China Telecom, een van de grote drie Chinese mobiele operators, heeft 5G Short Messaging Service (SMS) commercieel in gebruik genomen. Gebruikers kunnen hiermee gratis berichten ontvangen maar betalen om ze te verzenden. Met een SMS-upgrade kan dan niet alleen tekst, maar ook foto’s, audio en video worden verzonden. Daarnaast kan men via deze nieuwe manier van rich messaging gebruik maken van diensten zoals het kopen van tickets, het controleren van verzendingen, en het betalen voor elektriciteit, water en gas. Ook zijn groepschats mogelijk.
De nieuwe dienst kan op korte termijn serieuze concurrentie opleveren voor Wechat en een opleving voor SMS na de teloorgang van MMS. Al in 2020 werd sms via 5G aangekondigd, maar nu heeft het een eerste toepassing bij een operator.
Zhang Xiaojun, van de marketingafdeling van China Telecom, zei dat het bedrijf een 5G-berichtenplatform heeft opgezet, evenals een ondersteuningssysteem om de veiligheid te garanderen. Zhang zei dat voor particulieren 5G SMS gebaseerd is op mobiele telefoonnummers en dat het niet nodig is om andere applicaties te downloaden. Voor ondernemingen kan het helpen om de kosten voor klantenwerving te verlagen en meer uitgebreide diensten aan te bieden.
Een andere hoge medewerker van China Telecom zei dat het van 5G-messaging een nieuw portaal voor digitale diensten zal maken, evenals het versterken van de integratie van 5G-messaging met nieuwe technologieën zoals cloud computing, kunstmatige intelligentie, big data en blockchain om de digitale opwaardering en transformatie van China’s industrieën te versnellen.
In april 2020 hebben China’s drie grootste operators – China Mobile, China Telecom en China Unicom – gezamenlijk een whitepaper uitgebracht over 5G-meaasaging, waarin het kernconcept ervan wordt uitgewerkt en de bijbehorende bedrijfsfuncties en technische vereisten worden verduidelijkt, en waarin een aantal ideeën naar voren wordt gebracht voor de bouw van 5G-sms.
Download hier de whitepaper