NEC stapt uit de PBX-markt en zet kaarten op UCaaS met Univerge Blue, zo opende een artikel op TBMnet op 25 april. Of toch niet? Op donderdag 13 juni kwam het bericht door dat NEC toch langer doorgaat met het leveren van support op de Univerge 3C en SV9100 en wel tot eind 2030. Tot eind dit jaar kan nog hardware worden aangeschaft. Verdere uitwerking volgt
Dat is een hele geruststelling: nog 5½ jaar support op deze on-premise producten van NEC. De kou lijkt uit de lucht. Maar is dat wel zo? Laten we even in de huid kruipen van de NEC system-engineers, zowel bij NEC als bij haar partners. Ik kan mij zo voorstellen dat deze eind april thuiskwamen, enige krachttermen uitkraamden en vervolgens tegen hun partner zeiden: “Ik moet mij gaan omscholen of een andere werkgever gaan zoeken”. Zouden zij na deze laatste berichten ineens van gedachten veranderd zijn? Als zij ouder dan 60 jaar zijn wel misschien. En laten we even in de huid kruipen van managers en directeuren van de NEC-partners. Die zullen tijdens het managementoverleg gesproken hebben over ofwel een nieuw dealerschap zoeken of te besluiten te consolideren binnen het portfolio. Er zijn al NEC-dealers benaderd door accountmanagers van andere fabrikanten om een dealerschap bij hun aan te gaan.
De vraag is of de geest weer terug in de fles is te krijgen. Blijven er genoeg product-specialisten beschikbaar voor de klanten? Blijft er bij de dealers voldoende aandacht voor NEC on-premise oplossingen? Nieuwe functionaliteiten hoeven we niet meer te verwachten. Innovaties zullen niet meer vanuit Japan komen voor deze productlijnen. Wat zal de reactietijd zijn in Japan als er zich een security-lek openbaart?
Maar goed. Laten we het even van de positieve kant bekijken. Een vervangingstraject starten tweede helft dit jaar om tijdig gemigreerd te zijn lijkt op het eerste gezicht niet noodzakelijk. De ICT-manager kan rustig budget aanvragen voor de aankomende vervanging. Een dergelijk traject zal toch al snel in 2028 moeten starten, over 4 jaar. Maar laat de lezer zich niet te snel rijk rekenen! De NEC gebruikers hebben niet alleen gekozen voor deze succesvolle producten. U bent niet alleen. Dat betekent dus ook dat u niet alleen bent als de NEC gebruikers massaal wachten tot 2028 en dan ineens de markt opgaan met een vervangingstraject. Met nu al een tekort aan personeel zullen aanbieders van dergelijke producten een golf aan vervangingstrajecten niet aankunnen. Dat kan uitlopen lastige migratie-trajecten met onvoldoende kwaliteit. Kan de ICT-manager zich dan verschuilen achter de marktsituatie? Ik denk het niet. Een goede ICT-manager heeft dit allang overdacht en maakt toch dit najaar al plannen voor een migratie-traject. Daarmee voorkomt de ICT-manager dat het goede nieuws voor de korte termijn resulteert in slecht nieuws voor de lange termijn.
Het goede nieuws in deze roller-coaster is dat er niet overhaast begonnen hoeft te worden aan een vervangingstraject dat niet was begroot. Het slechte nieuws is en blijft: klanten met een NEC on-premise telefoonsysteem moeten een vervangingstraject gaan voorbereiden en serieus nadenken om deze migratie al in 2028 of eerder te laten plaatsvinden. Want de system-engineers zullen een veilig heenkomen zoeken, de leveranciers zullen de focus wegdraaien van NEC en hun kaarten op andere merken zetten en eigen telecombeheerders zullen ook hun knopen gaan tellen. Want een geest uit de fles krijg je er niet zomaar in terug.
Marcel Ederveen
MEcom Consulting
(geassocieerd met Nivo)