Consumenten zetten KPN op de eerste plaats als meest duurzame telecommerk. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index, een grootschalig onderzoek onder ruim 9.000 Nederlandse consumenten. In het afgelopen jaar bespaarden KPN-klanten samen ruim drie keer de hoeveelheid energie die nodig was om het netwerk van KPN draaiende te houden, enkel door het gebruik van de digitale diensten over het netwerk van Nederland. Het laat zien dat digitalisering een belangrijke versneller voor duurzaamheid is.
“Dat KPN bij consumenten als eerste uit de bus komt in de telecomsector, geeft aan dat de groene ambities van KPN worden gezien en gewaardeerd”, zegt Brechtje Spoorenberg, Manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij KPN. “Dankzij de digitalisering over het netwerk van Nederland slagen we er als samenleving in om een flinke energiebesparing te realiseren.”
Energiebesparing door digitalisering
Zo ging Nederland vorig jaar door COVID-19 massaal thuiswerken en zaten kinderen deels online in de klas. We reisden flink minder en voorkwamen zo veel uitstoot in het verkeer. Tegenover de energie die nodig was om het netwerk van KPN te laten draaien, werd dankzij het digitaal werken via de telefoon en internet meer dan drie keer zoveel energie bespaard (7,5 Petajoules). Klanten bespaarden 277 miljoen liter brandstof en vermeden 3,7 miljard reiskilometers. Hierbij is rekening gehouden met het hogere energiegebruik thuis.
Traditioneel hoort de telecomsector bij de grootste energieverbruikers van Nederland. Gedurende 2020 slaagde KPN er opnieuw in om het netwerk van Nederland verder te verduurzamen, zo valt ook te lezen in het recent gepubliceerde jaarverslag. In tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 37 procent af, terwijl over dezelfde periode de hoeveelheid data met bijna het 21-voudige toenam.
Sustainable Brand
Voor KPN is duurzaamheid integraal onderdeel van de strategie. Zo draait het al sinds 2011 uitsluitend op groene stroom, is het sinds 2015 klimaatneutraal en wil het in 2025 nagenoeg circulair zijn. Deze duurzame ambities gaan verder dan alleen het minimaliseren van de gebruikte energie.
Brechtje Spoorenberg: “Voor ons betekent duurzaamheid dat we de impact op onze omgeving minimaliseren en dat we tegelijkertijd een positieve bijdrage leveren door Nederland vooruit te helpen met het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken. Denk aan onze inspanningen op het vlak van Security om Nederland veiliger te maken, aan onze inzet op Zorg en op alle innovaties die de leefbaarheid in de steden moeten vergroten. Met onze energiezuinige diensten helpen we onze klanten om zelf ook duurzamer te werken”
De Sustainable Brand Index is het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van duurzaamheid en consumentenmerken. In Nederland doet het jaarlijks onderzoek onder ruim 9.000 consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van 196 bekende merken in Nederland. Merken worden onafhankelijk geselecteerd op basis van marktaandeel, omzet en algemene merkbekendheid.