Netbeheerder Enexis transporteert elektriciteit en gas naar huizen en bedrijven in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Met 25 kantoorlocaties en ruim 4500 medewerkers is een snel en stabiel IT-netwerk van belang voor Enexis om haar uitstekende dienstverlening te blijven leveren aan ruim 2,8 miljoen klanten.
Voorkomen is beter dan genezen
Uitval van het IT-netwerk veroorzaakt naast ongemak, ook directe en indirecte economische schade bij zowel de eigen organisatie als de Enexis-klanten. De meetinstrumenten die door het Nederlandse TiNC Works! ontwikkeld zijn, helpen Enexis om onafhankelijk en met grote regelmaat de kwaliteit van het IT-netwerk te meten. De standaard SNMP-oplossingen die in de markt verkrijgbaar zijn, tonen vooral doorvoer op de interfaces van apparatuur; TiNC Works! daarentegen meet de gezondheid van het gehele netwerk tussen gebruiker en informatiesysteem, en biedt daarmee extra inzichten in aanvulling op de bestaande monitoring-oplossingen.
“TiNC Works! helpt Enexis bij het vroegtijdig identificeren van mogelijke toekomstige netwerk verstoringen. Hierdoor is Enexis in staat proactief in plaats van reactief te handelen”, aldus Pier Boonstra, ICT consultant bij Enexis. Deze unieke benadering van netwerk monitoring heeft meerdere voordelen voor alle betrokken partijen. “Enexis heeft met behulp van het eenvoudige plug-and-play systeem de mogelijkheid om vanuit elke vestiging bijna continu de kwaliteit van het IT-netwerk te bewaken – en met de TiNC Works!-oplossing kan Enexis haar connectiviteitsleveranciers objectief beoordelen op basis van onafhankelijke meetgegevens”, aldus Marco van den Akker, commercieel directeur bij TiNC Works! Inzet van TiNC Works! geeft Enexis de middelen in handen de toegezegde servicelevels en beschikbaarheid te controleren.