Gemak dient de mens. IT moet medewerkers dan ook ondersteunen. Toch is de spark.” de digitale werkplek lang niet altijd gericht op de eindgebruiker, meent Roald Schaart van Fivespark. Het bedrijf formerly known as BTC treedt naar voren als managed service provider. Doel: de IT-omgeving meer laten inspelen op de gebruikersbehoeften.
Digitalisering is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Toch weten lang niet alle bedrijven de slag te maken naar een digitale omgeving die aansluit op hun medewerkers. De IT is er, maar functioneert niet optimaal omdat verschillende oplossingen nooit echt goed zijn geïntegreerd. Of technologie wordt niet ten volste benut, omdat de kennis van alle mogelijkheden ontbreekt. Het zijn enkele praktijkvoorbeelden die Roald Schaart, commercieel manager bij Fivespark, signaleert.
“Op een deel van de werkvloeren is vanuit de IT geredeneerd in plaats van vanuit de mens. Fivespark wil dé managed service provider zijn voor alle facetten rondom de digitale werkplek. Dit betekent dat deze zo is ingericht dat mensen zo eenvoudig, veilig en leuk mogelijk digitaal kunnen (samen)werken. Het is een plek die klaar is voor de toekomst en waar organisaties geen zorgen om en omkijken naar hebben. Gericht op de mens, dus met human centered IT. Onze oplossingen moeten faciliteren, niet frustreren.”
Draai
De koppeling tussen het leveren van IT-oplossingen en een mensgerichte aanpak maakt deel uit van de visie van Fivespark. Het is de nieuwe naam van ICT-dienstverlener BTC, die jarenlang een naam en begrip was als leverancier van mobiel en hardware. Tijden veranderen. Het aanbieden van alleen hardware en connectiviteit in de enge zin met mobiele telefonie is in de huidige niet meer voldoende, merkt Roald op.
Na een managementbuy-out tweeënhalf jaar geleden sloeg het bedrijf een andere weg in, en maakte het de transitie naar de rol van managed service provider. Een andere route met een ander dienstenpakket. Roald noemt het een draai van 180 graden. “De nieuwe weg vroeg om een professionaliseringsslag. Er is veel kennis aangetrokken en het dienstenpakket is in lijn met de nieuwe visie samengesteld. Hierna brak het moment aan om onszelf opnieuw voor te stellen aan de markt. Daar hoort als klap op de vuurpijl ook een nieuwe naam bij. De spark in Fivespark staat voor een vonk die we zowel intern als bij onze klanten teweeg willen brengen. Onze oplossingen moeten zorgen voor een spark.”
‘Probleemloos werken’
Fivespark richt zich onder meer op het mkb en de overheid met het dienstenpakket. Dit rust op vijf pijlers, te weten: hardware, connectiviteit, managed services, software development en adoptie. “Onder hardware scharen we natuurlijk alle devices die zijn vereist voor de basis van een digitale werkplek, zoals laptops en mobiele telefoons. De oplossingen onder connectiviteit spelen in op de behoefte aan goed internet en cloudoplossingen waarmee de medewerker probleemloos online moet kunnen werken. Maar je kunt ook denken aan een palet dat varieert van de telefonie van enkele medewerkers tot gehele callcenteroplossingen. We bieden alle IT-oplossingen gemanaged aan; van werkplek hardware en kantoorsoftware tot aan firewalls en routers. Het idee is dat organisaties dat soort vraagstukken geheel uit handen kunnen geven en dat zaken als updates automatisch worden geregeld.”
Software development en adoptie
De vierde en vijfde pijler zorgen voor verdere ondersteuning van de mensgerichte aanpak. Onder de noemer software development beoogt Fivespark maatwerkoplossingen te leveren. “In veel organisaties ondersteunen verschillende systemen de werkzaamheden. Dat is inefficiënt omdat het vaak veel tijd kost. Op die werkplekken willen we de situatie vergemakkelijken, door informatie-uitwisseling van systemen te centraliseren of door het automatiseren van repeterende werkzaamheden bijvoorbeeld.”
Toch valt of staat het succes met de eindgebruiker. Een digitale werkplek kan nog zo goed zijn uitgerust en beschikken over tools en technologie, maar is niets waard als er niet mee kan worden gewerkt. Een reden waarom ook adoptie een pijler is, legt Roald uit. “Mensen moeten worden begeleid, anders doen ze wat ze altijd deden en is een nieuw systeem met nieuwe mogelijkheden alsnog kapitaalvernietiging. Daarom verzorgen we ook trainingen. Corona heeft de aandacht voor adoptie vergroot. Ineens moesten we allemaal thuiswerken. Het is gelukt. Maar het is technologie die om uitleg vraagt.”
Onderscheidend
Het onderscheidend vermogen waarmee de managed service provider de markt in is gestapt schuilt volgens Roald in verschillende factoren. Het leveren van IT-diensten is natuurlijk niet uniek en ook zijn er partijen met een focus op de eindgebruiker. “Maar de full package binnen één bedrijf, met een belangrijke rol voor software development, is wel vrij nieuw in de markt. Tezamen zorgen alle facetten voor human centered IT en daarmee voor onderscheidend vermogen. Bij organisaties groeit het bewustzijn van het belang van een werkplek die aansluit. Toch zijn er maar weinig die een toekomstvaste omgeving hebben gerealiseerd, geredeneerd vanuit de gebruiker. Daar gaan wij ons de komende tijd op richten.”
Menskracht
Op dit moment telt Fivespark rond de 80 medewerkers. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt heeft het bedrijf de vacatures tot nu weten op te vullen, merkt Roald op. “Het schaap met de vijf poten binnenhalen is in dit soort tijden echt lastig. Gelukkig kunnen we de vraag opvangen door het aantrekken van jongere mensen die we in samenwerking met externe partijen ontwikkelingsprogramma’s aanbieden en zo opleiden voor de functie.” Nieuwe technologieën kunnen mogelijk ook van dienst zijn. Ze ondersteunen de interne processen en maken onderdeel uit van de pijler software development. Fivespark maakt bijvoorbeeld gebruik van robotics.
“Hierbij kun je denken aan het gebruik van RPA. Onze service desk kende zo veel administratieve handelingen die een robot ook kan uitvoeren dat we voor die optie hebben gekozen. Daarbij is het duidelijk niet de bedoeling dat de mens wordt vervangen. Wel dat onze mensen zich nog meer kunnen focussen op datgene waar ze goed in zijn: het helpen en ondersteunen van onze klanten. Dat draagt allemaal bij aan Gemak dient de mens. IT moet medewerkers dan ook ondersteunen. Toch is de spark.”