Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Kritische communicatie»Axians speelt met DAS as a Service in op verduurzaming panden
    Kritische communicatie

    Axians speelt met DAS as a Service in op verduurzaming panden

    11 mei 20235 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Johan Welling merkte vorig jaar al dat er een toenemende vraag was naar oplossingen voor indoordekking in kantoorpanden. En de laatste tijd ziet hij helemaal een boost in aanvragen naar DAS systemen, die het probleem op indoordekking kunnen verhelpen. Helemaal onverwacht kwam die toename niet voor hem en voor Axians, want per 1 januari van dit jaar moeten op enkele uitzonderingen na alle kantoorpanden groter dan 100m2 voldoen aan energielabel C. Veel bedrijven moeten dan hun kantoren verduurzamen om aan deze eis te kunnen voldoen, wat vaak leidt tot een slechter inpandig bereik met je mobiel. Gelukkig biedt Axians daarvoor prima oplossingen, zo vertelt Johan Welling van Axians, specialist die is grootgebracht met radiosignalen en dus ook met DAS.

    De aanpassingen aan panden die is ingezet door verduurzaming, leidt dus in veel gevallen tot dekkingsproblemen, vertelt Johan, die als segmentmanager industrie actief is. “Om aan dat energielabel te voldoen, zie je dat bedrijven hun pand extra isoleren. Vaak kiezen ze ook voor zonnepanelen, led-verlichting, gecoate ramen, HR++++ glas. Daarnaast zie je ook dat gebouweigenaren verduurzamen voor de uitstraling en om het werken voor personeel zo aangenaam mogelijk te maken. Hoe dan ook, hierdoor hebben ze ineens inpandig geen goede gsm-dekking meer. Dus we krijgen steeds meer vragen om daarbij te helpen.”

    Toenemende behoefte 

    Marketing manager Sebnem Unal vult aan: “Vandaag de dag wordt 70 tot 80 procent van het mobiele verkeer indoor afgehandeld. Je smartphone is een verlengstuk van je leven en je gebruikt het ook voor steeds meer zakelijke toepassingen en doeleinden. Dan is het belangrijk dat het signaal van een operator door het gehele kantoorgebouw goed is. Wat je daarnaast ziet is dat vandaag de dag elke

    medewerker min of meer eist dat hij met zijn mobiel ook in een kantooromgeving goed kan communiceren. Als werkgever voel je die druk ook. Je wilt tenslotte dat je medewerkers tevreden zijn dus dan zul je daar toch wel in mee moeten.”

    Axians heeft specifieke oplossingen die zorgen voor deze gegarandeerde connectiviteit. Dan gaat het om de levering en implementatie van een DAS/LTE systeem waarop één of meerdere mobiele operators een inkoppeling kunnen verzorgen. Sebnem: “Hiervoor heb je écht specialistische kennis nodig. Je moet begrijpen wat de klant én wat het gebouw nodig heeft. Daarbij doen we dit ook al tientallen jaren.”

    Passieve of actieve DAS

    Er zijn twee smaken in DAS (Distributed Antenna System); passieve en actieve. Passieve DAS heeft meer impact op een gebouw, ook tijdens de aanleg. Hiervoor moeten stugge coaxkabels door het gebouw worden getrokken en je hebt specialisten nodig voor de aanleg. Maar de kosten voor de

    benodigde hardware ligt aanmerkelijk lager. De technologie bestaat al langer en daardoor zijn de hardware en materialen goedkoper. Bij actieve DAS kun je meestal gebruik maken van het bestaande datanetwerk, zoals CAT en glasvezel. De investering in de technologie is wel hoger. Daarbij is het makkelijker aan te passen en toekomst vaster, omdat je software upgrades, zoals naar 5G, op afstand

    kunt doen. Passieve DAS is geschikt voor kleinere gebouwen. Voor grotere gebouwen en voor monumentale panden is een actief DAS systeem weer meer geschikt. In sommige gevallen kan er ook een hybride variant worden gekozen omdat dit kostenbesparend kan zijn in de implementatie.

    Johan: “We werken met DAS altijd in vier fasen; meten, ontwerpen, installatie en beheer. Allereerst is de uitvraag belangrijk. Wat gaat de verduurzaming inhouden, verwacht je de komende tien jaar aanpassingen te doen? Dan kijken we naar het pand zelf en gaan we meten. Pas dan geven we een advies. Als het pand verlaagde plafonds heeft, waarbij je vrij eenvoudig bij de goten kunt, dan zou mijn advies zijn, leg passieve DAS aan, want we kunnen hier prima de coaxbekabeling neerleggen. Dan heb je ook een vrij lage investering.

    Op het moment dat het een lamellenplafond is waar je nauwelijks bij kunt, maar er ligt wel voldoende LAN-bekabeling, dan zal het advies zijn om een actief DAS systeem aan te leggen. Dan is de investering wel hoger, maar inpandig hoef je niet zoveel open te breken.”

    “70 tot 80 procent van het mobiele verkeer wordt indoor afgehandeld. Je smartphone gebruik je ook voor steeds meer zakelijke toepassingen en doeleinden”

    Keuzes maken

    Axians biedt de DAS oplossingen sinds kort ook aan As a Service, vertelt Sebnem. “Je kunt een abonnementsvorm afnemen en zo ben je altijd gegarandeerd van indoor coverage, voor een vast bedrag per maand. Daarbij, als je bij ons een As a Service variant afneemt, dan heb je ook de garantie dat je systeem altijd up-to-date is. Zo’n systeem neem je voor minimaal tien jaar, in die tien jaar krijg je natuurlijk op de actieve apparatuur ook releases. We zien hier steeds meer vraag naar. Ook omdat bedrijven niet in één keer zulke bedragen willen of kunnen investeren.” Het is niet voor alle bedrijven haalbaar om een DAS te laten installeren, vertelt Johan. “We merken dat het vooral organisaties zijn die financieel daadkrachtig zijn en die minimaal zo’n 150 werknemers hebben. Een DAS installatie begint rond de 30-40 duizend euro. Daarnaast kost het inkoppelen per provider tussen de 30-50 duizend euro. Dan kun je wel 10 tot 15 jaar vooruit, maar het blijft een behoorlijke investering voor een klant. Dus die moet goed nadenken, wil ik één provider in koppelen of alle drie?”

    Gerelateerd

    Vorige artikelTelecom operator Pocos komt in Franse handen van Sewan
    Volgende artikel Samen veranderen, samen groeien!

    Gerelateerde berichten

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    Terugblik BTG-bijeenkomst: Indoordekking in hoogbouw vereist structurele aanpak

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!