De wereldwijde verkoop van smart speakers heeft in het tweede kwartaal van 2018 16,8 miljoen eenheden bereikt. Met 5,4 miljoen verkopen van het Google Home model blijft Google op de eerste plaats. Daarna volgt Amazon met de verkoop van 4.1 miljoen Echo devices in het tweede kwartaal.
Ondanks het grote marktaandeel van Google en Amazon, maakte concurrenten uit China een grote inhaalslag met een groei van 52 procent. Alibaba en Xiaomi zijn op de derde en vierde plek gerangschikt met een respectievelijke verkoop van 3.0 en 2.0 miljoen smart speakers. Alibaba heeft een marktaandeel van 50 procent behouden in China, door de verkoop van 3.0 miljoen Tmall Genie speakers in Q2 2018. Xiaomi beent snel bij met de release van zijn Xiaoai Mini Ai smart speaker. Met een totale verkoop van 2.0 miljoen units in China bereikt Xiaomi een groei van 228 procent. Samen bezetten Alibaba en Xiaomi bijna 90% van de Chinese smart speaker markt. Canalys onderzoeker, Hattie He, zegt dat de Chinese smart speaker markt snel een slagveld wordt onder de grote namen en dat het moeilijk is voor kleinere spelers om de markt te betreden.
De wereldwijde smart speaker markt evalueert snel, waardoor het gebruik van de smart speaker verder gaat dan alleen thuisgebruik. Veel spelers, waaronder Amazon en Google, integreren smart speakers al in verschillende branches als hotels, retail, ziekenhuizen en andere bedrijven. Ook het thuisgebruik van de smart speaker evalueert. Er ontstaan nieuwe functies als entertainmentdiensten en nieuwe lifestyles, bestuurd door stem en video, zegt Jason Low, onderzoeker bij Canalys.