Coert Coomans is CEO Techone
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Dit jaar realiseerde ik me dat AI niet alleen draait om technologie, maar ook om hoe wij ons als mens tot die technologie verhouden. Bij Techone hebben we AI ingezet om onze dienstverlening te verbeteren, maar ik merkte ook in mijn persoonlijke leven hoe AI ons gedrag beïnvloedt – van slimme assistenten tot algoritmes die onze voorkeuren voorspellen. Dit inzicht heeft me geleerd dat de mens altijd centraal moet blijven staan, zowel in bedrijfsvoering als in het dagelijks leven. AI moet ons versterken, niet vervangen.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Het belangrijkste strategische besluit van dit jaar was de keuze om cybersecurity centraal te stellen in alles wat we doen. Met de toenemende opkomst van AI zien we dat cyberdreigingen complexer en verfijnder worden, wat betekent dat beveiliging belangrijker is dan ooit. Ook de strengere eisen vanuit bijvoorbeeld de NIS2-wetgeving benadrukken de noodzaak voor robuuste beveiliging. We hebben besloten om cybersecurity niet alleen als een service aan te bieden, maar als fundament van onze organisatie en klantrelaties.
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
“Een technologische trend die in mijn ogen nog onderbelicht blijft, maar de komende jaren een enorme impact zal hebben, is de inzet van AI binnen cybersecurity. Hoewel AI vaak wordt gepresenteerd als een tool om bedrijfsprocessen efficiënter te maken of klantgedrag te analyseren, zien we de ware potentie ervan pas echt op het gebied van beveiliging
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Sinds dit jaar sponsort Techone Diergaarde Blijdorp en zij hebben ons het afgelopen jaar echt geïnspireerd met hun Diergaarde Blijdorp Masterplan 2050. Hun overgang van een klassieke dierentuin naar een natuurbeschermingsorganisatie sluit goed aan bij onze eigen transformatie van een traditionele Managed Service Provider (MSP) naar een Managed Security Service Provider (MSSP). Een echte omslag in denken over waar je voor staat en wat je wilt betekenen, maar ook wat je wilt veranderen.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De grootste uitdaging én kans voor de sector in 2025 zie ik in het toegankelijk maken van geavanceerde technologieën voor het MKB. Cybersecurity en de toenemende rol van AI brengen ingewikkelde oplossingen met zich mee, die vaak worden gezien als exclusief voor grotere bedrijven. Maar juist het MKB heeft behoefte aan toegankelijke, betrouwbare beveiliging en moderne werkplekondersteuning.
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
“Mijn persoonlijke mantra voor het komende jaar, zowel zakelijk als privé, is; ‘Hou het simpel en blijf groeien.’ Dit betekent voor mij dat ik me wil richten op het vereenvoudigen van processen en oplossingen, zodat ze toegankelijker worden voor onze klanten en vooral voor het MKB. Tegelijkertijd blijf ik mezelf en ons team uitdagen om door te ontwikkelen en mee te gaan met de nieuwste technologieën en trends.
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Mijn advies aan bedrijven die in 2025 willen groeien, is om niet bang te zijn om complexe dingen eenvoudiger te maken. Vaak denken we dat vooruitgang betekent dat alles groots en ingewikkeld moet zijn, maar juist door oplossingen te vereenvoudigen kunnen bedrijven zich concentreren op hun kernactiviteiten en effectiever werken.